Gå til innhold

Maskinen kommer ikke inn i windows i "normal" mode

Anbefalte innlegg

Jeg kom hjem i går etter trening. Hadde maskinen på da jeg dro. Men da jeg var tilbake igjen stod den og holdt på i oppstarten av Windows.

I oppstarten av windows XP PRO er det en sånn blå liten ting som går vannrett bortover om og om igjen under windows XP logoen. Normalt skal den bare gå bortover ca 6 ganger før windows starter. Denne gangen fortsetter det sikkert 30 ganger før maskinen restarter seg. Får verken feilmelding opp eller noe som helst tegn på at noe er galt. Slikt holder den på helt til jeg skruer den av.

Kjører nå maskinen i sikkerhets modus med nettverk. Det fungerer som det skal. Kommer fint inn i windows.

Jeg vet at det ikke er noe med ram fordi jeg har byttet rambrikker med en annen maskin der jeg vet at de funker.

Jeg har ingen anelse om hva som er problemet. Vil helst slippe å legge win XP inn på nytt :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hva skjer hvis du starter i safe mode w/networking? Hvis den klikker da også ville jeg prøvd å fjerne alt som har med nettverksprotokoller og nettverkskortdrivere å gjøre.

Se også i msconfig'en om det er noe mystisk som ligger der..

Lenke til kommentar
hva skjer hvis du starter i safe mode w/networking? Hvis den klikker da også ville jeg prøvd å fjerne alt som har med nettverksprotokoller og nettverkskortdrivere å gjøre.

Se også i msconfig'en om det er noe mystisk som ligger der..

Kjører nå i safe mode w/network. Alt funker utmerket. Eller, det funker det som skal funke. Oppløsningen er helt på trynet og fargene. Men ellers sitter jeg her og surfer som ingenting ;)

Hva skal jeg se etter i msconfig?

Edit: Prøvde nettopp med system restore, funket ikke.

Tror ikke det vil hjelpe med de greiene som du linket til hårek. Får ikke opp noen av de meldingene. Kan nok kanskje prøve senere ;)

Endret av Gef
Lenke til kommentar

Har nå lagt inn win XP PRO på nytt. Nå skjer akkurat det samme. Tok og installerte en fersk windows kopi. Nå når jeg prøver å starte windows, får jeg opp blåskjerm. Vet ikke om dette hjelper, med det står:

Stop: 0X0000007E (0XC0000006, 0X8O6741FF, 0XF89677O, 0XF8967400)

Funker som sagt i safe mode w/network.

Lenke til kommentar
Har nå lagt inn win XP PRO på nytt. Nå skjer akkurat det samme. Tok og installerte en fersk windows kopi. Nå når jeg prøver å starte windows, får jeg opp blåskjerm. Vet ikke om dette hjelper, med det står:

Du har ikke klokket maskina?

Lenke til kommentar

Du har ikke klokket maskina?

Nei, ikke den siste uken.

Lenke til kommentar

hmmm....merkelig nok. Men nå har jeg trukket ut både cd-rom, cd-brenner og alle de andre harddiskene som er i maskinen min uten om systemdisken min. Da funker alt helt fint. Windows starter opp som aldri før. Kan det tyde på en konflikt eller noe? Eller at noe er defekt?

Lenke til kommentar

Fant ut at synderen er den gammle 80GB disken min. Den er koblet til hovedkortet og står på CS (Cable Select). Den viser som master harddisk i BIOS over de som er koblet til hk'et, men systemdisken min er Raptor som er koplet til S-ATA. Kobler jeg ut den, funker alt. Jeg har ingen anelse om hva den kan gjøre for noe...når jeg kjører i safe mode kommer jeg fint innpå den, får brukt den til avspilling av enkelte filmer, så den kan vel ikke ta kvelden snart vel? kan det være en konflikt?

har sjekket at alle kablene står skikkelig i.

Endret av Gef
Lenke til kommentar

Ville lastet ned diagnoseverktøyet den aktuelle produsenten av disken har på sine nettsider. Dette vil som regel finne ut om det er en fysisk feil på disken. Feilen kan også være logisk (filsystem og/eller partisjon), og da vil en repartisjonering og reformatering være det beste. Diagnoseverktøyene til diskprodusentene vil også i noen tilfeller kunne rette opp logiske feil.

Selv om kablene sitter skikkelig i, så kan det også være en feil på kabelen. Prøv også en annen kabel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...