Gå til innhold

Kan noen som har MOHAA eller RTCW hjelpe meg med dette !


erot71

Anbefalte innlegg

Nå har jeg testet dette på 4 PC-er hjemme, AMD 1Ghz, AMD XP1600+, AMD XP 1700+ (hovedkort abit, MSI) og en P4 1,6 Ghz(HK Abit SD7 533)

Jeg har også prøvd følgende skjermkort: Gainward GF2 MX, Gainward GF2 Ti450, Gainward GF4 MX, Abit GF 3 Ti200.

 

Så dette må gjelde flere !

 

Det jeg trenger dere til å teste er følgende :

Når du f.eks. i MOHAA eller RTCW står å ser på et hjørne av en vegg(dette er som regel "tegnet" som en svart strek i 90 grader)

Det er denne streken som er viktig. Hvis du beveger musa raskt fra venstre til høyre...er streke HELT rett forsatt(altså, under bevegelsen) ? Eller blir den litt delt opp under bevegelsen ? Vanskelig å forklare, men er det slik at hele streken henger sammen i 90 grader under forflytningen, eller kommer noen deler av steken litt senere på plass(her snakker jeg om veldig liten tid)? På en måte litt "lagging". Det er som nevnt veldig lite.

 

Jeg kan også se det sammen problemet hvis jeg f.eks. i WIN XP åpner et vindu som ikke dekker hele skjermen, hvis jeg da flytter det raskt rundt omkrig på skjermen blir de rette (90 grader) streken hengende litt igjen. (deler av den)

 

Det er viktig å presisere at det er snakk om svært lite, men nok til at enn ser det, og i hvertfall jeg, blir svært fokusert på det...Merker det altså mest på nevnte spill(MOHAA og RTCW), merker det ikke i f.eks Ghost Recon, fly-spill eller bil-spill.

 

Jeg har fått Komplett Data, butikken i Tønsberg, til å se på det, og teste det. De testet 20 PC-er hos seg, og de så denne "lagging" i større eller mindre grad på alle Pcene. De prøvde som meg diverse drivere etc., etc.

 

Tror heller ikke det har noe med WIN XP å gjøre, da jeg har prøvd både med Win 98 og Win 2K.

 

Håper dere kan gi meg en tilbakemeldig når dere har sjekket hos dere ! Er det sånn det skal være på PC ? Er det sånn på alle PC ? Er det bare jeg som er for fokusert på detaljer ? Er det noen løsning på dette ?

 

Håper virkelig å høre fra noen av dere....hvis dere orket å lese alt dette...

 

Hilsen Tore

 

PS prøvde nettopp med Max Payne, her virket alt topp, kan det være noe med "grafikkmotoren" på nevnte spill ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan tyde på at de nevnte spillene har som standard oppsett at man ikke skal synkronisere bildeoppdatering til skjermoppdateringen.

 

Det betyr at dersom skjermen viser 85 bilder i sekundet og skjermkortet pøser 114 bilder i sekundet, vil man oppleve at deler av skjermbildet "lagger" i forhold til resten som du nevner.

Lenke til kommentar

I selve spillet:

 

Se etter en innstilling som heter "Sync Every Frame" og skru den PÅ.

 

 

I skjermkortinnstillingene for Windows:

 

Se etter en innstilling som heter "Vertical Resync" og skru også denne PÅ.

 

Hadde problemer med Max Payne med denne innstillingen skrudd AV.

Lenke til kommentar

Takk for sist, vi hadde en liten runde på dette for ei tid tilbake. Har fremdeles ikke funnet noen løsning. Men begynner å tro at det har noe med grafikkmotorer og gjøre, siden det gjelder flere typer kort og diverse HW-konfigurasjoner. I f.eks Counter-strike har jeg ikke dette problemet. Testet nylig et ATI radeon 8500-kort og det var akkurat den samme hakkinga der. Tviler på at hakkingen har noe med vertical sync å gjøre. Har testet dette gudene vet hvor mange ganger, uten at det har gitt utslag.

 

Så vi må vel bare leve med det til...

Lenke til kommentar

Skudd i mørket...

 

Vet at på spill som bruker quake motoren (bla de to du nevnte) så bruker tweake freaks å sette den "maxfps" kommandoen til noe de vet at maskinen kan klare stort sett hele tiden. Feks kan fpsen din variere fra si 50 til 100 etter hvor mye "action" som foregår. Denne variasjonen i fps kan visstnok merkes og forvirre øyet eller noe. Så hvis du da feks setter maxfps til 72 eller 120 (mener å ha hørt at det er de to viktige tallene på quake spill) så kanskje dette kan hjelpe på det visuelle. Mulig jeg er helt på bærtur her men det kan nok være smart å sjekke forums på div fansites for hvert spill. Der kan du finne spm og svar på det meste som har med grafikken å gjøre...

 

Eller det kan være noe helt annet =)

Lenke til kommentar

Prøvd å spille NHL2002 i går, samme hakking skjer der. Så det spillet bruker vel direct3D.

 

Fatter ikke at det ikke er flere som opplever dette da jeg har prøvd på så mange PC-er, jeg må finne ut av dette.

 

Kan det være at rett og slett PC er for raskt...høres jo helt teit ut, men...

 

Hvordan kan jeg evt stille på bilde oppdatering frekvensen ?

Lenke til kommentar

Har prøvd powerstrip, hjalp ikke...

Fatter ikke hva dette er...nekter å gi meg, men vet ikke hvor jeg kan få hjelp...hvordan er det å skrive til f.eks Gainward, kan en regne med svar? Har dere noen forslag på hvem jeg kan kontakte ?

Har kjøpt alt igjennom Komplett, men de har jo alt sett på det, og har det i mindre eller større grad på alle PC de testa...så det er jo ikke noe å hente der..

Lenke til kommentar

kom over dette på OpenGL forum.

Det er nettopp slik jeg har det også:

 

"I am having a problem with openGL games on my brand new system. With games running on the Quake 3 Arena engine (Castle Wolf. and Jedi Knight 2: Jedi Outcast), there are strange graphical glitches. When images are moving across the screen, mostly when I am using the mouse to look around, the graphics get broken up into horizontal sections that move at slightly different intervals. It isn't slowdown because it happens at all screen resolutions. It is very hard to explain but I hope I am making sense. It is a relatively subtle problem but I don't think it should be happening. I found that by turning off GL Extensions, the problem went away, but the performance of the game really suffers. There has to be a better way to fix the problem. On a related note, what are GL Extensions?

My system is a Dell Dimension 4400 with a Visiontek Geforce4 Ti 4600. And I have the lastest Nvidia drivers installed.

 

Any help would be greatly appreciated."

 

Trenger stadig forslag, tror ikke det er "tearing". Da jeg både har kjørt skjermen på 60 , 75 og 85 hz, og det er helt likt.

 

Jeg er også vsync på.

 

Dette må jo være et spennende problem for de som kan mye om grafikk....skal kjøre fra Tønsberg til Oslo på lørdag det er ikke noen på det veien som har lyst å se dette ! Håper ikke jeg er frekk nå...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...