entonic Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 jeg har et sony mini anlegg med to høyttalere. jeg har også to litt eldre høyttale som står og samler støv på loftet. er det en måte og koble disse fire til sonyen min. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Er vel bare å koble de på høyttaler-utgangene sammen med de andre 2 høyttalerne. Men om forsterkeren tåler det er en annen sak... Lenke til kommentar
entonic Skrevet 4. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2004 HEI har sett om det går an men det er bare to høyttaler utganger på anlegget. er det en måte og splitte signalet men alikevel ha god lydkvalite Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Ha 2 og 2 høyttalere i samme terminal. Hvis du får plass da.... Men vær forsiktig, mulig du griller forsterkeren med å gjøre det. Lenke til kommentar
STrat2k Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 haha... det har jeg ikke noe særlig tro på Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Hva har du ikke særlig tro på? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 (endret) Du må se på impedansen på høyttalerne. Hvis impedansen på hvar høyttaler er på 8 ohm (vanlig for stue-høyttalere) så blir den 4 ohm når du paralellkopler to stykker. (8 ohm delt på 2 høyttalere) Så må du se på forsterkeren om den tåler så lav impedans som 4 ohm. Gjør den det så er det bare å kjøre på. Om den ikke tåler det kan du prøve alikavel, men det er da en sjanse for at forsterkerutgangene ryker. Ellers kan du seriekople to og to høyttalere. Da blir impedansen økt til 16 ohm. (8ohm +8ohm). Bak på forsterkere står det ofte f.eks. "Minimum impedance 4 ohms" eller noe. Edit: Mange nyere forsterkere (og en del gamle også) har beskyttelse mot overbelastning. Endret 13. juni 2004 av sedsberg Lenke til kommentar
PsychoPat Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 sedsberg: Så hvis du har en høytalerutgang med speakonkontakt og du seriekobler høytalerne med en slik ledning mens hver av høytalerne bruker separate ledninger, så blir det altså det samme som å paralellkople? Impedansen blir halvparten? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 (endret) sedsberg: Så hvis du har en høytalerutgang med speakonkontakt og du seriekobler høytalerne med en slik ledning mens hver av høytalerne bruker separate ledninger, så blir det altså det samme som å paralellkople? Impedansen blir halvparten? Nei. Impedansen blir dobla (hvis impedansen er lik på begge). Seriekopling: Pluss på forsterker til pluss på høyttaler 1. Minus på Høyttaler 1 til pluss på høyttaler 2. Minus på Høyttaler 2 til minus på forsterker. Paralellkopling: Pluss på forsterker til pluss på høyttaler 1 og høyttaler 2. Minus på forsterker til minus på høyttaler 1 og høyttaler 2. Endret 14. juni 2004 av sedsberg Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 8 ohm (vanlig for stue-høyttalere) Det kan i høyeste grad disk. Lenke til kommentar
PsychoPat Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Jeg vet forskjell på serie og paralell. Jeg vet også at det blir paralell siden det er 4 separate ledere i en speakonkontakt, i alle fall slik jeg tenkte og prøvde å beskrive. Men jeg kan ikke fatte eller begripe hvorfor motstanden blir halvparten når man paralellkobler, eller fordoblet ved seriekobling. Lenke til kommentar
loveland Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Orker ikke lese gjennom alle mattegreiene her... ...men jeg har hvertfall et billig stereoanlegg med to høytallere hvor jeg har koblet til to stoore martanz høytallere - funker fint! har også koblet den til DVD spilleren, så vet av erfaring at den tåler ganske høy lyd. Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 var det ikke kirchoff's første lov som var slik? når man paralellkobler, blir antall ohm mindre enn den minste. det er grunnen til at det blir mere amperè om du kobler mange ting i samme kurs. (hadde det blitt mere ohm for hver ting, hadde det blitt mindre amperè) jeg kaller den bare "en-over-x" formelen. hvis du har en kalkulator med tasten 1/x, så kan du lett regne det ut. hvordan man regner det ut uten 1/x (også skrevet som x-1) vet jeg desverre ikke. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Ved paralellkopling, hvis alle R er like. (Alle motstandere eller elementer har samme motstand/impedans): Rtot = R / n n=antall elementer/komponenter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå