Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

3itb EKSAMEN

Anbefalte innlegg

Jeg vil anbefale deg å ta en titt på eSafe

Det er en serie med programvare fra Aladdin. Vi bruker eSafe Gateway og Email. På e-post siden så stopper det så godt som 99.9% av alle virus. Gateway kan du konfigurere som du selv vil. Du kan sperre webmail, sperre kategorier (f.eks gambling, warez, osv..) , sperre filtyper som ActivX, osv. Men du bør ta deg tid til å konfigurere den ordentlig.

Hvis det gjøres skikkelig så skal du hindre at det kommer virus inn i nettverket via internett. I tillegg så må du ha et godt antivirus system. Vi bruker Symantec Antivirus Corporate Edition. Hvis serveren(e) som brukes som filserver til eleven og lærerene takler det (nok system resurser) så bør du skru på skanning av nettverks trafikk.

Så må det jo settes opp brannmur. Vi har ikke tid til vedlikehold av brannmurene så vi leier et firma til å gjøre det for oss. Man kan da ikke være verdensmester i alt :laugh:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På skolen bruker vi F-Secure, serveren skjekker for oppdateringer hver time og laster de ned fra fylkeskommunes server og legger inn på brukermaskinene, og i løpet av de 3 årene jeg har gått på skolen har den vært rammet av virus en gang. Selv har dem ikke begynt å kjøre windowsupdate på brukermaskinene før vi i it-b foreslo det. Jeg tror ikke oppgaven blir ekstremt vanskelig, bare å lese litt ekstra rundt datasikring osv. :thumbup:

Lenke til kommentar
Hvorfor betale flere 1000 kroner for sikkerhetsprogramvare, når man kan kjøre Linux ?

Det utsagnet der er jevla naivt å si.

Hvor mange system ansvarliger kan å bruke linux godt nok til å gjøre det sikkert, jeg vil tør å si at 99% av dem kan ikke linux godt nok til å sikkre nettverkene.

Alle har sin smak, enkelte liker intel enkelte liker amd, thats the way of life.

Linux er kanskje billig på papiret, men it ansvarlig å trolig gå "skole" / kvelds kurs for å kunne å bruke og administrer linux nettverket 100 %

Lenke til kommentar
På skolen bruker vi F-Secure, serveren skjekker for oppdateringer hver time og laster de ned fra fylkeskommunes server og legger inn på brukermaskinene, og i løpet av de 3 årene jeg har gått på skolen har den vært rammet av virus en gang. Selv har dem ikke begynt å kjøre windowsupdate på brukermaskinene før vi i it-b foreslo det. Jeg tror ikke oppgaven blir ekstremt vanskelig, bare å lese litt ekstra rundt datasikring osv.  :thumbup:

salif, nå må det legges til at det viruset som kom, var via en usikret maskin på nettverket. det var en mennesklig feil. men ellers virker det som det funker bra på skolen ja! :hmm:

Lenke til kommentar

jeg ser helt klart et poeng i å nevne linux som et alternativ med argumenter for og i mot, det vil styrke besvarelsen.

Men jeg vil nok komme til å anbefalle at de kjører videre i windowsverden av praktiske årsaker.

Å ha 3 forskjellige OS er vel ikke ideelt. Her bør det nok standariseres noe, og derfor lurer jeg på hva dere ville anbefalt å gå for.

Win 2000 vs WinXP, og da særlig med tanke på sikkerhet og at dette skal være i et stort nettverk.

(ps: den besvarelsen din var helt sinnsyk, sim)

:hmm:

Lenke til kommentar

Valget av os bør baseres på hva som finnes fra maskinen fra før av, hvis en del av maskin parken allerede er et os så bør dere holde dere til dette.

Hvis ikke så bør du ta med i beregningen hvilke maskiner "bedriften" har, windows XP har behov for en god del "fetere" hw enn windows 2000.

Dette er noen av grunnen til at mange skoler fortsatt bruker windows 2000 selv om de sitter på haugevis av windows xp lisenser (snakker av erfaring)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...