Gå til innhold

12 Monkeys, HÆ? Hva skjedde? Moral?


aeinstein

Anbefalte innlegg

Jeg så nettopp 12 Monkeys for første gang. Sinnsykt fet film! Det var VELDIG bra helt til de 2 siste minuttene.... Hva skjedde egentlig? Gikk historien bare sin gang? Slik den ville gjordt uansett?? Dårlig slutt.... syns nå jeg....

Er det noen som kan opplyse meg.... om slutten, moralen og/eller poenget med filmen?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- STORE SPOILERE -

 

Har du DVD-en? Du må i så fall se dokumentaren "The Hamster Factor". Kjempebra dokumentar. Sjeldent man finner noe så interessant som ekstramateriale nå til dags.

 

Du tenkte på scenen der han blir skutt? Hvis du husker, så spilles deler av den scenen flere ganger gjennom filmen. Det er vel, såvidt jeg husker, en drøm James Cole har hatt siden barndommen, helt uvitende om hvem mannen som blir skutt er, ei heller dama.

 

Den voksne James Cole, som vi følger hele tida, bor jo et sted i fremtiden (i våre øyne). Han reiser tilbake til... 1996, eller noe sånt? Ganske ubetydelig. På denne tida er han ung. Det er derfor unge James Cole som er vitne til sin egen død som eldre -- ikke noe mer.

Lenke til kommentar

det er en veldig bra film Brad Pitt fikk oscar for sin rolle i filmen.

 

og Bruce willis sin beste rolle, bedre en i den sjete sansen.

 

jeg syns han ble synt for oscar'n... så et program en gang om at mange mente han skulle fra oscar for den, men fordi oscar komiteen ikke likte han persjonlig gadd de ikke å nominere han en gang

Lenke til kommentar

Brad Pitt fikk ingen Oscar. Men en god rolleprestasjon var det.

 

Ingen vil noen gang klare å bevise noe om at noen i Oscar komiteen syntes ditt og datt om Bruce og at han derfor ikke fikk noen Oscar, osv. Var ikke verdig noe sånt uansett, selv om han var langt fra på jordet utkledd som James Cole.

 

Ellers bryr Oscar-utdelingen meg midt bak. Bare vrøvl jo.

Lenke til kommentar
hvis du ser han gale mannen som skal drepe hele jorda, setter seg på flyet, så sitter en av de legene fra fremtiden der.

 

så det er åpent hva som skjer..

Øh? Nei?

 

Er ikke i det heletatt åpent hva som skal skje. I starten på filmen lever jo Brucern og disse "kommandantene" under jorden, mens de sender "ekspedisjoner" ut på overflaten i romdrakter for å hente inn "specimens" av avt. liv der oppe.

 

Dette er produktet av viruset som mr. mad scientist slapp ut.

 

Hadde han ikke sluppet det ut ville ikke noe av det vi så i filmen ha kunne skjedd... :p

 

For den som ikke fikk det med seg så er det faktisk unge Bruce som ser seg selv bli skutt i sluttscenen...

 

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar

det er fremdeles opnet hva som vil skje,

 

1. fremtiden er fast, utansett hva man gjør kan man ikke stoppe hva som har skjedd/kommer til å skje. altså vil hun dama han møter på flyet ta en prøve av vituset og dra tilbake til fremtiden for å så finne en kur, som gjør at man kan bevege seg på overflaten igjen.

 

2. man kan stoppe dette fra å skje, med å ta livet av han på flyet, da vil sprednigen av visuset bli kraftig forsinket, og hvis man da gir anonym info om virust til forskere kan de finne en kur, og hele den fremtiden blir om gjort.

 

så det kommer helt an på hva du tror vil være mulig, kan man fikse fortiden eller kan man bare "lære" av den.

 

og så klart hva hun dama vil finne på.

Endret av gunfreak19
Lenke til kommentar

Jeg har alltid sett på tidsreising på film som et eneste stort, nogenlunde ryddig kaos. Ikke heng meg:

 

Vet hun dama på flyet at han har viruset? Hvordan? Kan det ikke hende hun bare tilfeldigvis var der? At hun ikke vil finne på noe som helst, fordi hun ikke vet hvem hun sitter ved siden av, og hva som vil skje når den karen får ting unnagjort?

 

Opplys meg. Fattet aldri helt det der.

Lenke til kommentar

1. hun er like gammel på flyet som hun er i fremtiden, alstå må hun komme fra fremtiden,

 

2, hvis man ser på måten hun snakker til han og hva de snakker om så er det opplagt at hun vet hvem og hva han er.

 

3. hva er sjangsen for at hun blir sent til bake i tid, til det flyet akutat der ved siden av han. uten at de vet hva han skal

Endret av gunfreak19
Lenke til kommentar

[Opplyst Mode] Aaahaa :yes: [/Opplyst Mode] Så det var det som hendte. Hun dama på flyet, som er fra framtiden, tar med en motgift til nåtiden, altså etter at bruce ble sendt tilbake i tid siste gang.

 

Morsomt dette med tidsreiser:

Man blir sendt tilbake i tid for å løse en gåte. Man finner ut at i det er man selv, mens man er tilbake i tid, som er roten til den gåten som man skulle finne ut av. Det betyr at hvis man ikke hadde reist tilbake i tid så ville det ikke skjedd, og da hadde man jo ikke trengt å ta stilling til om man skulle tilbake i tid for å løse denne gåten eller ikke. Så det må jo bety at hvis man reiser tilbake i tid, så ble det allerede forutbestemt på det nøyaktige tidspunktet som man lander i fortiden når man så reiser tilbake i tid! :dontgetit: Altså, så, hvis Einstein har rett i at man kan reise i tid hved hjelp av lysfart, ormehull, eller ved å reise rett fram til du kommer tilbake der du startet, i en annen dimensjon, så vil det ikke gå an å reise i tid, eller så er ALT allerede forutbestemt :yes:

 

[Confused Mode] :hmm: [/Confused Mode]

 

He He digger tidsparadoksfilmer! :wee:

Lenke til kommentar

Veldig kul film i grunn (man må tenke, mye) men i følge min logikk så er historien umulig å gjennomføre. Han har et minne fra han var liten, han ser en person bli drept, den personen er han selv, og man kan ikke være to steder samtidig, dvs når den guttungen vokser opp vil han selv bli drept mens han selv står og ser på osv osv...evig syklus...eller er jeg på bærtur?

 

Men ville ikke 12 monkeys org bare arbeide for bedre rettigheter for dyr (slapp løs dyr fra zoo)? eller husker jeg dårlig..?

Lenke til kommentar

For dem som liker denne type småinnfløkte filer kan jeg bare anbefale Memento. Jeg så den en gang først, gikk rett ut og kjøpte billett til neste forestilling. Den er virkelig en hjernetrimmer når det gjelder å henge med i story, samtidig som den er vanvittig bra. :D

 

Anbefales!

 

-KJ

 

EDIT: Mellomrom er fine dyr...

Endret av jevel
Lenke til kommentar

Det er sikkert litt individuelt. Jeg satt i allefall og tenkte mye underveis første gang. Storyen er jo vanvittig kult oppbygd og fortalt. :) I tillegg var det jo masse gags underveis som spilte på oppbyggingen av storyen.

 

Alt i alt en klar 6er på terningen.

 

-KJ

Lenke til kommentar
Veldig kul film i grunn (man må tenke, mye) men i følge min logikk så er historien umulig å gjennomføre. Han har et minne fra han var liten, han ser en person bli drept, den personen er han selv, og man kan ikke være to steder samtidig, dvs når den guttungen vokser opp vil han selv bli drept mens han selv står og ser på osv osv...evig syklus...eller er jeg på bærtur?

 

Men ville ikke 12 monkeys org bare arbeide for bedre rettigheter for dyr (slapp løs dyr fra zoo)? eller husker jeg dårlig..?

Tidsreiser gir vel ikke noe begrensninger for at man kan være to stykker av samme person til samme sted. Men hver av disse tidspersonene (samme person, men forskjellig alder) kan bare være på ett sted samtidig.

De egentlige 12 Monkeys folkene ville bare slippe ut dyr. Men i filmens nåtid, så de jo maling på vegger i samme farge som og nærme disse monkey tegnene som ho dama hadde skrevet på veggen der det stod at mange mill mennesker skulle dø snart elns. Derfor trodde de at det var 12 Monkeys som var de store Bad Guys..

Man når jeg tenker med om, var det egentlig Bruce sin karakter som ga Han mannen med langt rødt hår ideen om at han skulle spre viruset? Ville dette ha skjedd uansett siden han hadde spredd viruset om Bruce hadde reist tilbake i tid eller ikke.

'Puh' :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...