Gå til innhold

Lage 3Dbilder. Tegne dem selv. Hvilket program???

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke sikker på hva du mener med "vanlige eller 3D bilder", men her er noen 3D programmer hvertfall:

Wings 3d - gratis 3d modellering, ingen rendering.

Blender - gratis 3d pakke. Modellering, animering, rendering, og mer.

Cinema4d - 3d pakke. Tidligere versjoner følger stadig gratis med forskjellige magasiner. Sjekk Narvesen!

Lightwave 3D - 3d pakke.

Maya - 3d pakke.

3ds Max - 3d pakke.

XSI - 3d pakke.

Lenke til kommentar

Ok. Tror du må forklare litt nærmere hva du mener. (Kall meg gjerne treig..)

2d er greit nok:

Painter - topp program til tegning på datamaskinen.

Photoshop - mer enn bare fotoredigering..

Paint Shop Pro - Billigere enn Photoshop..

Gimp - Gratis

For bedre kontroll med de forskjellige tegneverktøyene anbefales en handel hos Wacom.

Men hva i all verden mener du med å "tegne 3d"?

Vanlige 3d applikasjoner er altså å redigere dem? :dontgetit:

Lenke til kommentar

andesam, er ikke enig med deg her angående vektorgrafikk og tegning.

Photoshop er et program ment for behandling og produksjon av bitmaps. Bitmaps vil si ikke-skalerbare (uten kvalitetstap/forskjell) bilder, hvor hvert punk er fastsatt som en farge.

Illustrator er et program ment for behandling/konstruksjon av vektorgrafikk, vektorer er i korte trekk fulltskalerbare kurver, som sammen danner figurer. Vektorer blir brukt ved konstruksjon av logoer, tekst og alt annet som bør være skalerbart (og kan fremstilles med vektorer, ja, det er begrensninger, vektorer har ikke fargebestemte punkter.)

DETTE er et typisk stykke vektorgrafikk. Legg merke til at man er begrenset til ensfargede figurer (satt sammen i en helhet) og enkle gradienter/mesh'.

Det at Photoshop ikke egner seg til "tegning" er, dog, totalt pisspreik. Når man skal tegne, eller male digitalt (alt ettersom), benytter man seg stort sett av bitmapprogrammer som Photoshop, å "male" i vektor er ikke idèellt. Ja, vektorgrafikk, som brukes i illustrasjonsøyemed er også utbredt, men jeg er nokså sikker på at det ikke er denne typen tegning som omtales her. Skal man tegne med detaljer og liv (som på et lerret) bruker man bitmap. Et eksempel på slik tegning/maling/whatever har jeg HER © HalTan 2004.

Photoshop er, som sagt, ypperlig til denne typen bildebehandling/produksjon, det har mulighet for egenproduserte/importerte "brushes"(og et vell av viktige instillinger til disse), store utvidede fargepaletter og intuitiv GUI, samt god støtte for trykksensitivt utstyr som f.eks tegnebrett.

Mange foretrekker også "Painter". Som er på mange måter nokså likt Photoshop, men har en større og mer naturlig verktøysfunksjonalitet, her bruker man digitale oljefarger og børster av alle typer. Absolutt å anbefale dersom man vil male digitalt.

Endret av HalTan
Lenke til kommentar

det jeg mener er at det er enklere å tegne (forholdsvis enkle) figurer og former i illustrator enn i photoshop. Men jeg har ikke drevet så mye med illustrator.

men til tråd starter: hvis du vil prøve deg ut i programmet som proffene bruker så kan du laste ned Maya Personal learning edition på www.alias.com. Det har så godt som alle funksjonene som er i unlimetid utgaven.

Dette er hvis du vil tegne 3d bilder (men det krever tolmodighet til di grader for å lage noe bra noe).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Noen som vet om programmer som går an å bruke til å tegne vanlige eller 3D bilder... f.eks bilder av biler!noen som vet hvilke jeg kan bruke?

MicroStation og AutoCAD har 3D muligheter. Du modellerer i 3D, legger på texture og lyssetting og så rendrer man modellene og genererer så bilder for å illustrere/visualisere 3D modellen. Man kan også lage wrml snutter som med plugins kan vises i Internet Explorer. Disse pakkene vil så gi geometrisk korrekt skygger basert på årstid, tid på døgnet i forhold til bredde/lengdegrad.

Bakdelen med disse pakkene er jo at de koster omtrent 50 000 med mindre du er student eller er ansatt i en bedrift som allerede benytter disse pakkene. Da kan du, i hvert fall for MicroStation, få gratis tidsbegrenset lisens for å trene hjemme. At innlæringskurven er lang og bratt er også noe man må vurdere.

Her kan dere sjekke bilder som er generert ved MicroStation:

http://www.technocad.no/no/gallery1/index.htm

Jeg synes at Rune Lyngby har den råeste visualiseringen(en Yamaha Virago), men lenken er dessverre død.

Lenke til kommentar

Tror det er et program som heter ZBrush du leter etter.

Det kan kalles et "2,5D" -program, med det så menes det at det egentlig er beregnet til 2d, men kan og blir brukt til 3d også. Tingen er at man "tegner" 2d/3d, istedenfor å måtte modelere det.

Jeg anbefaller deg å ta en titt på disse videoene for å få en litt bedre forståelse av hva jeg mener. ;)

Endret av jh_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...