babbakaørn Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 I fjor like tter sommerferien kjøpte jeg ny pc i deler. Jeg kjøpte delene på komplett i Oslo sentrum. (bestilte ikke overinet) De delene jeg oppga at jeg ville kjøpe besto blan annent av 512mb Twinmos pc 2700 memmory. Da jeg mannen i butikken hadde hentet alle delene, spurte jeg om prisen. Prisen var litt høyere enn det jeg hadde råd til og jeg ba han kutte bort 512mb brikken og heller legge til en 256mb brikke. Dette gjorde han men glemte og bytte brikke. (fordi alle varene allerede da lå på disken) Dette oppdaget jeg først på t-banen på veien hjem. Jeg oppdaget samtidig at sosekoppen hadde gitt meg et Ati radeon 9500pro istedet for 9500non pro slik jeg hadde bett om. Jeg hadde også betalt for 9500pro... og viller heller ha et 9500 non pro som kunne moddes. Orket rett og slett ikke stikke tilbake for a bytte delene. (Satt også der og var ganske glad over de 512mb med ram jeg hadde mellom fingrene ) Saken er den at nå har den 512mb brikken blitt defekt (ja den er defekt, er helt sikker) og spørsmålene er: Kan jeg på noen måte få byttet denne? Greit for meg hvis jeg kun får 256mb... Bedre enn ingenting... Hva sier forbrukerloven? Har jeg noen sjangse? Noen som har hatt samme problem? Takker for alle svar Lenke til kommentar
babbakaørn Skrevet 4. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2004 Tenkte noen anti ranere på dette forumet ville si det ja Kansje det også viser seg Lenke til kommentar
likferd Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 bare gå tilbake å bytt den.. er den defekt er den defekt.. tror ikke du blir skutt akkurat Lenke til kommentar
Folo Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 "har du sjekka at det var 512 mb brikke" Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 (endret) "Nå vet jeg ikke helt hvordan man finner ut om en rambrikke er 256 eller 512MB." Men jeg tror ikke de gidder å sjekke det opp engang. Der værste som kan skje er vel at du får tilbake en 256MB brikke. Endret 4. juni 2004 av Goophy Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Når ble tingene kjøpt ? I fjor sommerferie? Da er det for lengst for sent å gå tilbake å klage/bytte. Du skulle gått tilbake til butikken og fiksa opp for lenge siden. Du kan ikke få i både pose og sekk. Du har svindla og må nå betale prisen. Lenke til kommentar
StigJakobsen Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Et godt eksempel på at ærlighet lønner seg. Om du går tilbake til butikken for å bytte den, å viser dem kviteringa hvor det står 256mb ram brikke, så vil dem nok heller sende deg hjem igjen med samme brikken du kom med. Du har rett og slett ikke kvitering på at du kjøpte den 512mb rambrikken fra dem. For hos dem er det registrert en 256mb brikke. Trur nok det må en del overtalelse til før du får byttet den. For alt dem vet så kan du ha plukket den brikken opp i søpla på yttersida. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Han har jo ikke svindlet. Han har bare latt være å gjøre butikken oppmerksom på at medarbeiderene er noen surrehuer. Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 bare gå tilbake å bytt den.. er den defekt er den defekt..tror ikke du blir skutt akkurat Problemet er at han har kjøpt en 256MB brikke, ikke en 512MB brikke. Det står jo det klart og tydelig på kvitteringen. Derimot så har ikke butikken noen som helst forpliktelse til å yte garanti/reklamasjon på en brikke de ikke har solgt. Hadde de solgt brikka, ville det stått 512MB og en annen pris på kvitteringa... Nei, kunden har her forsøkt å tjene på at butikken gjorde en feil. Nå har den feilen kommet tilbake og bitt kunden i rompa... og det er fint lite han kan kreve. Han kan selvfølgelig prøve å være vennlig og spørre om å få ordna garanti. Men hadde jeg stått i butikken, ville jeg aldri i livet godtatt retur på den brikka. Det er ikke slik at det vanskelig å se forskjell på 256MB og 512MB på en TwinMOS brikke. Det står skrevet med STORE bokstaver. Og siden alle må ha sett hva det stod på den, er eneste mulighet at kunden har forsøkt å tjene på feilen ved å beholde brikka tross bedre viten. Lenke til kommentar
TheDarkListener Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Et godt eksempel på at ærlighet lønner seg.Om du går tilbake til butikken for å bytte den, å viser dem kviteringa hvor det står 256mb ram brikke, så vil dem nok heller sende deg hjem igjen med samme brikken du kom med. Du har rett og slett ikke kvitering på at du kjøpte den 512mb rambrikken fra dem. For hos dem er det registrert en 256mb brikke. Trur nok det må en del overtalelse til før du får byttet den. For alt dem vet så kan du ha plukket den brikken opp i søpla på yttersida. Er helt enig Lenke til kommentar
M-BS Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 "Ærlighet varer lengst ..." Blir dere aldri lei av å gjenta denne floskelen? Spørsmålet er om han har rett til reklamasjon. Og etter forbrukerkjøpsloven §27 har han det innen to år etter at han overtok varen. Det vil være uten betydning at selgeren har levert feil vare. Kjøperens moralske innstilling er også vanligvis irrelevant. Lenke til kommentar
babbakaørn Skrevet 4. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2004 Er redd for at de vil si at den ikke er registrert og kan derfor ikke byttes. Er ikke enig at jeg har svindlet noen, jeg har jo ikke med vilje gjort noe aktivt får å få denne dobbelt så store brikken. At jeg ikke har opplyst butikken om det er en annen sak. Dette er vel kansje også ulovelig ifølge loven... Men helt ærlig så er det jo ikke min feil at de ga meg feil brikke! Hva skulle jeg gjøre da? gå av t-banen ta den tilbake og bytte rammen? I arbeidstid for meg er det mye mer enn hva den ram brikken kostet mer. Trenger en type "beste argument" tenker jeg får å få byttet den her... Lenke til kommentar
delfin Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Jeg ville bare lagt alle kortene på bordet, og håpt på å få en 256 brikke tilbake Lenke til kommentar
babbakaørn Skrevet 4. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2004 (endret) Hvis jeg kan bevise at de har solgt meg en 512mb brikke istedet for en 256mb brikke har jeg i alle fall rett til garanti på den 256mb brikken og bør få en ny 256mb brikke? Eller tar jeg helt feil? Noen måte og bevise dette? Eller jeg kan ringe til dem å si at jeg har hatt en pc kyndig på besøk, og han har funnet ut at jeg har 512mb ram i pcen selv om jeg bare kjøpte en 256mb brikke hos dem får snart et år siden. At rammen alderig har vært byttet siden jeg ikke har åpnet pcen og at jeg ikke orker å ha dette på sanvittigheten og kommer ned å bytter den nå med det samme Ville vel funket genialt, men vet ikke om jeg orker å ha den på sanvittigheten Endret 4. juni 2004 av babbakaørn Lenke til kommentar
M-BS Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Har du i det hele tatt forsøkt å bytte brikken? Det beste er å ikke argumentere før du trenger å argumentere. Ikke legg noen "kort på bordet". Utgangspunktet er at du har rett til reklamasjon. Du er offeret her. Ikke hør på noen som sier at "ærlighet varer lengst". Det er mitt tips. Lenke til kommentar
babbakaørn Skrevet 4. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2004 Nei har ikke fårsøkt å bytte den, tenkte jeg måtte ha en god plan først... Lenke til kommentar
bergangster Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Er det kjøpers ansvar å bevise at butikken har gjort en feil? Ligger ikke bevisbyrden på selger? Skjønnsmessig er det vel heller ikke noe å si på at kjøper ikke sjekker at han faktisk får det han har bestilt? Uansett skjer det ikke noe verre enn at du faktisk ender opp med å få det du betalte for, en 256-brikke? Butikker pleier ikke å være så veldig vanskelige, ihvertfall ikke overfor meg! Lenke til kommentar
babbakaørn Skrevet 4. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2004 bergangster Skrevet 04/06/2004 : 18:33 Er det kjøpers ansvar å bevise at butikken har gjort en feil? Ligger ikke bevisbyrden på selger? Skjønnsmessig er det vel heller ikke noe å si på at kjøper ikke sjekker at han faktisk får det han har bestilt? Uansett skjer det ikke noe verre enn at du faktisk ender opp med å få det du betalte for, en 256-brikke? Butikker pleier ikke å være så veldig vanskelige, ihvertfall ikke overfor meg! Er vel mitt ansvar å¨bevise at de har gjort en feil når jeg som noen allerede har sakt kunne plukket opp en 512mb brikke i søplekassa, kommet med regningen til 256mb brikken min som ligger trykt hjemme og prøvd å bytte den. Lenke til kommentar
The Red Devil Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Veit ikkje om Twinmos har dette, men mesteparten av hardware leverandørene har egne rma "avdelinger". Så du kan jo sjekke ut om det er muleg å sende brikka direkte til dem, og få den byttet. Eventuelt sjekke det opp mot serienummeret på brikken din om du har garanti. Det samme skulle funke mot komplett, bare gå ned og sei at du kjøpte den av dei for rundt eit år siden men du klarte ikkje å finne kvitteringen. Er du heldeg så skifter dei den, husk at komplett taper ikkje noko på det, siden dei vil sende den videre til produsenten igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå