Gå til innhold

Forferdelig dårlig av Komplett!


Anbefalte innlegg

Den nye loven som tredde i kraft Juli 2002 (husker ikke om datoer er helt rett) gir 5 års reklamasjonsrett på PC utstyr som har en forventet lengre levetid, jeg kjøpte skjerm etter den datoen som hadde en og annen feil, fikk vite jeg har 5 års reklamasjon.

 

Vi er nok alle enige en skjerm bør holde i mer enn 2 år. Når det gjelder komponenter så vet jeg faktisk ikke, menne jeg har ikke samme pc i mer enn 3 år uansett. :love:

 

Gjør noe artig neste gang du skal handle en pc del (uansett hvor). Spør om garantien dem gir (1år som regel) dekker noe mer enn reklamasjonsretten som følger med varen automatisk. Er ikke mange som gjør slikt ;)

 

Så når jeg hører ordet garanti så tenker jeg på reklamasjonsretten :p

 

Litt offtopic, men det så ut som noen ikke viste om 5 års retten :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den nye loven som tredde i kraft Juli 2002 (husker ikke om datoer er helt rett) gir 5 års reklamasjonsrett på PC utstyr som har en forventet lengre levetid, jeg kjøpte skjerm etter den datoen som hadde en og annen feil, fikk vite jeg har 5 års reklamasjon.

 

Vi er nok alle enige en skjerm bør holde i mer enn 2 år. Når det gjelder komponenter så vet jeg faktisk ikke, menne jeg har ikke samme pc i mer enn 3 år uansett. :love:

 

Gjør noe artig neste gang du skal handle en pc del (uansett hvor). Spør om garantien dem gir (1år som regel) dekker noe mer enn reklamasjonsretten som følger med varen automatisk. Er ikke mange som gjør slikt ;)

 

Så når jeg hører ordet garanti så tenker jeg på reklamasjonsretten :p

 

Litt offtopic, men det så ut som noen ikke viste om 5 års retten :love:

En butikk har ikke lov å gi en garanti som ikke dekker mer enn det reklamasjonsretten gjør. En garanti skal gi forbrukeren utvidede rettigheter i forhold til hva reklamasjonsretten gjør.

Lenke til kommentar
Så når jeg hører ordet garanti så tenker jeg på reklamasjonsretten :p

Garanti dekker mer enn reklamasjonsretten, det er derfor det heter garanti og ikke reklamasjonsrett.

 

Reklamasjon dekker ikke feil som oppstår pga. normal slitasje på PC deler eller annet utstyr, det gjør imidlertid garanti. Det vil si, at hvis du har ett kamera som du bruker VELDIG mye, og du klarer å slite ut zoom-motoren (f.eks), så dekkes det allikevel av garantien. Men går du ut over garantitiden, så vil ikke reklamasjonen dekke dette, ettersom det er slitasje som har oppstått på grunn av bruk som overskrider det kameraet er beregnet for.

Lenke til kommentar
Så når jeg hører ordet garanti så tenker jeg på reklamasjonsretten  :p 

Garanti dekker mer enn reklamasjonsretten, det er derfor det heter garanti og ikke reklamasjonsrett.

 

Reklamasjon dekker ikke feil som oppstår pga. normal slitasje på PC deler eller annet utstyr, det gjør imidlertid garanti. Det vil si, at hvis du har ett kamera som du bruker VELDIG mye, og du klarer å slite ut zoom-motoren (f.eks), så dekkes det allikevel av garantien. Men går du ut over garantitiden, så vil ikke reklamasjonen dekke dette, ettersom det er slitasje som har oppstått på grunn av bruk som overskrider det kameraet er beregnet for.

Dette stemmer ikke. Normal slitasje dekkes av reklamasjonsrett. Dersom man knipser eller spiller dagen lang så er dette normal slitasje, og det står ingen sted at dette ikke dekkes av reklamasjon. Men alle vet at lyspærer ikke har en garanti som går over tid siden kjøp, men over brukstid. Der er det tydeligvis andre ting som spiller inn mht. reklamasjon.

Endret av joebush
Lenke til kommentar
Jeg er enig med deg i at forbrukerkjøpsloven ikke gir "rett" til ombytte til bedre vare ved å betale mellomlegg. Og du har også rett med at de kan kreve å reparere varen "dersom" ny er vanskelig å få tak i, eller for kostbart på nåværende tidspunkt.

 

Jeg er dermed uenig med at Komplett har rett til å "bytte vifte" på kortet. Kortet skal sendes inn til produsenten, eller verksted som er "autorisert" til å utføre en slik reparasjon. Ja, vi alle vet hvordan man setter vifte på, men viften de bytter til kan også være av feil type, trekker for mye strøm, osv.

