sanyar Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Jeg har hørt at det er ekstra viktig med lave latency for A64 siden minnekontrolleren er integrert. Nå har jeg ikke peil på hvorfor det har seg slik, men det er egentlig ikke spørsmålet her. Jeg skal ikke klokke A64 3000+ en tøddel, og da har jeg fått inntrykket av at det ikke er vits i å betale ekstra for å få ekstra lave timings, så lenge man er innenfor CL2. Men etter det jeg har hørt så er det viktig med så lave timings som mulig selv om man ikke skal klokke. Under forutsetning av at dette er korrekt, hva bør jeg velge?: Corsair 2x512mb PC3200LL (2-3-2-6) til kr 2832 Corsair 2x512mb PC3200XL (2-2-2-5) til kr 3015 Er det vits i å betale de ekstra hundre kronene? Utgjør kanskje rammen en såpass stor flaskehals at jeg vil få merkbart bedre ytelse ved disse lavere timingsene? Eller er det bare vits med så lave timings om jeg skal klokke? Dette har det vist seg å være vanskelig å få forklaring på før. Det er kanskje så teknisk at ingen egentlig klarer å svare på dette? Men jeg er takknemlig for all hjelp! Lenke til kommentar
Endre Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Timings er ikke noe viktigere om du skal overklokke. Det er tvilsomt at du vil merke forskjell på 2-3-2 og 2-2-2, iallfall om du ikke prøver, men det vil du nok heller ikke gjøre mellom 2-3-2 og 2,5-3-3... så hva du velger får være opptil deg. Husk at dette også gjelder feks. A64 3200 og 3400. Med akkurat A64 har CAS nesten ingenting å si... tRP og tRCD derimot har det. Så forskjellen mellom feks. XMS3200 med 2-3-3 timings og diverse billig-RAM med 2,5-3-3 er praktisk talt ingenting. For å oppsummere litt... jeg hadde gått for enten XL eller noe billige greier. LL v1.2 er ikke verdt pengene etter min mening, om XL er det kan diskuteres, men det er iallfall krem-RAM. Lenke til kommentar
KydeX Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 jeg har også bestilt meg en A64 3000+ og hadde samme dilemma som deg. Jeg bestemte meg til slutt for å spare et par hundrelapper og gikk for Corsair XMS 3200, med 2-3-3-6 timings. Lenke til kommentar
sanyar Skrevet 6. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2004 Hjertelig for innspillene Jeg skulle gjerne spart noen hundringser, men siden jeg skal ha pcen så lenge som mulig (jeg har ikke mulighet til å bytte ut annet hvert år). Den pcen jeg sitter ved nå har jeg hatt i 6 år til høsten. Med "krem"-ram som Endre sier, er det vel større sjanse for at de vil holde seg stabile og muligens ha større sjanse til å vare så lenge enn billigere ram. Får vel punge ut et par ekstra hundre kroner for å sikre meg XL. Takk igjen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå