echo_ Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 Vurderer å kjøpe meg en ekstra maskin etter sommerferien. Den skal være helt lydløs (LES: Så stille at den kan stå 2 meter fra senga uten at jeg kan høre den). Vet at det kan være et problem å få harddisken lydløs, men jeg regner med at jeg setter den til å skru av disken (20gb samsung, lager uansett ikke mye lyd) etter 20 minutter el. Uansett; jeg har vurdert barebonemaskiner, men bråker det virkelig så lite som de påstår? Og er det smartere av meg å kjøpe noe annet? Og vannkjøling; jeg er åpen for de fleste forslag, men da skal det ikke være veldig dyrt. Når det kommer til skjermkort er det egentlig ett fett hvor bra dette er, men det må takle en oppløsning på 1208x1024@70mhz. Og nei, maskinen skal ikke brukes til spilling. Lenke til kommentar
XtraPlay Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 (endret) Når det kommer til skjermkort er det egentlig ett fett hvor bra dette er, men det må takle en oppløsning på 1208x1024@70mhz. Og nei, maskinen skal ikke brukes til spilling. Hmm det kan bli vanskelig å få 70Mhz i oppdateringsfrekvens, du tenker nok på 1280x1024@70Hz ? Men uansett så er det ikke noe problem å lage den lydløs, men hva skal den brukes til ? Et utgangspunkt kan være via sine C3 prosessorer hvis du skal gå for helt viftløst design, evt kan du kjøpe lengre kabler og sette maskinen utenfor døra...... Endret 5. juni 2004 av XtraPlay Lenke til kommentar
tellus Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 skal du ha noe fart over pcn bør du bruke vannkjøling. men ellers så er de flere skjermkort som er vifte løse. verre med psu. hd kan slås av, men hvis du ikke skal ha pcn i drift om natta (deling av filer osv.)hvorfor ikke bare skru den av? Lenke til kommentar
king_pedersen Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 (endret) den nye shuttle xpc! den som er på hw.no NÅ! Endret 5. juni 2004 av king_pedersen Lenke til kommentar
mbskywalker Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 den blir sannsynligvis sinnsyk dyr? Lenke til kommentar
Bergtora Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 Jeg har en barebone Soltek QBiC 3401 med en samsung 160 gb harddisk. Den er fullstendig lydløs så lenge du ikke har skjermkort i den. Har putta et radeon 9600 i min nå, så da kan jeg såvidt høre prosessorvifta, men den bråker likevel mye mindre enn de fleste bærbare maskiner jeg har vært borti. Tror de selger den på psdata fremdeles. Hos meg står pcen oppå datapulten med fronten sånn ca en halvmeter fra øret mitt og kan knapt høres. (Har en 2,5 Ghz celeronprosessor i den nå, siden jeg i hovedsak bruker den som "kontor og film-pc" i stua, og har bevisst prioritert lavt støynivå over ytelse) Lenke til kommentar
king_pedersen Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 det er bare å kjpe UE versjonene av skjermkorta, de har ikke vifter! Lenke til kommentar
voice- Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?...E2000B&toc=3070 Jeg kjøpte en sånn en for et år siden (ligner ikke på bildet, men er fin alikevel) fra Microplex. Den har en fin liten knapp som skrur av kebinettviftene. Sett maskinen in hvilemodus på natte og trykk på knappen, så er den musestille... Og så finnes det støydempede kabinetter da... Lenke til kommentar
Bergtora Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 king_pedersen: Radeon 9600 er vifteløst det også, men det å ha et eksternt skjermkort i maskina gjør at kabinett-og og dermed også cpu-temperaturen øker, noe som gjør at de viftene som er i maskina fra før av må jobbe hardere. Med bare internt skjermkort er kabinettet så kaldt at viftene kan gå på minimum hele tiden sånn at de ikke høres Lenke til kommentar
echo_ Skrevet 6. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2004 Mye intressante svar. Jeg ønsker å ha maskinen på 24/7 slik at jeg slipper å skru den av. Maskinen skal lese mail, surfe, spille musikk (trenger ikke noe eksepsjonelt bra lydkort), IRC, msn og det skal være mulig å kjøre adobe photoshop på den. Grunnen til at jeg vil ha en egen maskin til dette? Jo, jeg vil over på linux på den maskinen jeg har nå, men ser allikevel en fordel med å ha en windowsmaskin kjørende. Jeg har også behov for en maskin som alltid er klar, det hender av folk ringer, og jeg må fikse noe umiddelbart. Kravene til maskinen er at den kan kjøre oppløsningen 1208x1024@70mhz og ikke bråker. Det er ikke mulig å forlenge noen kabler og sette den utenfor rommet. Det er noen som har anbefalt meg å gå for shuttle, er det stille nok? og er det mulig å bygge en lydløs vanlig atx maskin for en billigere penge? Prosessoren blir Intel, eller VIA. Skal ta en titt på Soltek QBiC 3401.. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 det oppsettet jeg har vært borte i som er mest stillegående er dette aopen h500 kasse amd xp2500+ samsung med noisecontrol harddisk Dette er nesten lydløst. Skjermkortet er passivt. Men du kan jo tenke på vannkjøling? Lenke til kommentar
echo_ Skrevet 6. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2004 Det aopenkabinettet så ikke så dumt ut. Jeg foretrekker intel, og vil nok helst kjøre det. Når det kommer til prosessorer, jeg har lest noe om at disse nye Intelsakene "Prescott" genererer veldig mye varme. Det ser jeg jo på som en bakdel da jeg antar viftene må gå raskere.. Denne prosessoren, er den bruktbar for mitt prosjekt? http://mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=34140 Eller bør jeg gå for noe slikt; http://mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=12233 ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå