Gå til innhold

Skyldspørsmål i to forskjellige eksempler


eab

Anbefalte innlegg

Situasjon 1:

 

jernbane.JPG

 

Som bildet viser er det nederst i bildet ett kjørefelt hver vei, og etter bomstasjonen deles norgående (på tegningen) felt i to. Bomstasjonen er merket rød. 100 meter lenger bort fra bomstasjonen svinger felt 2 til venstre og felt 1 til høyre. Utenom innkrevingstiden til bomringen er begge sidene av bomstasjonen merket med et grønt skilt som sier "Gratis/Free". Så langt alt vel. Det er heller ingen skilter som viser at de i felt 1 skal vike for de i felt 2 som har kjørt på andre siden av bomstasjonen og likevel skal til høyre.

 

Problemet kommer når folk skal kjøre forbi denne bomstasjonen kjører så og si alle forbi på venstre side. Som jeg kan tolke det så er det to separate felt etter bomstasjonen der vanlige feltskifteregler gjelder. Jeg legger meg derfor alltid på høyresiden av bomstasjonen, hvis jeg vet jeg skal til høyre i krysset som kommer. Det ser derimot ut til at jeg er av de få som faktisk gjør det slik. Flesteparten kjører forbi på venstresiden av bomstasjonen og sklir inn i høyre fil helt uten å se i speil eller sjekke bilndsone. Og hvis dagen skulle komme da jeg blir påkjørt av en tomsing som sklir helt uanstrengt over i høyre fil (uten blinklys, sjekke speil eller blindsone) og skraper langs hele sida av bilen min, er det da min eller den andre føreren sin skyld? Har tidligere opplevd at jeg må stå på bremsene, omtrent kjøre ut av veien, blitt vist finger'n og fått kjeft av folk som kjørte opp på sida ved neste rødlys..

 

Har jeg misforstått totalt? :dontgetit:

 

 

Situasjon 2:

 

fokusdronningens.JPG

 

Her gjelder problemet hvem som kjører riktig. La oss først få de kalde fakta på bordet. Veien med parkeringsplassene er enveiskjørt og langs hele oversiden er det parkeringsplasser. Disse går helt fram til lyskrysset som er med på tegningen. Rett over krysset er en vanlig vei, med trafikk i begge retninger.

 

Så til problemet her. Vi tenker oss at det er to biler som skal rett fram i krysset. La bilen til venstre (nederst på tegning) være bil A. Bil B står da til høyre for bil A og da følgelig på en parkeringsplass. Bil A må svinge skrått til høyre over krysset for å havne i riktig kjørefelt da det kun er ett kjørefelt på den andre siden. Er det da bil A eller bil B som har vikeplikt og egentlig kjører feil?

 

Hvis noe skulle være uklart er det bare å spørre. Har dessverre ikke mulighet til å stikke ut og ta bilde av de aktuelle plassene da digitalkameraet mitt er ødelagt. Men for de som er lokalkjente i Trondheim er Situasjon hentet fra bomstasjonen rett ved politihuset på brattøra. Situasjon 2 er i krysset søndre gate og dronningensgata (på hjørnet der fokusbygget ligger)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder situasjon 1, så vil eg tru at du skal ha all rett på di side.

 

Men som du seier, du har opplevd å få både finger og ubekvemsord ropt ut etter deg. Eg tør ikkje då å tenke på korleis det ville ha gått om doke skulle sette doke ned å skrive ei eventuell skademelding.

 

men om personen blinker og ikkje ser seg for, og tar store deler av sida på bilen din, så indikerer jo det at du har lagt heilt opp på sida på denne bilen, og ikkje hadde sjanse til å flytte deg eller noko lignande. Dette vil vel forsikringsselskapet også sjå.

 

Edit: har sjøl opplevd å bli påkøyrt i sida. Dette var riktignok mens eg skulle foreta ei forbikøyring av 2 biler på ei lang strekke. Når eg då var komt opp på sida på den første bilen, finner han ut at han også har lyst til å køyre forbi, og legger seg rett i sida mi. :nei:

Utfallet av det veit ikkje eg korleis blei, siden det ikkje var min bil, men eg både håper og trur at all skyld falt på den andre.

Endret av Whiteshit
Lenke til kommentar

på bilde 1 er det nok du som har rett ja.

 

forøvrig, er du fra trondheim? den tegningen og beskrivelsen minner mistenkelig om bomstasjonen ved den nye politistasjonen...

 

edit: ser jo nå at du har skrevet det :p

nå som jeg vet vi snakker om samme sted, kan jeg forøvrig si at også jeg bruker å ligge i høyre felt forbi når jeg kjører der utenom "åpningstidene", ellers kjører jeg i autopass-feltet på høyresiden.

 

prøvd å sette meg inn i situasjonen du beskriver også nå, og tar forbehold om at du mener når du kommer fra dronningensgt. i retning nidelva?

for da må jeg si meg enig i forvirringen, jeg har selv også lurt på hva som er vitsen med 2 felt, når det "etter boka" vil være feil å ligge i venstre felt der. Men du sier at parkeringsplassene går i veien? dette får jeg ikke til å stemme ut fra kartene jeg har... (sitter med veivesenet sitt kart)

Endret av |FSK|
Lenke til kommentar

grunnen til at det ikke stemmer er fordi før var parkeringsplassene lagt i en innsnevring i fortauet utenfor fokusbygget der. Nå har man heller laget et kjempebredt fortau og flyttet parkeringsplassene ut der hvor det var kjørefelt tidligere.

 

*edit: kjør deg en tur og se da vel ;P

Endret av Ezekiel
Lenke til kommentar

Den andre tegningen skjønte jeg ærlig talt ikke. Markèr bil A og B! Såvidt jeg har sett har du bare markert bil A (gul linje?)?

 

I det første eksempelet er det utvilsomt du som har retten på din side med mindre det er snakk om fletting, men såvidt jeg kan se på tegningen din fortsetter veien med to felt. Så hvis det blir noen kollisjon fordi noen skifter felt er det den som har foretatt feltskiftet som får skylden. ALLTID! Man har alltid vikeplikt når man krysser eller skifter felt, til det feltet hvor det kjører andre biler. Så istedenfor å være så ydmyk, burde du isteden kjefte tilbake neste gang noen gir deg finger'n og en skjennepreken. Alternativt kan du stå på kravene og gi full pupp samme hva idioten i det andre feltet prøver på. Da skal det utvilsomt dennes feil på skaderapporten.

 

Hvis det er fletting er det litt mer komplisert. Da er det flere faktorer som spiller inn. Uansett så skal begge "felt" samarbeide med flettingen og ingen har rett til å bare buse "inn" uten å se i speil. I slike tilfeller er det ganske kjekt å se på hvilken bil som er nærmest innsnevringen i forhold til farten den holder.

Lenke til kommentar
Den andre tegningen skjønte jeg ærlig talt ikke. Markèr bil A og B! Såvidt jeg har sett har du bare markert bil A (gul linje?)?

 

I det første eksempelet er det utvilsomt du som har retten på din side med mindre det er snakk om fletting, men såvidt jeg kan se på tegningen din fortsetter veien med to felt. Så hvis det blir noen kollisjon fordi noen skifter felt er det den som har foretatt feltskiftet som får skylden. ALLTID! Man har alltid vikeplikt når man krysser eller skifter felt, til det feltet hvor det kjører andre biler. Så istedenfor å være så ydmyk, burde du isteden kjefte tilbake neste gang noen gir deg finger'n og en skjennepreken. Alternativt kan du stå på kravene og gi full pupp samme hva idioten i det andre feltet prøver på. Da skal det utvilsomt dennes feil på skaderapporten.

 

Hvis det er fletting er det litt mer komplisert. Da er det flere faktorer som spiller inn. Uansett så skal begge "felt" samarbeide med flettingen og ingen har rett til å bare buse "inn" uten å se i speil. I slike tilfeller er det ganske kjekt å se på hvilken bil som er nærmest innsnevringen i forhold til farten den holder.

Det er ikke fletting i situasjon 1. Og jeg vet jeg har rett, men det er bare så rart at 95% av bilistene som kjører der kan ta så feil.

 

Når det gjelder situasjon 2 har jeg ikke tegnet inn bilene i det hele tatt. Jeg har bare forklart et tenkt eksempel. Skal prøve å få tatt bilder av den aktuelle plassen om ikke så lang tid.

 

den gule linja markerer forøvrig skillelinja mellom feltene (den er stiplet gul, ingen heltrukken stripe.)

Endret av Ezekiel
Lenke til kommentar
Det er ikke fletting i situasjon 1. Og jeg vet jeg har rett, men det er bare så rart at 95% av bilistene som kjører der kan ta så feil.

 

Det finnes utrolig mange idioter ute i trafikken :wow: De fleste kjører feil i rundkjøringer og mange utelater å gi tegn, noe som kan bli svært farlig for andre (da disse må anta at den bilen som ikke gir tegn skal fortsette rett frem)

 

"Så til problemet her. Vi tenker oss at det er to biler som skal rett fram i krysset. La bilen til venstre (nederst på tegning) være bil A. Bil B står da til høyre for bil A og da følgelig på en parkeringsplass. Bil A må svinge skrått til høyre over krysset for å havne i riktig kjørefelt da det kun er ett kjørefelt på den andre siden. Er det da bil A eller bil B som har vikeplikt og egentlig kjører feil? "

Jeg tolker dette som at bil A står på veien til venstre, mens bil B står på veien til høyre (og skal ut fra den enveiskjørte gaten). Begge skal svinge til veien som går oppover (høyresving for B, venstresving for A). Det virker for meg som om du spør om A da har vikeplikt for B?

 

Hvis jeg hadde vært i bil A, ville jeg definitivt vike for bil B. Dette fordi det ikke er snakk om en "parkeringsplass"(altså med utkjørsel) i praktisk forstand. Da ville det for meg veie tyngst, at bil B faktisk kommer fra en vei og ikke en parkeringsplass, og at jeg følgelig må vike for den bilen. Hvordan bilistene oppfører seg i slike situasjoner avhenger litt av hvem som er "sjefen". F.eks ved akselerasjonsfelt for utkjøring på motorvei er det gjensidig vikeplikt. Likevel vil den som kjører på motorveien føle at han er "sjefen" og dermed bare kan kjøre uten å ta hensyn til den som skal ut fra fartsøkingsfeltet.

Lenke til kommentar

Ezekiel, var nede i byen nå nettopp, og kasta et blikk på parkeringsplassene du spør om. Jeg ser nå at det ikke er noe tydelig hinder for å kjøre rett ut i veien, men de som står på parkeringsplassen har vikeplikt for alle og enhver, og må gi rom for de andre som skal til høyre.

Lenke til kommentar
F.eks ved akselerasjonsfelt for utkjøring på motorvei er det gjensidig vikeplikt. Likevel vil den som kjører på motorveien føle at han er "sjefen" og dermed bare kan kjøre uten å ta hensyn til den som skal ut fra fartsøkingsfeltet.

Her skal man vel også (som jeg hørte fra sensoren på oppkjøring, om mulig) legge seg i venstrefeltet for å slippe inn bilen som kommer inn.

Lenke til kommentar
F.eks ved akselerasjonsfelt for utkjøring på motorvei er det gjensidig vikeplikt. Likevel vil den som kjører på motorveien føle at han er "sjefen" og dermed bare kan kjøre uten å ta hensyn til den som skal ut fra fartsøkingsfeltet.

Her skal man vel også (som jeg hørte fra sensoren på oppkjøring, om mulig) legge seg i venstrefeltet for å slippe inn bilen som kommer inn.

Evt. avpasse farten. Selv om reglene sier at begge har vikeplikt endrer det ikke på at den ene vil føle seg "mektigere". På en annen side er det noen idioter som kjører rett ut på veien til tross for at det er vikepliktsskilt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...