Gå til innhold

ICH6 + AMD64 teknisk mulig?

Simen1

Anbefalte innlegg

Jeg har sett at mange av nyvinningene i Intels nye sørside ICH6 skal være ganske imponerende (for meg i hvertfall). Blandt annet støtte for NCQ og Intel Matrix Storage. Er det noen som har peiling og vet om det er teknisk gjennomførbart å koble sammen en slik sørside med en nordside som passer til AMD Athlon64 ?

Noen som i det hele tatt vet hvilken kommunikasjonsbuss som brukes mellom Intel's nord- og sørsider?

Jeg skjønner at dette kan bli en juridisk floke som er vanskelig for produsentene, men jeg er mer interresert i det tekniske aspektet ved spørsmålet. Grunnen til at jeg spør er at jeg frukter det kan da flere måneder, kanskje et halvt år før chipsettene til AMD64 kan tilby noe tilsvarende.

Edit: Jeg har funnet noe info:

# DMI (Direct Media Grensesnitt) gir 2 GB/s mellom nordsiden og sørsiden

# Sørsider: ICH6, ICH6R, ICH6W og ICH6RW

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
One of the first noteworthy changes is the revised interface between the northbridge (GMCH - Graphics and Memory Controller Hub) and the southbridge (ICH - I/O Controller Hub). The speed of this interface, called HI 1.5, had to be increased because its bandwidth is limited to 266 MB/s. The new interconnect is called Direct Media Interface (DMI) and is supposed to be significantly different: According to Intel, older southbridge components (i.e. ICH5 for cost reasons) cannot be used here.

DMI is a point-to-point connection and runs at a clock of 100 MHz. Its performance amounts to 1 GB/s per direction. Right now, there are no attempts to link northbridge and southbridge via a non-proprietary serial protocol such as PCI Express (or HyperTransport in the case of AMD system components).

The buzzwords of Intel's new chipsets are Wireless LAN (802.11 a/b/g), Dolby Pro Logic IIx support (including automatic audio jack remapping in order to do away with searching for the right jack), Intel Extreme Graphics 3 with DirectX9 support (without vertex shaders), plus a dual display option.

Fra Tom's Hardware

For øyeblikket ser det ut som om det er vanskelig å få til. Vi må nok vente en stund til på NCQ til AMD64. :(

Endret av impreza
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...