kitern Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Forberedelsen ligger her. Hva sier dere? Tips...? Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 (endret) Hmm...utifra forbredelsesteksten har jeg vansker med å se hvordan det skal lages noen utfordrende oppgaver Endret 4. juni 2004 av Civilix Lenke til kommentar
Lacim Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 (endret) Kjør bare helt standard oppsett, hardwarefirewall, strømbackup og overspenningsvern osv. Endret 4. juni 2004 av Pinnella Lenke til kommentar
Daemon Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 eventuelt en form for network analyzer og IDS. Ethereal, og snort ids feks. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Infrastrukturen bør oppgraderes vesentlig.... Står ikke noe om hva serverene kjører på, men regner med at der er forskjellige versjoner av Windows Server. Sørg for å få inn nok UPS utstyr til å holde nettverket i gang selv om strømmen går. Når det gjelder sikkerhet blir mye løst med en god branvegg og aktivt følge med på oppdateringer fra Windows update både på servere og klienter (kan settes opp automatisk i distribuerte systemer) På klientsiden er det ikke dumt å bytte vek de maskinene som kjører på 98SE med 2000. Ellers så finnes deg flere bra distrubierte antivirus ordninger bla. fra Symantec Selvsagt kan det goså være en løsning å introdusere Linux og UNIX ditrubisjoner på nettverket, da særlig på serversiden. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 (endret) Øh kan godt si hva vi gjør på min skole 1. nytt parti inn med datamaskiner, oh no alt må bygges opp 2. illution legges inn sammen office og andre læreprogrammer 3. ghost backup 4. fast ip 5. koz vi er ferdige og maskinene plasseres ut uten antivirus brannmur Illution setter systemet tilbake i tid ved restart så er noe galt restart , mine dokumenter forblir der de er. Skulle ilution svikte har vi en ghost cd som gjenoppretter maskinen på 10 min og den er klar til å kjøre igjen. systemet er veggplugg med brannmur hos skoleetaten l brannmur (redhat) l Server (redhat) l switcher og annen faenskap Så har vi en UPS som varer alt for kort til serveren, men den er grei nok. Holder vel 10min eller noe så det blir løping når man skjønner at sikringen har gått. Denne kunne med hell vært oppgradert. Maskiner: win 2000/nt/99% win 98/3stk win xp pro (den ene bygges nå) Brukerene har eget område på server som man kan logge på via script Endret 4. juni 2004 av Admin'c Lenke til kommentar
kitern Skrevet 4. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2004 mye bra dette, men jeg tenker mer på hva som vil være den beste antivirusløsningen? Lenke til kommentar
PulZ Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 (endret) altså alle antivirus programmer som finnes i coperation utgave duger i massevis. Disse kan styres fra en sentral plassering, og settes opp til å utføre de og de jobbene da og da I tillegg burde også epost brukene benytte seg av mail serverene som har egene virus & spam skannere som tar bort meste parten av denne aktiviten der. Proxy med innebygd antivirus er heller ingen dårlig idee, med tanke på at alle filer som lastes ned da blir skannet på proxyen før bruker datamaskinen i hele tatt får tak i dem. Hvis sw på wrk ikke skulle være oppdatert f.eks Endret 4. juni 2004 av PulZ Lenke til kommentar
Lacim Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 F-secure mener jeg, det brukes visstnok på NTNU og på St. Olavs hospital i Trondheim. Bruk Enterprise Edition. Oppdateres automatisk. BackWeb Agent, Management Agent og selve antivirusprogrammet. Trekker meget lite systemressurser, snakker 4mb ram. Lenke til kommentar
eldacar Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 viktigeste med virus og ormer er vel å bruke windows update jevnlig. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Å kjøre windows 98 på klientene er egentlig lurt, siden de fleste skumle virus ikke rammer windows 98, f.eks msblast. (skummelt virus = virus som ikke krever aktiv hjelp fra brukeren) Lenke til kommentar
PulZ Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 vurder å kjøpe en windows 2000 / 2003 lisens og sett opp sus server. Og da setter man også opp klientene til hente oppdateringene fra denne serveren ved et spesifikt kl punkt. Lenke til kommentar
Lacim Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Evt. legg inn noe UNIX-basert, så slipper du de fleste virusplager. Skal du slippe absolutt alt, så er BeOS genialt, dog elendig støtte for enheter. Lenke til kommentar
PulZ Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Linux løser langt i fra alle problemer på lang sikt, det øker. Særlig med tanke for programvare og ressursers, du må huske at elever og ansatte er vant med "The microsoft way" når dem kommer i noe annet blir dem forvirra. Og det kommer til å være kø utenfor døra til it ansvarlig Lenke til kommentar
Cain_85 Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Jeg og kom opp i 3IT men det var 3IT-a da..så vi skal programmere og slikt istedet.. det er mye artigere Lenke til kommentar
salif Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 Access, modellator og MS Project kan vel ikke kalles for programmering Men så til emnet igjen. Har ikke clarkconnet innebygd firewall? Dessuten er det som er viktig for besvarelsen din at du vurdere forskjellige alternativ og ikke leverer ferdig løsning med en gang. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 Jeg og kom opp i 3IT men det var 3IT-a da..så vi skal programmere og slikt istedet.. det er mye artigere stakars deg, det er jo et helvete. access er det værste programmet som finnes. Lenke til kommentar
CB87-Bergen Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 Bl.a. foreslå å kjøre Linux på servere. Det LANGT færre virus til Linux enn til Windows. I tillegg kan du påpeke lisens-pengene skolen sparer ved å bytte. Lenke til kommentar
salif Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 Hva så med kostandene de kommer til for driftingen av nettverket. "Linux er bare gratis om du ikke verdsetter tiden din" Det er færre virus for linux enn for windows, men hva gjør du så om du får et virus og ikke vet hva du skal gjøre Lenke til kommentar
sim Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 Benytt sjansen, skriv om Linux. Jeg tror at en diskusjon angående OS-valg vil være med å trekke opp karakteren, i og med at det viser bredde i kunskapen om OS. Jeg kom ikke opp i 3ITB, men 3MX, DRITT. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå