thorsan Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 (endret) Folkens dere har tydeligvis mye mer peil enn meg... Har funnet ut at jeg har 13000 kr til rådighet sånn ca.. Disse to har jeg peilet meg inn på. Acer Travelmate 291LMi, Centrino 1.4Ghz 15" TFT, 512MB, 40GB, DVD-RW, WLAN, WXPP På sidenen til mpx står det at denne har et ati kort, dette stemmer vel ikke? Medion RAM2010 15.4" WXGA / Radeon 9700 A64-3000+,512MB,60GB,DVD+R/RW,WLAN, XPH Noen som har erfaring med en av disse? A64 saken regner jeg med bråker noe mer, men vifta står vel stille om en setter maskinen til å steppe ned under lav last (slik som min desktop pc gjør kjører 800 mhz når jeg skriver dette og viften står stille) Centrino saken har vel 2 timer lengre batteri tid, samt xp Pro. Dilemaet er at jeg liker å spille spill, far cry f. eks men har jo en rå spill maskin fra før av... Primært skal lappisen brukes til å skole ting (les ikke spill), men jeg hater trege maskiner. Tror maskinen kommer til å ha strøm så og si hele tiden. Noen som kan hjelpe meg å finne en centrino maskin med 512mb ram til 10 000? (slik at jeg kan kjøpe et x800 til desktoppen) Litt mye skriving, men jeg sitter litt i klemma så om dere skriver for og imot de to modellene jeg skrev, da kanskje jeg finner ut av dette.. Takk for all hjelp som måtte komme.... [Edit] Pølselabbene kom på villspor Endret 4. juni 2004 av thorsan Lenke til kommentar
Filla Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 (endret) -Begge de maskinene du har funnet, har M11 (radeon 9700) skjermkort, som pr.dags dato er det beste som finens for laptoper idag, begge er imidlertid med 64 MB RAM. www.barbara.no har forresetn testet Medion'n du har funnet. - Begge maskinene leveres og med dårlig oppløsning på skjermen (1024x768 ot 1200x800). - MEDION maskine støyer en del, og har svært dårlig brukstid på batteriet. Ytelsemessig er den noe raskere enn Acer'n. men begge leveres med 4200 RPM HD, som er det tregeste som finnes. - Poengene mine er som følger. Skal du ha en lap med (relativt) lang batteritid, som ikke støyer, som har god skjerm (skjermen er det viktigste for mange)og som du kan spille på..... så har du svært få alternativ til 13k. Og de 2 ovenfornevnte vil ikke dekke dine behov. Whitebox CL1557 og ECS 556 fra Multicom blir dine beste alternativ her. DETTE er CL1557 fra Whitebox (Audionet selger dem og). Multicom selger lignende oppsett, men deres nettside ligger nede akkurat for øyeblikket. 1557 har M10 skjermkort, som vil gi deg ca. 9.6k i 3DMark 01, og ca. 2,6k i 3DMark 03. Radeon 9700 vil gi deg kanskje 100 mer i 01 og 03 (relativt liten forskjell mao). Dette er P-M (CPU fra Centrino oppsettet), god skjerm (SXGA+), 5400 RPM HD, lite støy og relativt fin vekt. CL1557 og ECS 556 anbefales begge. - Skal du IKKE spille, men ønsker god batterikapasitet, lite støy, P-m (Centrino) og god skjerm, og du vil slippe unna med 10k, så sliter du litt Det nærmeste du kommer er vel ECS 551 fra Multicom. Kan du og senke kravene til skjerm, og kan klare deg med et integrert skjermkort, slipper du enda billigere unna med en ECS 553. - På modellene til Multicom og Whitebox får du ikke med OS (mao du BETALER ikke for OS), dette blir sett på som en fordel av mange, da de fleste har en OS CD liggende allerede til sin stasjonære PC. - Jeg har tidligere skygget unna å anbefale Whitebox, gunnet lang leveringstid og en del driverproblematikk. Du får imidlertid lese litt rundt på forumet her sjøl, og gjøre deg opp en egen mening. -Lykke til med laptop kjøp !! Endret 4. juni 2004 av Filla Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Filla: slik jeg tolket det var ikke batterilevetid så veldig viktig.... Lenke til kommentar
Filla Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 klarer ikke å anbefale laptoper med dårlig batterilevetid - Mitt viktigste ankepunkt mot de han har funnet selv er imidlertid skjermene. Jeg er imidlertid åpen for at andre kan syntes at en lav oppløsning er helt ok (vel, egentlig er jeg ikke åpen for det, med må vel si det ) Lenke til kommentar
thorsan Skrevet 4. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2004 (endret) Takker for veldig utfyllende krav, vender derfor litt på krava mine og ser hva vi "sammen" kan komme frem til.. Sitter faktisk og leser en del om lappiser nå, (sitti siden 1600 idag), men det er så sinnsykt mange å velge mellom 1024*768 er ikke godt nok helt enig, blinga litt på den ene modelen. Jobber til dagig i 1280 * 1024 det funker helt utmerke (netbeans, VS .net o.l) 1200 * 800 blir jo like bredt, men ikke ikke like lang (vertikalt lissom) Tror det skal funkegreit, (Stiller desktoppen inn på det nå) Har utrolig lyst på laptopp nå som sommeren kommer for fullt, hvis jeg glemmer alt som har med skjermkort og gjøre og bare vil ha en nogenlunde stille pc med grei skjerm og batteri da annbefaller dere? Er faktisk ganske n00b på dette her Enkompis i klassen har kjøpt seg en Toshiba et eller annet fra komplett tror det er en celeron sak (ca 10 000) et slikt støy nivå skal jeg klare, og hvis den AMD saken støyer omtrent slik går jeg ganskje for denne.. ps noen som hvet hvor jeg kan finne ekstra batteri til en slik medion sak? [EDIT] Etter å ha starta netbeans i 1280*800 kom jeg frem til at med mine innstillinger får jeg da 22 linjer kode synlig, kontra 35 linjer ved 1280*1024 (noe som er absolutt minimum). Endret 4. juni 2004 av thorsan Lenke til kommentar
Filla Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Har utrolig lyst på laptopp nå som sommeren kommer for fullt, hvis jeg glemmer alt som har med skjermkort og gjøre og bare vil ha en nogenlunde stille pc med grei skjerm og batteri da annbefaller dere? DENNE Lenke til kommentar
thorsan Skrevet 4. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2004 den er fin den ja.... det var denne også CL1557 (dog litt dyrere ) Lurer på om jeg tar den du peker til Filla, da kan jeg jo kjøpe et X800 kort til desktoppen og spille på den.... Virker som det beste kjøpet for meg ja.... Tusen Takk Lenke til kommentar
thorsan Skrevet 5. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2004 Et kjapt spm, disse ecs maskinene som multicom selger sies å ha kommet i en versjon 2. Er det slik at de "modder" dem selv, eller er maskinene it24.no leverer identiske (bortsett fra at jeg sparer 2000 kr) eller blit it24 sine maskiner multicom V1,, litt kronglete forklart, men dere skjønner sikkert hva jeg mener Lenke til kommentar
Arntfinn Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 Har utrolig lyst på laptopp nå som sommeren kommer for fullt, hvis jeg glemmer alt som har med skjermkort og gjøre og bare vil ha en nogenlunde stille pc med grei skjerm og batteri da annbefaller dere? DENNE Hvordan er ATI Mobility M9 Radeon 9000 i forhold til mitt geforce2 ti? Kan jeg få kjøpt større batteri til denne (ref quote)? Ser 551 er litt lettere enn 556, men på testen til dinside (av 556) står det at den er litt tyngre enn det står hos multicom. Må jeg regne med at 551 også er litt tyngre? Lenke til kommentar
thorsan Skrevet 5. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2004 Har utrolig lyst på laptopp nå som sommeren kommer for fullt, hvis jeg glemmer alt som har med skjermkort og gjøre og bare vil ha en nogenlunde stille pc med grei skjerm og batteri da annbefaller dere? DENNE Hvordan er ATI Mobility M9 Radeon 9000 i forhold til mitt geforce2 ti? Kan jeg få kjøpt større batteri til denne (ref quote)? Ser 551 er litt lettere enn 556, men på testen til dinside (av 556) står det at den er litt tyngre enn det står hos multicom. Må jeg regne med at 551 også er litt tyngre? fant denne Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 skal du bruke maskinen i lesesal eller til å drive på med notering i skoletimer er celeron og desktop erstattere uaktuelt. Du må bare velge den maskinen som passer til det du skal bruke den til. Jeg har feks en p3 800mhz som jeg bruker til skriveoppgaver og i forelesningssaler osv. 3 skoletimers batteritid og så stillegående at folk legger ikke merke til at jeg har den oppe. Dersom du kjøper en jalla bærbar med celeron 2.8Ghz kommer du garantert til å angre. Siden du bruker din stasjonære til spilling ville jeg kjøpt en bærbar beregnet til kontorbruk -> visning av powerpoint og som taklet å fungere som dvd/divx avspiller på en tv nær deg. En p-m i 1,4 Ghz klassen, 512mb ram og en 40Gb harddisk er det jeg ville sett etter. Å betale mange hundre for en 1,7 Ghz med en 4200 rpm disk er ikke vits. Gå heller for en 1,4 Ghz med feks en 60Gb 5400 disk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå