Gå til innhold

OT - død maskin..triste saker

Anbefalte innlegg

HAr problemer med min stajonære maskin... Den starter boot-sekvensen, men når den kommer til "verifying DMI pool data", så henger den seg.. Har prøvd å bytte om på hd/cd prioritet i bios, men det hjelper lite...

Er det noen som kan hjelpe meg? :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulige årsaker:

- Boot filen kan være korrupt.

Her kan du forsøke å starte fra OS cd'en og da velge reparer med kommandolinje og kjøre kommandoen fixboot.

- Harddisk settingene kan være feil.

- BIOS innstillingene. Forsøk å sette BIOS tilbake til fabrikkinstillingene. Sjekk at HDD er oppdaget i BIOS.

- Harddisken kan være ødelagt.

Har det vært noen endringer på maskinen, ny programvare eller maskinvare ?

Sjekk også at det ikke står noen diskett i.

Forsøk å koble fra CD enheten, koble fra IDE kabel, el strøm.

Lenke til kommentar

Har prøvd cd.. det enste den sier er "press any key to continue" - og når jeg trykker, så skjer det ingenting... vriker som den venter på input fra tastaturet...

Prøvde også og sette "fail-safe" settings i BIOS, med samme resultat (BIOS fant HD, med riktig størrelse osv).. betyr det at jeg kan konkludere med at det enten er HD'en eller kontrolleren det er noe galt med? :hmm:

Endret av Mathis
Lenke til kommentar

Du kan jo forsøke å bytte kontroller og se om den går videre.

Du kan også forsøke å resette BIOS, sjekk med bruksanvisningen til hovedkortet - eller prod av BIOS.

Kan også fjerne batteriet på hovedkortet i ca 20 sek for å resette bios.

Har du forresten et trådløst tastatru? Ikke alltid det fungerer når du skal starte fra cd.

Lenke til kommentar

byttet til et tastatur med ledning, og fikk ihvertfall startet fra cd... så nå får vi se hva som skjer...

bruker ikke noen eksterne kontrollere... har et abit digidice kabinett.. og det er ikke mulig å bytte hovedkort på de, ut i fra hva jeg har skjønt?

fant ut at greia er visst at jeg mangler en hal.dll fil.. og den har jeg funnet.. når jeg prøver å ekspande den i dos - så funker jo det dårlig, fordi jeg ikke kan ta ut xp-cd'en, mens jeg holder på det gjennoppretting... noen ideer?

Edit: har klart og expande hal.dl_ fra xp cd'en, og kopiert den inn i c:\windows\system32\hal.dll .... Når jeg sjekker folderen (i dos), så finner jeg filen, men når jeg starter, så sier maskinen at filen fremdeles mangler, eller er korrupt... hva er dette for noe mongis-greier, da?

Endret av Mathis
Lenke til kommentar
byttet til et tastatur med ledning, og fikk ihvertfall startet fra cd... så nå får vi se hva som skjer...

bruker ikke noen eksterne kontrollere... har et abit digidice kabinett.. og det er ikke mulig å bytte hovedkort på de, ut i fra hva jeg har skjønt?

fant ut at greia er visst at jeg mangler en hal.dll fil.. og den har jeg funnet.. når jeg prøver å ekspande den i dos - så funker jo det dårlig, fordi jeg ikke kan ta ut xp-cd'en, mens jeg holder på det gjennoppretting... noen ideer?

Edit: har klart og expande hal.dl_ fra xp cd'en, og kopiert den inn i c:\windows\system32\hal.dll .... Når jeg sjekker folderen (i dos), så finner jeg filen, men når jeg starter, så sier maskinen at filen fremdeles mangler, eller er korrupt... hva er dette for noe mongis-greier, da?

det kan være boottabellen på HD-en som kan være gåen... noen programmer klarer å sabotere denne..

du kan fikse dette med et dos-program som heter MBRWORK...

finnes linux-varianeter også, men MBRWORK gjør alt automatisk...

-Frode

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...