Gå til innhold

Totalt newbie på vifter, kan noen hjelpe ? :)


Okeblol

Anbefalte innlegg

Heisann !

 

Nå er jeg ganske lei av at kabinettet mitt bråker så besett, og jeg har endel penger for tiden, så jeg tenkte å investere i vifter (1 over cpu, 1 på chipset og 2 til, gjerne slik at de blåser direkte på harddiskene)

 

Kabinettet mitt er et chieftec dragon maxitower, hovedkortet er et abit ic7-g med en pentium 4 prosessor

 

Kan noen foreslå gode (altså meget stille, og blåse nok luft til at jeg kan OC'e om det blir aktuelt siden) cpu, chipset og kabinett vifte ?

 

Kan sikkert bruke 2500 på dette, jeg vil bare få kassa til å bli så godt som lydløs

 

Bråker PSUen mye ? Det er 4-5 forskjellige vifter i kabinettet + harddiskene, er ikke så lett å høre hvilke lyder som kommer fra hvor. I fall PSUen er en stor støyfaktor, foreslå gjerne en god PSU (som gir masse strøm ;) ) og er stille også !

 

På forhånd takk for hjelpa

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Chieftec PSU bråker en del. Har det selv.

På hovedkortet ditt har du en vifte som kjøler "Northbridge". Den bråker.

På skjermkortet ditt sitter det mest sannsynlig en vifte, som støyer nokså høyfrekvent

På prosessoren din sitter det en vifte. Dersom det er den som fulgte med P4-prosessoren originalt, støyer den litt.

 

Du får ikke mindre støy av å legge til flere vifter... Men du får god luftgjennomstrømning i kabinettet.

Du trenger to-tre stk av f.eks. DENNE.

 

Har du god luftgjennomstrømning i kabinettet kan du kjøpe

Passiv Chipsetkjøler

Passiv Skjermkortkjøler

Da blir du kvitt to av støykildene. Så kommer

Ny, stillegående PSU

og sist, men ikke minst, ny CPU vifte

 

Dette burde hjelpe fælt. I tillegg kler du innsiden av kabinettet med 0,5cm asfaltmatter fra Torshov Bilrekvisita el.l.

 

Slår du på stortromma kan du spandere på deg en viftestyring av ett eller annet slag. Eller enda bedre: Vannkjøling. (For de modige...)

Lenke til kommentar
Takk takk, så bra ut dette

 

Men, du nevnte noe om northbridge, hva er det ?

Og er du sikker på at alle disse tingene passer inn i kabinettet og på hovedkortet mitt ?

Jepp. Har Chieftec-kabinett selv.

 

Men, som de andre sier, (og dersom du er modig nok) kjøp heller vannkjøling hvis du har råd. Men, som sagt, bytt for all del ut den støyende Chieftek -PSU'n. Den kan du helt sikkert selge på QXL for like mye som den koster ny i butikk... (Utrolig hva folk får seg til å betale på QXL....)

Lenke til kommentar

Da jeg sa jeg er newbie på kjøling mente jeg egentlig at jeg er newbie på det meste :)

Jeg tør ikke å begynne med vannkjøling, tviler på at mine skills er gode nok for det

Da jeg sa jeg kunne bruke 2500 mente jeg ikke på EI vifte, men totalt sett, altså PSU, CPU vifte, Chipset vifte, 2-3 vifter i kabinett. Dette er jo 6 ting og jeg regna med å måtte betale 400 i snitt for hver ting, altså ca 2500

 

 

Tinga som er foreslått hittil ser bra ut, men den CPU kjøleribba virker da veldig tung ? De sitter jo jævlig godt de ribbene så om PCn får seg et støt eller blir satt lit hardt ned i bakken vil ikke da den svære greia bare knekke rett av ? (og ta meg seg et søtt lite stykke av hovedkortet)

Lenke til kommentar

Kjøp en _bra_ psu fra Microplex, cheiftecen bråker masse, bytt alle vifter på HK med zalmann chipsetkjøler (ribbe only), 19dB Papst på CPU burde funker om du ikke clocker.

 

Så kan du jo alltids kjøpe noen flere papst 19dB for HD'ene, men de kommer med 3pins kontakt, så kanskje noen ADDA 12dB heller, de er billigere og stille. (Pluss de kommer med molex kontakt)

 

Hilsen Frakk

Lenke til kommentar
Tinga som er foreslått hittil ser bra ut, men den CPU kjøleribba virker da veldig tung ? De sitter jo jævlig godt de ribbene så om PCn får seg et støt eller blir satt lit hardt ned i bakken vil ikke da den svære greia bare knekke rett av ? (og ta meg seg et søtt lite stykke av hovedkortet)

Det følger med "retention clips" mm. Skikkelig festeanordning med egen plate til å ha bak hovedkortet...

 

Når det gjelder spm om hva som er northbridge.. I denne sammenhengen trenger du bare vite at det er der den grønne Abit-vifta sitter på hovedkortet ditt.

 

Finnes sikkert ørten tråder her på forumet som diskuterer forskjellige brikkesett, ytelse mm.

Lenke til kommentar

Du spurte hva northbridge var:

Siden du er newbie på det meste, kan jeg forklare det veldig enkelt: Det er hovedkortetes prosessor.

 

 

Som flere nevnte, ville jeg gått for vannkjøling! Tar du tida til hjelp er det ikke vanskelig :) Kjøper du deg et komplett sett burde det meste gå greit!

 

 

(Mitt Chieftech PSU bråker ingenting hos meg, kan ikke høre den engang (og jeg har vannkjøling, så ingenting overdøver))

Lenke til kommentar

Hmm, jo vannkjøling (eller konseptet med totalt stillhet) frister jo endel

 

Men, har jeg bruk for det ?

 

Det er noen feil en eller annen plass i enten hardwaren eller i bios, om jeg forandre timings på minnet (har fete brikker som vistnok støtter veldig lave tider som 2,2,2,6) eller setter FSB til over 210 starter ikke PCn opp

Planen min da jeg kjøpte PCen var at jeg skulle overklokke endel for å ikke trenge så mye ram og prosessor men det eneste jeg har fått til hittil er å sette FSB fra 200 til 210, alt annet kræsjer

Lenke til kommentar
vannkjøling bør vel ikkje vere verre enn vifter berre ein passar på å sjekke for lekasje før ein puttar det inn i kabinettet

Er ikke veldig hensiktsmessig å sjekke før du putter inn. Kan være greit med en kjapp runde.

 

Det som derimot er viktig, er at du prøver vannkjølingen _uten_ noen form for strøm i PCn, _etter_ du har installert alt slik du skal ha det.

 

Det er akkurat når du dytter vannkjølingen inn i et trangt kabinett at ting løsner og slanger for en brekk eller to.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...