Dmitrij Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 Jeg sitter her med en 333 mhz "monster" maskin. Den har nå en 6 GB Hardisk i. Jeg vurderer å sette i en hardisk på 80GB. Jeg lurer på dette: Går det ann å stoppe en hardisk i linux? I windows har man en funksjon som stopper harddiskene etter en viss idle time. kan jeg gjøre dette i linux? Grunnen er at denne servern står på rommet mitt. 6 GB er lyd dempet så denne servern høres ikke. Så jeg ønsker å slå hardisken av om nettene for å så starte den igjen når jeg trenger det Mvh Dmitrij Lenke til kommentar
sim Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 Mulig at disken stopper å spinne når du unmounter ? Jeg er usikker. Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 powersaving i biosen kan enkelt sørge for dette (selv på eldgamle pcer). Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 powersaving i biosen kan enkelt sørge for dette (selv på eldgamle pcer). Jepp. Det er BIOS sin oppgave å stoppe disker som har vært inaktive en stund. Jeg er litt usikker på hvordan det er med den nyere ACPI-standarden, om disse strømstyringsfunksjonene inkluderer nedspinning av HD. Men har du aktivert ACPI i Linux(kernelen)? Og er modulene lastet? Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 hdparm er veldig greit til dette. -S Set the standby (spindown) timeout for the drive. This value is used by the drive to determine how long to wait (with no disk activity) before turning off the spindle motor to save power. Under such circumstances, the drive may take as long as 30 sec- onds to respond to a subsequent disk access, though most drives are much quicker. The encoding of the timeout value is somewhat peculiar. A value of zero means "timeouts are disabled": the device will not automatically enter standby mode. Values from 1 to 240 specify multiples of 5 seconds, yielding timeouts from 5 seconds to 20 minutes. Values from 241 to 251 specify from 1 to 11 units of 30 minutes, yielding timeouts from 30 minutes to 5.5 hours. A value of 252 signifies a timeout of 21 minutes. A value of 253 sets a vendor-defined timeout period between 8 and 12 hours, and the value 254 is reserved. 255 is interpreted as 21 minutes plus 15 seconds. Note that some older drives may have very different interpretations of these values. Lenke til kommentar
Dmitrij Skrevet 5. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2004 Er det ingen mulighet å stoppe den selv. Tenker på en kommando som stopper den, ikke at den stoppes etter tid. Med hdparm vil vel begge hardiskene stoppe ? Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 hdparm. nei du velger disk. Lenke til kommentar
Dmitrij Skrevet 5. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2004 Får prøve. Men :/ det blir ikke gjort før om en ukes tid. Trenger lydkort før jeg gidder å gjøre noe. Skal se om jeg får skaffa meg et når jeg skal jobbe litt Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 Du kan stoppe dem direkte også -y Force an IDE drive to immediately enter the low power consump- tion standby mode, usually causing it to spin down. The current power mode status can be checked using the -C flag Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 men, hvordan starte dem igjen da? (når du bruker hdparm -y) Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 men, hvordan starte dem igjen da? (når du bruker hdparm -y) ummm... ved å aksessere dem? Lenke til kommentar
Svennings Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 (endret) Du kan stoppe den med hdparm: -Y Force an IDE drive to immediately enter the lowest power consumption sleep mode, causing it to shut down completely. A hard or soft reset is required before the drive can be accessed again (the Linux IDE driver will automatically handle issuing a reset if/when needed). The current power mode status can be checked using the -C flag. Disken vil spinne opp igjen når du prøver å bruke den (etter min erfaring). Edit: Formaterings-leif Endret 5. juni 2004 av Svennings Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 (endret) ja det vil den. Men det tar litt tid... Kjørte den komandoen i single user modus, og da jeg skulle gå til init 5, måtte den naturlig vis lese disker - og den hang i sånn ca. 10-20 sekunder... Trodde et øyeblikk at f. jeg fikk disken til å henge seg => reboote hardt... EDIT: Men den kom seg før reboot. Endret 5. juni 2004 av kyrsjo Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 Hmm, tror ikke du trenger å slå den HELT av for at den skal bli stille. Det holder vel å sette den i standby/suspend for at den skal roe seg. Lenke til kommentar
Dmitrij Skrevet 5. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2004 -Y vil få den til lå stoppe helt, mens -y vil sette den i standby -Y tar lenger tid å starte igjen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå