Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nettverk...kind of...

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er på flyttefot, og dagens NGT bredbånd med ruter og 2 pc'r i LAN via svitsj må byttes ut med nytt opplegg...

Må over på Catch bredbånd (de ENESTE som leverer der jeg skal flytte) - de leverer ADSL med modem. Ergo trenger jeg ny ruter. Greit nok. Videre skal det kobles til i hvert fall (minst) 5 pc'r opp mot denne - alle kan kobles til med kabel...

Men - adsl-inntaket i huset kommer til å være en etasje under, og på andre siden av huset i forhold til pc-rommet. Hvordan løser jeg dette uten kabel? Trådløst fra adsl-modemet til ruter? Noen forslag til hvilken type? LAN'et er 100mb, og jeg har ikke tenkt å gå på en løsning som reduserer hastigheten fra adsl-modemet til ruteren...

Håper dere har litt å komme med her, da trådløst nettverk er nytt for meg. Trenger både råd og tips om aktuelle måter å gjøre dette på, samt hvilke typer hardware som er bra til dette!

Mvh.

JanRob

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan tenke meg følgende. Spør Catch om råd, de vil kanskje leie deg en spesifik Router / Trådløs kombinasjon sammen med tilbudet du allerede har. Du bør også vurdere en brannmur. Og bruke WEP på den trådløse linken, med mindre du har lyst å dele med naboene :) Hvis du bruker en billig og grei løsning (802.11b) vil du uansett ligge over inn-hastigheten fra Catch. Med mindre forholdene er svært ugunstige.

Jeg bruker Trådløs fra jobben og hjem, funker ok, er ca 350 meter med "masse" trær i veien. Har rundstråle antenne på jobben og retningsbestemt hjemme. (Externe antenner) bruker 900+ fra D-Link. (Denne er forsatt i salg, bare pass på at FW er 302 hvis du bruker ekstern antenne.)

Lenke til kommentar

Du sier at du ikke vil risikere å miste hastighet mellom adsl-modem og evnt. router oppe i datarommet, right?

Da vil jeg absolutt IKKE anbefale trådløst. Riktitnok vet jeg at "hastighetene for internett er mye lavere enn wlanet", men da trådløst er det mest ustabile nettverket som finnes på moder jord, er det ikke å anbefale. Det er så mange forstyrrelsesmomenter som kan påvirke ytelsen på linjen, at det er skummelt.

I tillegg til dette, vil denne evnt. trådløse linken stå på 24/7, noe som ikke lover bra i det hele tatt. Har vært ekstremt mye innom dette med trådløst, og som regel går det greit til søndagssurfing etc, men når man kommer på "krevende" ting som DC 24 timer i døgnet, msn pålogget hele tiden, samt 4 maskiner til som skal søndagssurfe - det er først da man merker hvor dårlig valg man tok.

Jeg vil anbefale at du heller tar deg bryet med å legge opp èn nettverkskable mellom modemet og routeren. Routeren har du oppe i datarommet, så sliper du unna med èn kabel.

Lenke til kommentar

Sier meg enig med jallakim. Dersom du skal ha 5 maskiner koblet til, så ligger det vel i kortene at du har tenkt å bruke det lokale nettverket til overføring av filer og slikt. Innendørs trådløst er py til det meste utenom ved bruk av bærbar PC som i det minste kan forsvares med at du kan bruke den rundtom i hele huset uavhengig av kabler

Lenke til kommentar
At det ikke alltid er 100% stabilt er en annen sak. Poenget er at dersom en maskin skal stå i ro på samme sted i lengre tid, så er det likegreit å strekke litt kabler. Med bærbar får du utnyttet mobiliteten.

Poenget med setningen - som kanskje var litt dyp - er at intensjonen med wlan er at man skal være mobil. Men i hvor stor grad det er tilfelle, er en heeelt annen sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...