 

Dersom varen skal sendes inn til produsenten, blir det som regel urimelig lang ventetid for kunden, og da har kunde rett til å heve kjøpet.

 

Forresten, ombytte gjøres hos alle nettbutikker fordi de generelt sett "tjener" mer penger og beholder kunden samtidig. ;) Ikke fordi det er pliktig, men fordi det er lurt.

Tror neppe det blir urimlig lang ventetid bare for å bytte en vifte, og det er vel også liten grunn til å anta at de setter på en dårlig vifte. Så jeg ville si de godt kan reparere om det er det de ønsker.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg er enig med deg i at forbrukerkjøpsloven ikke gir "rett" til ombytte til bedre vare ved å betale mellomlegg. Og du har også rett med at de kan kreve å reparere varen "dersom" ny er vanskelig å få tak i, eller for kostbart på nåværende tidspunkt.

 

Jeg er dermed uenig med at Komplett har rett til å "bytte vifte" på kortet. Kortet skal sendes inn til produsenten, eller verksted som er "autorisert" til å utføre en slik reparasjon. Ja, vi alle vet hvordan man setter vifte på, men viften de bytter til kan også være av feil type, trekker for mye strøm, osv.

 

Dersom varen skal sendes inn til produsenten, blir det som regel urimelig lang ventetid for kunden, og da har kunde rett til å heve kjøpet.

 

Forresten, ombytte gjøres hos alle nettbutikker fordi de generelt sett "tjener" mer penger og beholder kunden samtidig. ;) Ikke fordi det er pliktig, men fordi det er lurt.

Tror neppe det blir urimlig lang ventetid bare for å bytte en vifte, og det er vel også liten grunn til å anta at de setter på en dårlig vifte. Så jeg ville si de godt kan reparere om det er det de ønsker.

 

AtW

Jaså? Men vi snakker ikke egentlig om det du selv ville godtatt, men det som er tillatt og forventet. ;) Jeg kunne godt byttet ut viften selv. Dette var bare en argumentasjon for å støtte idéen om at kortet skal egentlig tilbake til produsenten for å fullføre en autorisert reparasjon på kortet.

Endret av joebush
Lenke til kommentar
Jaså? Men vi snakker ikke egentlig om det du selv ville godtatt, men det som er tillatt og forventet. ;) Jeg kunne godt byttet ut viften selv. Dette var bare en argumentasjon for å støtte idéen om at kortet skal egentlig tilbake til produsenten for å fullføre en autorisert reparasjon på kortet.

Det er jo tillatt for selgeren å reparere sålenge det ikke blir vesentlig dårligere (regner med at litt dårligere er lov, iogmed at det ofte i praksis er umulig å reparere noe feilfritt), og jeg skjønner ikke hvorfor man skal anta noe annet en at de vil sette på en vifte som er like god som den forrige.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kan de ikke lage et lite program(sikkert en som kan programere på komplett.no) som regnes ut en ca. verdi på gammle ting utfra spec. Så bruke det som utgangspunkt.

 

Han har helt sikkert en PC foran seg, og han helt sikkert internett. Kan han ikke bare sjekke hjemmesiden dems og regne ut ca hva mellomlegget blir på...

 

Er det SÅ vanskelig?

Endret av Blackslash
Lenke til kommentar

Du høres nå ut som du kverulerer litt vel mye....

Det skal litt til å vite alt dette på sparket, men jeg er derimot enig i at "vet ikke" er et dårlig svar.

Da kunne han nok sjekket for deg og sendt deg mail eller noe i stedet for "vet ikke".

Du burde ringe eller sende mail til dem om hvilket kort du vil motta, og hvor mye et evt mellomlegg ville kommet på.... :yes:

 

EDIT: Jeg har ikke lest gjennom alle postene så det kan godt være dette er nevnt før. I såfall: overse denne :)

Endret av bkvaloy
Lenke til kommentar

Ru Barma må jo være av syter generasjonen

 

Apropos at kunden har alltid vil jeg si er bare bullshit, mer oppdatert begrep ville vært: Kunden kan ha rett

 

Når man bytter ett gammelt Geforce 4 Ti 4200 kort så kan man ikke regne med å få ett superkort tilbake..

 

Å bruke kjeft på kundebehandler osv gjør ikke saken bedre nei

 

Det skader ikke å bruke vanlig folkeskikk da, sånne poster er jo bare tåpelige

Lenke til kommentar

Kjefting hjelper lite... :no:

 

Når man skal ha ertstatning for defekt vare, så har man ingen krav på å få annet produkt med mellomlegg. det som heller skjer er at saksbehandler finner et helt likt kort og sender deg...hvis du er nesevis og frekk på telefonen...

 

Når man begynner med spørsmålsrunde, og får svar at kundebehandler ikke vet i snakkende stund, så er det ikke bra å fyre på han. Du får tilsendt erstatning for defekt vare som er tilsvarende eller bedre...

Lenke til kommentar

He he!

Her er visst et par personer som ikke har opplevd å bli behandlet dårlig av komplett. Kunden burde ha sendt mail til komplett for å få en lovnad skriftlig, slik at han ikke risikerer å komme veldig dårlig ut av situasjonen.

Lenke til kommentar

Du bæsjer på leggen nesten helt i starten:Anonym Komplett konsulent: Da kan du sende inn kortet til vår returavdeling for bytte av vifte eller nytt kort om vi ikke har vifte på lager.

Rune: Ok.... Men saken er som så at jeg ikke vil ha ny vifte da jeg har tidligere hørt om andres erfaringer om dere på Komplett.no "glemmer av" av det er satt på ny vifte (garanti bortfaller) av dere, så jeg vil heller ha et nytt kort i såfall.

 

Du er være en bortskjemt snørrunge som starter en retur sak slik, f*** ikke rart det er mange som har trøbbel med web shoppene når det er slik det foregår.

 

Du vil jo prøve å svindle til deg et skjermkort, det lyser jo lang vei.

Og jeg skulle til å si at vist du ikke har tid til å vente på en vifte, eller et kort til reperasjon, eller bytte vifta selv,ja da syns jeg F*** ikke synd på deg altså!!!

Lenke til kommentar
Hei!

 

Er ikke ofte jeg poster her i forumet, men føler meg tvunget til det nå. Jeg går rett på sak.

Akkurat. Tvunget til å bruke forumet som et pressmiddel for å få det som du vil mener du vel?

 

Jeg har et Asus GeForce 4 TI4200 128mb kort som ble kjøpt av min bror på Komplett.no (jeg har overtatt kortet). Vifta har stoppet på kortet og jeg vil ikke ha noe delvis defekt kort når jeg enda har garanti. Ringer Komplett.no sin support telefon (33 47 14 40) for å ta en prat med en av de vanligvis hyggelige og behjelpelige karene. Her starter toppen på kransekaken for meg å rase sammen. Her er samtalen som følger:

 

I det du overtok kortet kan det hende at du i utgangspunktet ikke har krav på garantien, da denne i mange tilfeller er knyttet mot kjøper og ikke kan overføres. Dette er forskjellig fra produkt til produkt. Jeg har opplevd at Komplett har vært veldig snille og gitt veldig mange garanti de ikke i utgangspunktet har hatt krav på.

 

Samtalen er slik, og ingen av partene sa stygge ord eller noe. Høflig samtale.

 

Rune (meg): Hei, jeg har et problem med mitt Asus GeForce 4 TI4200 128mb skjermkort. Problemet er at viften har stoppet, og lurer på hva jeg bør gjøre nå?

Anonym Komplett konsulent: Hei. Hvor sa du viften satt?

 

Rune: På skjermkortet, vel. (Høflig)

Anonym Komplett konsulent: Åja, det stemmer. Hehe

 

Anonym Komplett konsulent: Da kan du sende inn kortet til vår returavdeling for bytte av vifte eller nytt kort om vi ikke har vifte på lager.

Rune: Ok.... Men saken er som så at jeg ikke vil ha ny vifte da jeg har tidligere hørt om andres erfaringer om dere på Komplett.no "glemmer av" av det er satt på ny vifte (garanti bortfaller) av dere, så jeg vil heller ha et nytt kort i såfall.

Anonym Komplett konsulent: Ja, det skal vel gå greit vil jeg tro.

 

Rune: Hvilket kort kan jeg forvente og få tilbake da?

Anonym Komplett konsulent: Tilsvarende eller bedre

 

Rune: Ok. Jeg sitter på nett nå og ser at dere ikke har noen GeForce 4 Ti4200 kort inne på lager. Jeg er ikke sikker på hva som vil være tilsvarende per i dag når det er nye skjermkort ute på markedet.

Anonym Komplett konsulent: Det kan hende vi har på fjernlager, ellers så vet jeg ikke. Du får vente og se i posten når du får nytt kort tilbake

 

Rune: Hvordan kan jeg forsikre meg mot at dere sender meg et GeForce 4 MX440 eller FX5200 da?

Anonym Komplett konsulent: Du må bare vente å se

 

Rune: Om jeg får et nytt kort tilbake, og vil ha et annet, er det mulighet for bytte?

Anonym Komplett konsulent: Det vet jeg ikke helt i farten

 

Rune: Rart! Om jeg vil bytte til et annet kort FØR dere sender noe til meg. F.eks et Sapphire Radeon 9800 Pro 128mb Lite retail kort (1995kr). Hva blir i såfall mellomlegg?

Anonym Komplett konsulent: Det vet jeg ikke helt heller, men det blir mellomlegg.

 

Rune: Hvordan vet du det blir mellomlegg om du ikke vet det helt sikkert? Hva er grunnlaget for mellomlegg da?

Anonym Komplett konsulent: Det blir dagens pris på kortene

 

Rune: Hva er dagens pris på mitt skjermkort? Jeg må i såfall regne ut hvor mye jeg må spare opp til eller ta ut av banken, sikker på at du ikke vet noe?

Anonym Komplett konsulent: Nei, beklager jeg vet ingen ting om dagens priser på eldre skjermkort

 

Rune: Hva heter du?

Anonym Komplett konsulent: Hvordan det?

Rune: Jeg vil ha deg som referanse i fremtiden om det skulle være noe angående denne saken. Jeg vil ikke være skadelidende om noe skulle skje, det får du/dere (Komplett.no) stå for.

Anonym Komplett konsulent: Du kan godt prøve å ringe på nytt om du ikke er fornøyd med samtalen

Rune: Ja, jeg tror nok jeg får gjøre det. Ha en god dag.

Anonym Komplett konsulent: Ja, det samme til deg!

 

Det du sier mellom linjene i denne samtalen er jo at du ikke stoler på det vedkommende sier! I stdet for å høre på ham og sende inn kortet begynner du jo å stille en del detaljspørsmål som kundekonsulenten har liten eller ingen mulighet til å svare på.

 

For det første er det svært lite lurt å love noen et returprodukt før man har sett hva det er man får inn. Har selv opplevd å snakket med kunder som har produkter "som bare stoppet å virke", og som vil ha noe nyere og bedre tilbake. Når produktet så kommer inn viser det seg at de har brukt komponenten som bremsekloss på bilen sin elns. Derfor må man også som kunde godta at leverandøren ikke alltid kan gi et presist svar i slike tilfeller. Tilsvarende eller bedre får holde, da evt. med en avtale om at butikken ringer når man vet hva dette innebærer.

 

At du ønsker å bytte til et bedre kort er forståelig men slett ingen selvfølge. Hvis butikken gir deg lov til dette er dette kun å betrakte som en ekstraservice av rang. Butikken får da inn et kort av deg som er lite verdt og som de må selge for å dekke inn det tapet de tok på det nye kortet du fikk.

 

Hva i alle dager er det som har skjedd med Komplett.no og kundeservice? Greit nok at jeg handlet litt hos MPX (meget god service fra Kim Jensen!! :love::D ), men jeg kan aldri i livet tro at jeg er bortskjemt med kundeservice? At konsulenten ikke ville oppgi navn er for min del veldig veldig negativt da jeg ikke kan ha noen referanser ved senere anledning!

 

Har konsulentene lite eller ingen kunnskaper om retur og deres egne rutiner? Å svare "Jeg vet ikke" tre ganger holdte på å hakke hull i hodet mitt. Tror jeg IKKE handler mer hos Komplett.no på lenge om dette fortsetter!

 

 

 

Hva har dere å si?

 

 

 

Mvh,

Rune :)

 

I dette tilfellet hadde du rett og slett ingen ting å sutre over. Ikke ble du avspist med beskjed om at du ikke fikk garanti, og ikke var kundebehandler frekk ovenfor deg. Du skulle bare ha gjort som han ba om og sendt inn kortet i stedet for å lage et slikt problem ut av ting. Det var tross alt bare snakk om en vifte!

 

Når dette er sagt så har jeg selv flyttet det meste av mine innkjøp bort fra Komplett, da det skjedde ett eller annet med kundeservicen deres i fjor høst (ca.). Plutselig ble alt så "vanskelig". Når en kunde som har handlet for et tresifret antall tusenlapper ringer og ber om hjelp til å få ordnet en retur slik at man slipper nedetid på en server, så fikser man det. F.eks. kan man la kunden kjøpe en ny vare, for så å kreditere den defekte delen som kommer inn. Dette lot seg ikke gjøre, og var bare dråpen som fikk begeret til å flyte over for meg.

 

Men husk: Komplett har aldri unnlatt å yte den service loven pålegger dem å yte ovenfor meg. Det er jeg som har hatt behov for en leverandør som yter MER enn det loven pålegger. Derfor byttet jeg.

 

Vil avslutte med å gratulere trådstarter med "seieren" over "slemme" komplett, og med å ha klart å bruke HW.no som et pressmiddel for å få det som han vil.

 

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar

Kundebehandler sa jo at han skulle erstatte kortet... :w00t:

 

Skjønner ærlig talt ikke hva han poster her etter da...? Han reklamerte på et kort, fikk hjelp og lovnad om erstatning..Hva kan være problemet da? :scared:

 

Tenk dere å sitte som kundebehandler og få 100 slike telefoner om dagen...Ikke rart man treffer en fyr med "en dårlig dag" en gang iblandt...

 

Ziegler

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...