elec Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 (endret) topicen sier vel det meste. hvordan setter jeg opp php koden når jeg vil ha sånne url'er som i topic? (http://www.mydomain.com/index.php?side=fdsa&id=asdf) har søkt og ikke funnet noe som jeg forstod. så hvis noen kan forklare det på en oversiktlig måte hadde jeg blitt glad. (jepp, jeg er nybegynner i php) Endret 4. juni 2004 av elec Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 trykk på "Søk" på siden her og let etter "include" i php-forumet! Lenke til kommentar
elec Skrevet 4. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2004 har søkt litt nå.. og jeg finner lett hvordan jeg kan få til side.php?id=noe . men det jeg gjerne vil vite er hvordan jeg kan få til side.php?id=noe&id2=noe2 , hvis noen skjønner hva jeg mener Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 hvordan du henter ut id2? hva du så måtte ønske å gjøre med "noe2" er helt opp til deg... Lenke til kommentar
LoS Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 i hvilken sammenheng har du planer om å bruke dette? se her, verden flotteste eksempelkode. <?php echo 'mitt navn er '.$_GET["navn"].'. Jeg er '.$_GET["alder"].' år, jeg er av typen '.$_GET["kjønn"].', og er veldig stolt av det.'; ?> så lagrer du det i en fil du kaller for f.eks test.php skriv så linken: http://www.domene.no/test.php?navn=ole&alder=18&kjønn=jente så skal du få se noe tøft noe Lenke til kommentar
elec Skrevet 4. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2004 i hvilken sammenheng har du planer om å bruke dette? jeg har tenkt til å bruke dette på en side som jeg og noen venner av meg lager... på den siden skal vi ha en side som heter "members", og det jeg prøver å få til er at når man går inn på members, så blir urlen index.php?id=members . dette har jeg klart å få til... men det jeg prøver å få til etter det er at når folkene som besøker siden vil se nærmere på infoen om en av oss... så kan urlen bli index.php?id=members&memb="hvasomhelst" , har ingen anelse om dette funker.. men har sett det på div andre sider. blandt annet dette forumet Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 vel hent ut $_GET['memb'] da... Lenke til kommentar
elec Skrevet 4. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2004 vel hent ut $_GET['memb'] da... kan du forklare dette litt nærmere? skrive et eksempel på hva jeg skal skrive i index.php f.eks. Som sagt så er jeg ny i php og trenger litt starthjelp Lenke til kommentar
jonask Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 (endret) Du kan ha så mange heftige variabler du vil i urlen, ingen begrensninger =) index.php/?jeje=1&alder=84&name=Vidar Denne adressen inneholder 3 variabler, en som heter "jeje", en som heter "alder" og en siste som heter "name". De er adskilt med & Før den første står det et ?. Enkelt og greit =) Alle sammen kan hentes ut ved å bruke $_GET kommadoen og bare be om den variablen du vil ha. $navn = $_GET['navn']; $alder = $_GET['alder']; $jeje = $_GET['jeje']; echo "$navn er $alder år gammel" blir til: Vidar er 84 år gammel forklarer det noe? Endret 4. juni 2004 av jonask Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå