KS Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 På mitt nye hovedkort brukes brikkesettet nVidia nForce2 Force2 SPP - MCP-T med noe som kalles en Soundstorm lydprosessor. Her på forumet i en guide sto det at dette er på høyde med SB Audigy2 og jeg må jo si at det virker veldig lovende for min del. Fra før har jeg Creative Soundblaster Live!Value men jeg kan altså bare droppe å installere det på min nye maskin og heller bare bruke det som allerede er på hovedkortet? og en annen ting, hvis dette er så bra som jeg forventer nå, vild et være noe poeng å kjøpe et eget lydkort? og hvilket vil dere i såfall anbefale? Det må være egnet til dataspill, mp3 og filmer. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Det må være egnet til dataspill, mp3 og filmer. Til det bruket er både Soundblaster live og Soundstorm mer enn bra nok, I hvertfall om du "bare" har et standard lydanlegg til noen få tusenlapper tilkoblet. Hvis du har et skikkelig über-annlegg til 10.000+ så kan det sikkert være forskjeller, men da hadde du ikke spillt mp3, men .FLAC eller et annet høykvalitets lydformat. Siden Soundstorm er såpass bra blir det egentlig overflødig å ha Soundblaster Live-kortet i tillegg. Jeg vet ikke hva som er best, men de er uansett veldig bra begge to. Rent praktisk lar du bare vær å innstallere Soundblaster live-kortet (og seff driverne) men husker å innstallere driverene til Soundstorm. Hva du velger å gjøre med Soundblaster-kortet er opp til deg. Kanskje bruke det i et annet system eller selge det til noen? Lenke til kommentar
Lautsprecher Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 (endret) Soundstorm? heller støystorm Har hatt 2 NF7 og begge støyet noe helt [insert favourite curseword here]. Live 5.1 Player 1024 (gullplugger) Endret 4. juni 2004 av Lautsprecher Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Soundstorm? heller støystorm Har hatt 2 NF7 og begge støyet noe helt [insert favourite curseword here].Live 5.1 Player 1024 (gullplugger) Vel, nå stoler jeg ikke helt på audiofile (og evt. andre) som måtte kalle seg "Lautsprecher". Selv kjenner jeg meg ikke igjen i kritikken over støy på soundstorm. Siden du har fått to motstridende råd nå, så anbefaler jeg deg å teste begge deler ut i praksis og gjerne invitere noen lydinterreserte venner over og teste. Men husk å kjør blindtest, altså at de som skal lytte ikke vet hva som er hva. Be de sette "karakter" på f.eks 5 lydspor du har valgt ut på forhånd. Du kan godt ha begge løsningene slått på samtidig uten problemer. Du må bare velge i programvaren hvilken lydutgang du vil bruke og plugge kabelen til forsterkeren deretter. Husk også å test med orginale CD-plater og ikke Mp3. Lenke til kommentar
Lautsprecher Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 (endret) Veeel, er IKKE audiofil i det hele tatt. var bare et nick jeg fant på. Og det var ikke akkurat lite støy som strømmet ut av høyt. for å si det sånn. Endret 4. juni 2004 av Lautsprecher Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 (endret) Jeg hadde SBLive! tidligere og har nå Asus A7N8X-Dl med Soundstorm. Jeg synes Soundstorm har bedre lyd enn SBLive! hadde. Dette gjelder ved lytting til MP3 over SPDIF utgangen. Ved bruk av hodetelefoner legger jeg ikke merke til noen forskjell (skyldes sikkert at hodetelefonene mine er for dårlige). Konklusjonen min er uansett at Soundstorm er bedre enn SBLive. Hvis du sammenligner med Audigy kan selvsagt konklusjonen bli motsatt, men det kan ikke jeg utttale meg om. Simen: MP3 er på langt nær så dårlig at du ikke kan høre forskjell på lydkort. Forutsatt selvfølgelig at du har brukt en god koder og ikke altfor lav bitrate. Lautsprecher: Jeg har ikke merket noe som helst til støy på mitt kort. Det eneste problemet jeg har er at følsomheten på Line-In er altfor høy. Må sette nivået nesten til null for ikke å overstyre når jeg tar opp fra tv-kortet. Endret 11. juni 2004 av simfan Lenke til kommentar
Lautsprecher Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 (endret) Jeg satt absolutt alt av volum-brytere(inkl. EQ) til fullt, og likevel fikk jeg kun halvt(ca.) volum ut av "anlegget"(Phillips mc115 minianlegg ) mitt, og 40x støyen. Endret 4. juni 2004 av Lautsprecher Lenke til kommentar
KS Skrevet 4. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2004 Dette var bra respons. Jeg har høytalere og sub fra Altec Lansing også de fra den gangen lydkortet mitt var nytt altså i '98/99. For å bare si det opplagte; bra lyd ut avhenger av kvaliteten på musikkfilen, lydkortet og høytalerene. Jeg er primært opptatt av det miderste leddet her. Kommer tilbake når jeg har fått sammen den nye maskinen. PS; noen med peiling på vifter og filter? se min andre innlegg. Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Personlig er jeg meget godt fornøyd med Soundstormen på GA-7NNXP, bruker her coaxialutgangen til å få ut lyden til z680. Himmelvid forskjell i forhold til mitt gamle SoundBlaster Live! Value. Lenke til kommentar
TheDarkListener Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Har selv live! value og synes det er altfor mye tull med det. Ville heller brukt en intregrert lydbrikke Lenke til kommentar
KS Skrevet 6. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2004 Nå har jeg fått hørt litt på musikken med den integrete lydbrikken og lyden er bedre, jeg vil ikke si mye bedre for det var jo ikke ille i utgangspunktet men absolutt mer fylde i lyden. Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Har nå innstallert mitt gamle SBLive! igjen for å sammenligne. Konklusjonen er at Soundstorm (A7N8X Dl) er mye bedre også i hodetelefoner. Særlig er det tydelig at diskanten er klar og luftig på Soundstorm mens den helt tydelig er forvrengt på SBLive! Mulig dette er bedre på Audigy og Audigy2 siden Creative bruker en bedre DAC på disse kortene, men jeg ville ikke satset altfor mye på det siden alt fremdeles konverteres til 48kHz/16bit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå