Gå til innhold

Lynkurs i Dremel?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å bruke en dremel er såre enkelt..:smile:

for å skjære så anbefaler jeg at du _ikke_ har et cheiftech tower-.

Disse har sykt tykke vegger, tar evigheter å skjære med dremel i disse, og blir det mange vinkler blir det stygt også.

Til å skjære kan du velge mellom 3 typer "skiver"

to av den typen som er røde, som kommer i små bokser i jernvarehandelen, det er to forskjellige tykkelser. Hvilken du skal bruke kommer litt ann på hvor og hvordan du skal skjære.

På mod'n under brukte jeg tynne skiver på UT logo, og tykke på nick'et. Det var ikke så lurt med tykke, det er et slit når det blir mye vinkler.

Men skal du bare skjære en sirkel anbefaler jeg den typen skiver som er en slags mini utgave av vinkelsliper blad, de er svarte, og kommer i pakker med 5.(tror jeg) Ulempen er prisen, du betaler vel ca 100 kr for en pakke med 5, sier seg selv at du skal ta det med ro når du bruker disse for å ikke slite de ned med en gang...

Det bringer meg inn på et annet råd når du skal skjære.

ALDRI skjær tvert gjennom kabinnetet med en gang.

Begynn med å lag spor sakte ved å føre dremelen fram og tilbake over linja du sikkert har tegne opp....

etterhvert legger du mer press på, og kjenner at metallet gir etter. Kjør den aldri helt gjennom og langt ned, for deretter å dra den med makt bortover i metallet. Det går kanskje fortere på den måten, men du bruker opp skiver så det synger, og det blir ikke særlig pent vis du kommer litt ut av sporet heller. Sjangsen for at skivene ryker er også ganske store.

Og en siste ting: ALLTID BRUK BESKYTTELSEBRILLER

du vil bli overrasket over hvor fort splintene fra skivene flyr gjennom lufta når de knekker helt uten forvarsel på 37500 RPM....:grin:

Mvh

Oceana

Lenke til kommentar

Takker!

Jeg er temmelig ny i casemod bransjen - har brukt stikksag på et par kabinett fra før av. Et ble vellykket og et annet gikk andre veien.

Det blyr mye støv ved bryk av dremel. Jeg har fem røde av den tynneste sorten. Skal vel kjøpe nye(og harde) snart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...