Mawk Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 Hvilke komponenter burde jeg velge av HK, Minne og CPU. Og S-ATA eller ATA disker ? Os ? Raid ? Og hvordan deler jeg filservern over .net slik at andre kan laste ned fra FTP ? Lenke til kommentar
Sneglen Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 (endret) ASUS A7N8X-E Deluxe (1GbE integrert, fint å ha lokalt). 512MB Corsair Value S PC3200 XP2500+ Barton BOXED 2x160GB Seagate S-ATA disker (fint med en mindre disk til OS, så kan du kjøre Raid på 160GB diskene) Linux om uptime er veldig viktig, Windows XP om det er mindre viktig. For at andre skal kunne laste ned filene fra FTP, så anbefaler jeg BulletProof FTP Server, lett og sette opp og bruke. Om du trenger hjelp til å sette den opp kan jeg sikkert hjelpe deg gjennom PM så godt jeg kan Edit: BulletProof FTP Server vet jeg ikke om er for Linux. Endret 5. juni 2004 av -NeoRag- Lenke til kommentar
echo_ Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 neineinei.. Man bruker _ikke_ windows XP til server. windows 2003 server derimot.. ah.. Men den koster jo så mye at det er helt skummelt. Altså ville jeg vurdert red hat eller noe slikt. Enkel å installere, du får opp grafisk brukergrensesnitt osv. Så setter du opp raid, f.eks på to 120gb seagater. Du bør også skaffe deg en disk til operativsystemet. Lenke til kommentar
phsyco Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 neineinei.. Man bruker _ikke_ windows XP til server. windows 2003 server derimot.. ah.. Går jo helt fint å bruke xp til filserver da, å kjøpe inn 2003 lisens bare for å kjøre filserver er bortkastede penger. Om det er annet enn filserving som skal skje derimot kan det være lurt å gå for et server OS. Lenke til kommentar
RickRoll Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 boren min bruker abit at-7 MAX hovedkortet i sin filserver. Den takler bare opp til xp2100+, men har den fordelen at den har seks IDE kontrollere (hvorav fire er RAID). Dermed kan han kjøre med max tolv IDE-enheter uten å kjøpe ekstra kontrollerkort. Lenke til kommentar
durabit Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 Dette er det umulig å svare på uten å vite hvilken bruk og belastning filserveren er beregnet til Lenke til kommentar
tbend Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 Skal du legge mye penger i kjerra? Lenke til kommentar
Mawk Skrevet 5. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2004 Nei. Vurdere å bruke mine gammle deler og kjøpe noen nye IDE disker. Er ikke sikkert jeg setter den i FTP. Lenke til kommentar
Kenito- Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Windows og atter windows, skal du kjøre en ftp server kan du jo like gjærne bruke noe så simpelt som linux, er du nybegynner kan du jo begynne med mandrake eller Red hat, vil du ha mere "motstand" og bedre resultalt går du for slackware. en server er ikke det samme uten linux Lenke til kommentar
delling81 Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Haha. Likte sammenligningen din av mandrake og Rh og slack. Har nettopp vært gjennom et kurs der vi satte opp maskiner i slack. Synes det var vel så logisk som RH. Men så gikk ingenting på grafisk konfig, bare gode gamle terminalen. Uansett, RedHat er ganske intuitivt, men det er jo fedora Core 1 el 2 (kommer ann på hvor mye motstand og hacking du har lyst å gjøre) som er red hat nå, da rh9 ikke støttes lenger, og oppdaterte pakker er viktig. Men alle distorer av linux kommer med et kraftig ftp-program, eller et gratis som kan legges inn uten for mye problemer. Du har også samba så kan boksen brukes som filserver for win-maskiner i nettverket. Lenke til kommentar
MortenS Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 (endret) Jeg skal også sette opp FTP filserver og skulle gjerne hatt noen tips om oppsettet mitt er godkjent til dette bruket. Per idag har jeg alle diskene i min AMD Tbird 1.6Gz PC og den går varm og "lægger" litt på online spill og film, med 7 disker i aksjon.. Det er derfor på tide med å flytte diskene til egen burk og sette opp en dedikert filserver på min 10mbit linje Hadde tenkt å bruke Win Server 2003 og Serv-U FTP server som jeg er kjent med. Er det store ytelse forbedringer å bruke Win Server 2003 istedet for Win XP? Jeg ønsker enkelt å få tilgang på diskene fra filserveren som om de skulle være på egen PC, vet ikke hvilket OS det er enkelst å tilpasse slikt? Jeg har null peil på Linux så glem det.. Ang brukte PC deler jeg trenger: HAR: AMD Athlon CPU 1Ghz Inwin ATX 300W PSU 3 x Western Digital 80GB IDE 3 x Samsung 160GB IDE IBM 120GB IDE TRENGER: Full-Tower (uten PSU med minst 7 HD brønner) Socket A hovedkort 512 MB PC133 RAM (evt som matcher HK) DVD/CD-Rom 3.5 diskstasjon Hva er prisen jeg bør gi for noe slikt over brukt? Si ifra hvis du har noe av dette liggende.. Spørsmålet mitt er om dette vil "holde greit" til en FTP filserver som skal kjøre 7 disker 24/7? Spesielt CPU, PSU og RAM lurer jeg på om er tilfredstillende? Serveren skal jo kun kjøre server programmet og ikke brukes til office eller spill.. Hvor kan evt flaskehalsen oppstå i et slikt oppsett med en 10mbit linje evt? Vil jeg kunne merke stor bedring på online spill og film ved å flytte diskene til eget kabinett? Takk for alle tips Endret 8. juni 2004 av MortenS Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Kan anbefale Avantech Medium Server Tower. Kommer med 300w PSU, koster i overkant av 500kr, og er stappfullt av finurligheter. Så langt har jeg 8 disker i kabinettet, og det er ennå plass til en til. Det har også masse plasser til 80mm vifter, samt 1x 120mm vifte i front. Sjekk ut test på OcShoot. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 GNU/Linux (eller en BSD, men der har jeg ikke erfaring) er det eneste logiske valget for en server (og for en desktop, spør du meg, men akk ja). Lenke til kommentar
phsyco Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 GNU/Linux (eller en BSD, men der har jeg ikke erfaring) er det eneste logiske valget for en server (og for en desktop, spør du meg, men akk ja). Hmm, merkelig da at over halvparten av alle servere i bedrifter er Windows basert.... Lenke til kommentar
MortenS Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Kan anbefale Avantech Medium Server Tower. Kommer med 300w PSU, koster i overkant av 500kr, og er stappfullt av finurligheter. Så langt har jeg 8 disker i kabinettet, og det er ennå plass til en til. Takk for tipset ang kabinett men hadde sett for meg en billigere brukt. Ser at interne HD slots er kun 3 stk, men du hadde 8 disker per idag. Bruker du CD Rom ramme da til de andre diskene? Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 En privat filserver som skal ha FTP er vel harddiskene litt i fokus. Visst filer skal langtidslagres og overføres med mindre hastigheter (over internett f.eks.) så anbefaler jeg harddisker i den klassen som er kjølig og ikke yter helt så mye som de som ikke er kjølige. Da er vel nyere Samsung og Segate disker gode til dette. WD er og OK disker, men er litt varmere. Maxtor har ytelsen på plass, men ikke støyen. Dette er da disker basert på SATA og har 7200 RPM. Lenke til kommentar
MortenS Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 En privat filserver som skal ha FTP er vel harddiskene litt i fokus. Visst filer skal langtidslagres og overføres med mindre hastigheter (over internett f.eks.) så anbefaler jeg harddisker i den klassen som er kjølig og ikke yter helt så mye som de som ikke er kjølige. Da er vel nyere Samsung og Segate disker gode til dette. WD er og OK disker, men er litt varmere. Maxtor har ytelsen på plass, men ikke støyen. Dette er da disker basert på SATA og har 7200 RPM. Jeg har som sagt 3 x Western Digital 80GB IDE, 3 x Samsung 160GB IDE og IBM 120GB IDE per idag. Vil min eksisterende InWin 300W PSU kunne dra dette OK, er må jeg gå i innkjøp av ny +400W PSU.... Lenke til kommentar
gspr Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 GNU/Linux (eller en BSD, men der har jeg ikke erfaring) er det eneste logiske valget for en server (og for en desktop, spør du meg, men akk ja). Hmm, merkelig da at over halvparten av alle servere i bedrifter er Windows basert.... Ja, jeg vet. Det er veldig merkelig. Det er også merkelig at folk røyker - vi vet jo at det er langt lurere å ikke røyke. Mennesket gjør ikke alltid det som er lurt og bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå