Gå til innhold

Holmgang i USA? Har de "ekte" debatter der borte?


Anbefalte innlegg

Jeg følger litt med på det kommende valget i USA siden resultatet desverre påvirker oss alle, uansett hvor i verden vi bor. Det jeg lurer litt på er om amerikanerne får se "mann-mot-mann" debatter i det hele tatt. Tror aldri jeg har sett dette fra USA før.

 

Jeg husker Bob Dole og Bill Clinton hadde en del debattrunder på 60 minutes, men da satt de ikke i samme lokale en gang og ingen av dem var presidentkandidater.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror de har noe på kanalen PBS som heter Meet The Press. PBS har jeg hørt ligner litt på Norges NRK (ikke statlig), men bare at det er veldig liten del av befolkningen som har denne kanalen. En amerikaner som hadde foredrag i engelskklassen min mente at dette var den eneste bra amerikanske kanalen, og han regnet seg blant de sofistikerte amerikanerne (noe jeg kan si meg enig i).

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Alle amerikanere kan få inn PBS. Det er kort for Public Broadcast System, og er det samme som NRK, bare at man ikke trenger betale lisens, og at de må selv skaffe penger til drift. Dette gjør de med diverse "pledge drives" hvor de selger kaffekopper og lignende med logoer av TV-program de viser, osv. Kaffekopper koster ca $30 eller noe, som er ganske mye da, men det er jo for å donere penger til kanalen.

 

Anyways...

Det er alltid debatter blant kandidatene. Vet ikke hvor mange, men det er iallfall en.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Har de lignende debattprogrammer som holmgang i USA, hvor politikere går sammen og diskuterer saker, eller er det mer "taler" stilen?

 

Liker forøvrig holmgang-metoden bedre, man må forsvare argumentene sine mer.

Det heter C-SPAN.

:D

Lenke til kommentar

Liker forøvrig holmgang-metoden bedre, man må forsvare argumentene sine mer.

Du mener når Steenstrøm hever pekefingeren mot skjermen og hevder Frp vil gjøre spriten billigere mens bestemor råtner på gamlehjem?

Steenstrøm er dyktig til å blande politikk og show, å kutte vanskelige problemstilligner ned i enkel spiselige biter (for folk flest ;) ved bl.a. å bruke ja/nei spørsmål og ikke gi seg før den stakkars politikeren har svart ja eller nei. Holmegang er intressant, om ikke til opplysning så underholdning.

Lenke til kommentar

Liker forøvrig holmgang-metoden bedre, man må forsvare argumentene sine mer.

Du mener når Steenstrøm hever pekefingeren mot skjermen og hevder Frp vil gjøre spriten billigere mens bestemor råtner på gamlehjem?

Poenget, som boy2star sier, er jo at de møtes og må forsvare seg og sine argumenter på direkten uten innblanding av utallige rådgivere.

Lenke til kommentar
Men det er jo rådgiverne som former politikken, er det ikke det da. (Tenker da spesielt på Karl "highest ranked norwegian in the white house" Rove)

Ja for all del, men som president, statsminister eller hva det måtte være må man hele tiden forstå og kjenne til hva rådgverne mener samt argumentene og motivene de har for å mene dette. Og da er det på sin at plass lederen for disse skal kunne delta i slike debatter.

 

EDIT: leif

Endret av stian-hg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...