Black Star Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 Jeg er nødvendig av å ha en mailadresse liggende på min hjemmeside. Problemet er da slike spamroboter, som hele tiden raser rundt på nettet og høster inn alle e-postadresser den finner på web-sider og lignende. Denne web-siden er meget godt besøkt, og jeg har begynt å få veldig mye spam til den adressen, og vurderer å lage en ny e-postadresse. Jeg vil gjerne unngå at slike automatiske spamroboter kan se den adressen. Derfor : Har hørt at det finnes programmer som kan gjøre e-postadressen din usynlig for slike spamroboter, men at brukere allikevel kan klikke på en link og sende mail til deg. Eller finnes det en HTML kode man kan bruke for å hindre at e-postadressen din blir "innhøstet"? Andre forslag? Jeg prøvde å skrive NOSPAM foran e-postadressen og be de som skulle sende meg mail om å fjerne NOSPAM først, men det virker som spam-mengden bare har økt enda mer på grunn av det. Veldig takknemlig for forslag :-) Lenke til kommentar
oksa Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 kan jo lage noe javascript greier <script type="text/javascript"> var a,b,c,d; a = "mai" + "lto:"; b = "navn"; c = "@"; d = "navn.com"; document.write("<a href=" + a + b + c + d + ">" + b + c + d + "</a>"); </script> Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2004 Takk for svar :-) Hva er fordeler og evt. ulemper med dette skriptet? Og hvordan legger jeg det inn på min web-side? Jeg bruker ett GUI program for å lage websider (Homestead Sitebuilder)... jeg kan legge inn HTML ved å åpne en HTML boks... er det bare å legge den koden inn der? Vet omtrent ingenting om HTML :-) Lenke til kommentar
oksa Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 skulle tro at de fleste spamroboter leter etter mailaddresser i enten klartekst eller i mailto: linker... så nå vil de ikke finne addressa... mer avanserte greier vil jo finne den, men å sperre for det vil jo bli vanskelig siden du vil at vanlige brukere skal kunne se linken. Ulemper kan jo være at en bruker ikke har støtte for javascript, og da vil jo ikke den få se linken, men skulle ikke tro at det er et stort problem. legger til koden som ren html og endrer "navn" og "navn.com" til det som passer. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2004 Har lagt den til på web-siden min nå, og det ser ut til å funke bra. Når jeg får laget en ny mailadresse, skal jeg legge den til. Så blir det spennende å se om den blir spam fri :-) Takk for svar... det var akkurat noe slikt jeg ønsket. Lenke til kommentar
PT Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 Ulemper kan jo være at en bruker ikke har støtte for javascript, og da vil jo ikke den få se linken, men skulle ikke tro at det er et stort problem. Og det tilsvarer 8% (januar 2004), noe som ikke er helt bra. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 6. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2004 Kanskje noen vet om andre måter å gjøre dette på? Bruker gjerne den javatingen om ikke bedre alternativer finnes, men må da gi brukerne mulighet til å kontakte meg på en eller annen måte i tillegg... via ett enkelt skjema kanskje... (det er det støtte for i programmet, så trenger ikke hjelp til det). Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 Vil denne robots.txt fungere mot mailspam roboter? User-Agent: * Disallow: / Eller fungerer den bare mot søkeroboter? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 6. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2004 Antakeligvis kun mot søkemotorer. Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 En annen måte som kan virke effektiv, er å ha mailadressen som bilde.... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 6. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2004 Det var ikke dumt, men vil gjerne at besøkende bare skal klikke en link for å sende meg en mail. Men jeg kan jo bruke java tipset til "oksa" samtidig som jeg har en side med mailadressen som bilde for de som ikke har java installert. Det må vel være ganske effektivt? Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 Det bør vel være effektivt. En annen måte er jo å lage et skjema der folk kan skrive inn og sende direkte. Derfra og ut kan du eventuelt sende mail til dem. Men bilde anbefales. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå