Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NGT - klarer ikke levere riktig hastighet

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt NGT Charlie i 1 år på Stabekk i Bærum. Dette har fungert superbra, helt til for noen uker siden. Da droppet hastigheten min noe inn i helv... I det siste har jeg ligget på ca 130kbs mens jeg skulle hatt 1600kbs, mens NGT har prøvd å finne ut hva som var galt. Nå har jeg fått svar fra NGT, og det er at de rett og slett ikke lenger kan levere riktig hastighet. De kan ikke gjøre noe med det, men de er så greie at de tilbyr meg å beholde abonnementet med den lave hastigheten, men de kan desverre ikke redusere prisen... Er det mulig!!?? Altså: hvis jeg ikke vil ha den lave hastigheten, er det ikke annet å gjøre enn å si opp abonnementet - hvilket jeg har gjort i dag. Hvordan dette kan ha oppstått etter å ha fungert utmerket i 1 år, er det ingen som klarer å finne ut. NGT påsto problemet lå et sted mellom sentralen og huset mitt, men for å finne det må de grave opp 1800 meter med kabel. NGT mente også at alle andre som leverer ADSL over telefonnettet vil støte på det samme problemet når det gjelder levering til min adresse.

Er det noen andre som har opplevd dette i Bærum??

Jeg ringte så til Telenor som fortalte at de kan levere alle hastigheter til meg. De sa de måtte sette det opp på en delt linje (hva nå det egentlig måtte bety, men det skal visst ikke ha noe å si for min hastighet). Har bestillt ADSL fra Telenor, litt motvillig, men det virker som det er eneste løsning (bortsett fra internett over kabel tv da). Håper dette vil funke, men det finner jeg ikke ut før om 3-4 uker, da det forhåpentligvis skal installeres...

Her er kopi av den deprimerende mailen jeg fikk fra NGT's kundeservice:

----------------------------------------------------------------------------------------------

Det viser seg dessverre at det av tekniske årsaker ikke er mulig å

levere den bestilte hastighetsklassen.

Vi har utført gjentatte tiltak for å forsøke å rette på dette, men

klarer dessverre ikke å levere et fullgodt produkt til deg.

Intern kabling kan påvirke denne linje kvaliteten. Sjekk derfor eget

nett. Det er viktig at router står koblet på første inntakspunkt ihht

brukerveiledning og er koblet på original kabel mellom telekontakt og

router. Dersom det er behov for å forlenge kabel, kan kabel mellom ruter

og datamaskin forlenges. Dette er originalt en krysset nettverkskabel.

Dersom du ønsker å beholde ditt abonnement med denne lave hastighet kan

du selvsagt det, men vi kan dessverre ikke gi avslag på faktura.

For spørsmål eller henvendelser ber vi deg ringe oss på 07979 (hverdager

8-21, lørdag 10-17) eller benytte kontaktskjemaet på våre kundesider

http://www.nextgentel.no/kontakt/kontaktskjema/.

Eventuelle svar på denne eposten blir dessverre ikke lest.

Se forøvrig også http://nextgentel.no/kundesider. Her vil du blant annet

finne en spørsmål- og svarside.

Med vennlig hilsen

Kundeservice

NextGenTel

---------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg har selvsagt sjekket dette med router og kabler hjemme hos meg, men det har ikke vært årsaken. Har også prøvd en ny router som jeg har fått fra NGT.

Birkulf

Endret av birkulf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan dette kan ha oppstått etter å ha fungert utmerket i 1 år, er det ingen som klarer å finne ut.

Grunnen kan jo være at de har fått flere kunder i ditt område. Trafikken har dermed økt og det blir mindre hastighet på hver bruker.

Lenke til kommentar
Hvordan dette kan ha oppstått etter å ha fungert utmerket i 1 år, er det ingen som klarer å finne ut.

Grunnen kan jo være at de har fått flere kunder i ditt område. Trafikken har dermed økt og det blir mindre hastighet på hver bruker.

Da bør de ha oppgradert sentralen, eventuelt sagt i fra om at det var det som var problemet.

Lenke til kommentar

hadde også et plutselig hastighetsfall for ca et halv år siden, og etter mye frem og tilbake og mye sjekking, mente NGT at de ikke lenger kunne levere denne hastigheten til meg, og de kunne ikke forstå hva som var feil...

Jeg ringte og maste en siste gang, og fikk de til å sende en montør fra Bravida for å sjekke hele linjen min, og jaggu fant de ikke ut at linjen som gikk fra hovednettet i blokken og inn til min leilighet hadde irret. Montøren byttet ut denne, og nå funker alt perfekt igjen :)

Ikke gi deg, men få montør til å komme for å sjekke hele linjen!

Lenke til kommentar

Det kan jo ha skjedd ting som har ødlagt linjekvaliteten fra sentralen og bort til deg. Noen kan ha gravd over eller kommet borti kablen så deler av den er kuttet, eller det kan ha kommer forstyrrende elementer i nærheten. Mye som kan skje. Noenganger kuttes telekabler , viktige telekabler ifb med arbeid. Teleleverandøren kan ikke klandres for dette.

Dette er ikke NGT sin feil, det er rett og slett du som har for dårlig kobber inn til bygningen du bor i.

Det at telenor sier de kan levere hastigheten til deg betyr jo bare at de ikke har sjekket linjekvailteten bra nok, bare avstanden til sentralen. Du vil støte på samme problem dersom kablen faktisk er problemet:)

Be om en måling av linjekvalitet så får du nok et svar.. likevel er det litt uansvarlig av NGT å bare fraskrive seg alt ansvar slik de gjør. De kan jo kontakte telenor og bravida og finne feilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...