trMaG Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 (endret) Vil bare minne alle om at det er 60-års dagen for D-dagen imorgen søndag. Sender en tanke til alle allierte krigsveteraner som kjempet denne dagen og alle andre dager av 2. Verdenskrig. Takk for alt.. Ikveld kl 22.15 går det et program på NRK om denne spesielle dagen. Anbefaler alle om å se den. La det aldri skje igjen.. magnus Endret 5. juni 2004 av trMaG Lenke til kommentar
Kultom Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 Huff, ja. La oss håpe. Tenk at Hitler lå å sov mens dette skjedde, (ikke helt sikker på den men jeg så det på discovery her om dagen) Fryktelig hendelse. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 Fryktelig hendelse. ...men sannsynligvis lite viktig for krigens utgang.. program på discovery i morra og Lenke til kommentar
alexf Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 Fryktelig hendelse. ...men sannsynligvis lite viktig for krigens utgang.. Hva mener du? Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 Fryktelig hendelse. ...men sannsynligvis lite viktig for krigens utgang.. Hva mener du? Etter 1941 hadde Tyskland tapt uansett. De alliertes landgang i Normandie og alliert bombing fremskyndet bare tapet. Og berget vest-Europa og vesttyskerne fra kommunismen. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 la ikke dette bli en diskusjon om når krigen var tapt for tyskland, hvis dere vil diskutere det kan dere lage en ny tråd.. Takker alle som tok del i landgangen og hoppet i fallskjerm den dagen. og alle som var med på å stoppe Hitlers forsøk på å ta over verden... Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 Etter 1941 hadde Tyskland tapt uansett. Årets historiske statement. Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 Viste dykk at den norske båten Svenner var den første som gikk ned under invasjonen. 35 omkom trur eg. Det er jo og lit tankevekkande at Usa mista ca 400000 soldater under krigen, mens sovjet mistet 2 mil bare ved Stalingrad. Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 Det er jo og lit tankevekkande at Usa mista ca 400000 soldater under krigen, mens sovjet mistet 2 mil bare ved Stalingrad. Egentlig ikke siden krigen i all hovedsak foregikk i Europa. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 USA mistet bare Soldater, det var en av grunnene til at de var så økonomisk sterke etter krigen Lenke til kommentar
trMaG Skrevet 5. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2004 ok folkens, meningen med tråden var ikke å starte en diskusjon om den 2. verdenskrig.. Lag en annen tråd for det vær så snill. Tråden var bare ment for å minne alle om at det er en spesiell dag imorgen, og at alle burde stoppe opp et øyeblikk og tenke på alle de som gav sitt liv for at du og jeg skal kunne leve godt idag.. Synes det er lite respektfullt å begynne en slik diskusjon dere har startet i denne tråden.. Se på NRK om 15 minutter - Fakta på lørdag om D-dagen.. mag Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 hmm jo det er kansje det. Beklager Eg får vel gå og sjå programet Lenke til kommentar
Proidiv Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 bra program, gode skuespillere osv. Fakta på lørdag er jo vanligvis av høy kvalitet. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 Etter 1941 hadde Tyskland tapt uansett. Årets historiske statement. ikke at det var i 41, men etter slaget ved Stalingrad skulle det mye til for at Tyskland skulle vinne. De ble bare presset tilbake etter dette. Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 Etter 1941 hadde Tyskland tapt uansett. Årets historiske statement. ikke at det var i 41, men etter slaget ved Stalingrad skulle det mye til for at Tyskland skulle vinne. De ble bare presset tilbake etter dette. Etter '41 = januar 1942 og fremover. Da hadde tyskerne mislykkes i forsøket på å ta Moskva, Japan hadde angrepet USA istedenfor Sovjet fra øst. Etter dette kunne tyskerne ha forhandlet frem en våpenhvile på svært gunstige betingelser, men vinne verdensherredømme -nei. Lenke til kommentar
trMaG Skrevet 6. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2004 fiskepinnen og julenissen; kan dere finne dere et annet sted å diskutere.. er på nippet til å trykke på "report"-knappen her. Noe jeg aldri har gjort før, og helst vil unngå. Jeg har allerede kommet med en oppfordring om å slutte diskusjonen i denne tråden, og heller komme med hilsner til de som kjempet, og deres familier.. mag Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 fiskepinnen og julenissen; kan dere finne dere et annet sted å diskutere.. er på nippet til å trykke på "report"-knappen her. Noe jeg aldri har gjort før, og helst vil unngå. Jeg har allerede kommet med en oppfordring om å slutte diskusjonen i denne tråden, og heller komme med hilsner til de som kjempet, og deres familier.. mag Selvfølgelig sender jeg kondolanser og mine tanker går til de som ofret livet sitt 6. juni 1944 og deres etterkommere. Men nå er det slik at tråden er postet under Politikk, religion og samfunn , og da er jeg nesten fristet til å bruke report-knappen, da tråden er grovt feilpostet om dette skulle være et hilse/kondolanse tråd. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 Vi skylder de som døde - og de som overlevde - våre liv. Hadde de ikke dødd og blødd under D-Dagen og resten av krigen, ville nok Europa vært et trist sted i dag, og våre liv likeså. All respekt til de allierte soldatene under D-Dagen og krigen forøvrig. Vi må aldri glemme! Lenke til kommentar
trMaG Skrevet 6. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2004 (endret) fiskepinna: tråden er om selve d-dagen.. kan godt diskutere ting om selve d-dagen, komme med faktaopplysninger osv, men hvis du vil staret en diskusjon om når krigen ble vunnet og om amerikas rolle synes jeg ikke dette er tråden eller dagen å gjøre det på. Kan selvfølgelig ikke tvinge deg til å høre på meg, men håper du respekterer mine ønsker. gspr: helt enig med deg.. Andre del av programmet om D-dagen som startet igår, sendes ikveld 22.10 på NRK1. Oppfordrer alle til å se. mag Endret 6. juni 2004 av trMaG Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 (endret) tråden er om selve d-dagen.. kan godt diskutere ting om selve d-dagen, komme med faktaopplysninger osv, men hvis du vil staret en diskusjon om når krigen ble vunnet og om amerikas rolle synes jeg ikke dette er tråden eller dagen å gjøre det på.Så å diskutere D-dagens/landgangen i Normandies betydning er "fy"? Andre intressante problemstilligner rundt d-dagen er om den ikke kom for sent, hvorfor den ikke ble igangsatt før? Et annet aspekt er hvorvidt man kan karakterisere de som deltok døde i Normandie som helter, da de ikke var der frivillig og de færreste ville ha ofret livet sitt for i kampen mot nazi-tyskland, selv om man kan få inntrykk av det. Da siste problemstilling er ganske ikke-PK så tror jeg at jeg runder av mitt innslag i denne tråden nå, så får vi eventuetl starte en ny tråd ang nevnte tema. Endret 6. juni 2004 av FiskePinna Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå