Dead_Rabbit Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 (endret) Heisan! Jeg driver å lager et lite "spill", og i den forbindelse kan det være litt kjekt med en litt strukturert kode. Og for ikke så legne siden lærte jeg om headerfiler i boka mi, hvordan man skal bruke og deklarere og alt det der. Her er hva jeg har gjort(bruker forresten MinGWStudio hvis noen skulle lure): skriver koden som bare er et lite testeksempel: #ifndef GUARD_funkie #define GUARD_funkie #include <iostream> struct pluss { int tall; int tall2; }; #endif Har jo lagt til denne i et prosjekt kalt "h-fil". Så går jeg på: Build->Build, men den gidder ikke engang å gå gjennom koden, jeg bare får denne meldingen: h-fil.exe - 0 error(s), 0 warning(s) . Noen som vet hvorfor? Har foresten valgt headerfile når man får opp den boksen man skal velge hvordan type fil/program/whatever som skal brukes. Regner med at dette er riktig. Ps: Hvis det er noen feil i selve koden, så har jeg også skrevet direkte av boka, så det burde ikke være koden det er feil med. Edit: Når jet trykker på run(det er vel sikkert ikke mulig det uten en main() funksjon men) så sier den at kildekoden ikke er kompilert. Kode: #include <iostream> #include "funkie.h" using namespace std; int main() { pluss variabel; variable.tall = 123; variable.tall2 = 321; cout << variable.tall; } Endret 8. juni 2004 av zirener Lenke til kommentar
<BøNilzen> Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 h-fil.exe - 0 error(s), 0 warning(s) Det så jo helt fint ut det.. 0 errors, 0 warnings Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Vet ikke åssen det er i miljøet du bruker - men i GNU-make sjekkes ikke headerfiler for endringer(om de ikke er oppgitt som src filer). Dvs at du enten må slette alle objektfiler(make clean), eller oppdatere de aktuelle kildekodefilene slik at de blir rekompilert. Lenke til kommentar
søppel Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 (endret) Det finnes en løsning for dette, kattemat: http://www.gnu.org/software/make/manual/ht...ke_4.html#SEC51 Bruker den selv, og det fungerer utmerket. Altså den fungerer automatisk - sånn som man tenker seg at det burde ha fungert. Edit: Tenker på det som står fra og med setningen: The practice we recommend for automatic prerequisite generation is to have one makefile corresponding to each source file. Endret 4. juni 2004 av søppel Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 5. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2004 Nå har jeg gjort dette: Build->Clean, det funket ikke, så da prøvde jeg følgende: Build-Clean All Configurations. Får samme meldingen som nevnt over. Lenke til kommentar
Peter Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 Må du ikke ha en cpp fil å inkludere headerfilen din i? #include "minheaderfil.h" int main() { return 0; } Lenke til kommentar
søppel Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 Jo .. man kompilerer gjerne ikke en header-fil "aleine". Dette må det da stå masse om i boka. "Declarations, definitions, compilation unit, header files, #include" .. etc. En kode med bare deklarasjoner i er rimelig meninsløs sånn for seg selv. Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 5. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2004 Mulig jeg har missforstått(det ville jo ikke vært første gang i såfall ), men i boka sto det at det var så kjekt å kunne kompilere biter av programmet hver for seg og så sette det sammen. Lenke til kommentar
søppel Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 kattemat og eventuellt andre som måtte ha interessen: Sjekk under Kodesnutter-tråden nå .. har lagt til et ex. som viser det jeg nevnte ovenfor her. :] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå