Gå til innhold

AMD 64, bra å overklokke?


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er noen som har noen erfaringer med overklokking av amd 64? Er også takknemlig for alle som har generell kunnskap om dette temaet som svarer.

Jeg lurer på følgende :

 

1: Er multiplikatoren låst?

 

2: Hvordan er det med varmeutviklingen?

 

3: Er fsb'en låst?

 

4: Oppfører prossesoren seg stabilt ved høye klokkehastigheter?

 

5: Har det kommet noen nye hvodekort i det siste som egner seg spesielt godt for overklokking av amd 64 cpu'er?

 

6: Hvilke timings er det som er bra?

 

7: Er det store individulle forskjeller sammenlignet med andre cpu'er? For eksempel hvis man har to forskjellige amd 64 3000 + men den ene klokker bare 70 eller 60 prosent så godt som det den andre gjør.

 

8: Noen som kjenner til andre ting som er enten problematiske for overklokking eller bra for overklokking av akkurat disse cpu'ene så bare shout out.

 

Takker for alle svar som gjør meg og resten av de som ikke vet svarene på disse spørsmålene noe klokere. Unødvendig å poste jeg vet ikke eller jeg tror de er ganske bra og lignende.

 

Selfølgelig lov å komme med egne spørsmål.

 

Hvis det er irriterende mange leifer i denne posten er det bare å si ifra så skal jeg rette de opp etter beste evne. :thumbup:

 

[edit] Oppdatert igjen

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1: Er multiplikatoren låst?

den er låst på vanlog Athlon 64, men ulåst på fx.

2: Hvordan er det med varmeutviklingen?

Den utvikkler ikke vilt med varme.

3: Er fsb'en låst?

Nei denne kan justeres.

4: Oppfører prossesoren seg stabilt ved høye klokkehastigheter?
vanskelig å si da de fleste ikke har agp pci lås. men vil tro de med mest cache minne klokker dårligst.
5: Har det kommet noen nye hvodekort i det siste som egner seg spesielt godt for overklokking av amd 64 cpu'er?

Ja, det har kommet nforce 3 250(gb) kort, anbefaler Gigabyte og msi sine nye kort, de skal ha kommet godt ut av tester.

6: Hvilke timings er det som er bra?

Så lave timings som mulig, sjekk ut ocz og corsair.

7: Er det store individulle forskjeller sammenlignet med andre cpu'er? For eksempel hvis man har to forskjellige amd 64 3000 + men den ene klokker bare 70 eller 60 prosent så godt som det den andre gjør.

Det vill alltid være noen som klokker bra og andre som ikke klokker så veldig bra. Så ja det er individuelle forskjeller

8: Noen som kjenner til andre ting som er enten problematiske for overklokking eller bra for overklokking av akkurat disse cpu'ene så bare shout out.

Det var jo dette med gammle vis og nforce 3 150 kort da, ingen agp pci lås hindrer overklokking da man ikke kan skru op ht`n så mye uten at det går utover skjermkort og harddisker som får korupt data osv. Vent til nforce 3 kortene kommer.

 

Håper dette var til litt hjelp.

Lenke til kommentar

Multi er ikke låst på A64.. men man kan kun stille den nedover. Feks på en 3200+ er 4 til og med 10 åpene.

 

De fleste nye A64 klokker helt greit, og man ser ofte 2.4-2.5 på luft.

 

Prosessorene er NØYAKTIG like stabile som andre overklokkede prosessorer. Sier seg selv at hvor stabil den er kommer ann på om du klokket FOR mye eller ikke.

 

Så det sto noe om manglende agp/pci lock over her, og hva i alle dager har det med en CPU å gjøre? Dette er funksjoner man finner på et HK, og kjøper man nForce3 250 baserte HK så er både pci og agp bus låst.

 

MSI har aldri vært overklokkerens valg, og jeg tror fortsatt ikke det er det. Dårlige muligheter for økte spenninger, og en bios som er full av MSI-bullshit.

 

Skulle jeg hatt et nf3-250 kort i dag, så hadde det blitt Epox 8KDA3J .. evt 8KDA3+, eller K8NS fra Gigabyte.

Endret av formann
Lenke til kommentar
Så det sto noe om manglende agp/pci lock over her, og hva i alle dager har det med en CPU å gjøre? Dette er funksjoner man finner på et HK, og kjøper man nForce3 250 baserte HK så er både pci og agp bus låst.

Ser hva du mente, sovnet hvist mens jeg skrev den posten ovenfor, ment selvsagt at en måtte ha et nforce 3 hk for å få låst agp og pci. :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...