Jan-E. Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Har et sett Radionette Cinema 1484 fronthøytalere som jeg var fornøyd med helt til jeg blåste diskantene. Jeg orket ikke å sette i originale igjen da jeg regnet med å blåse di og, så jeg kjøpte Seas 3/4" (19TAF/D) diskanter fra Eltek, og de holder!! Men problemet er at jeg har mistet så mye diskant, diskantknappen står på fullt og enda er det for lite i di fleste tilfeller. Jeg regner med at problemet ligger i delefilteret, men hvordan fikser jeg det? Det står jo ikke verdier på spolene en gang! Noen opplysninger: 2 stk. 6,5" bass/mellomtone 6 ohm + nevnte diskanter 1 stk spole (ukjent verdi) på +ledning til basser. 1 stk kondensator 4,7 microF-100v på +ledning til diskant 1 stk spole (ukjent verdi) mellom +/- etter kondensator til diskant Delefilter har nr. AV90F-4509.1 og bak på bass/mellomtone står det Item:3507 Spec:R1673ER-O2C Finnes det noen spesialister der ute som har forslag? Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Kan det være at en nye diskanten har mye lavere følsomhet enn den gamle kanskje? Tror ikke det er så mye å hente på skifte delefrekvensen egentlig. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Erre mulig... Det er stor forskjell på følsomheten på høyttaler elementer både på diskant, mellomtone eller bass. Å bytte ut elementer med annen type enn det som var der orignalt uten å vite specs på den man setter inn istedet, er vel som å gå inn på bil sjappe og si at du skal ha ett par dekk uten å nevne bil modell, dimensjoner osv... Lenke til kommentar
Jan-E. Skrevet 4. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2004 Kan det være at en nye diskanten har mye lavere følsomhet enn den gamle kanskje? Tror ikke det er så mye å hente på skifte delefrekvensen egentlig. Jeg vet ikke, kan ikke så veldig mye om akkurat det der med delefilteret og frekvenser. Hva gjør jeg hvis det er følsomheten på diskanten som er gal? Noen andre som har ideer å komme med? Lenke til kommentar
Ingebrigt Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 (endret) Du arkiverer seasene i skuffen for "nyttig lærdom" og investerer i originale diskanter, diskanter blåses forøvrig oftest pga for -liten- forsterker . Edit: Innså at komentaren om liten forsterker kan (vil?) virke forvirrende. Det jeg mente er at hvis forsterkeren sender ut et signal som ligger over den maksimale utspenningen vil "toppene" på kurven kuttes, dette er forvrenging som man vanligvis ikke oppfatter fordi det skjer på høyt lydnivå. Kosekvensen kan være at diskantene går varm og svir spolene sine. Håper dette var mer forståelig . -Ingebrigt Endret 4. juni 2004 av Ingebrigt Lenke til kommentar
Jan-E. Skrevet 4. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2004 Erre mulig... Det er stor forskjell på følsomheten på høyttaler elementer både på diskant, mellomtone eller bass. Å bytte ut elementer med annen type enn det som var der orignalt uten å vite specs på den man setter inn istedet, er vel som å gå inn på bil sjappe og si at du skal ha ett par dekk uten å nevne bil modell, dimensjoner osv... Ingen problem med å bla opp specs på de nye, www.dynabel.no, verre er det å vite specs på de gamle. Burde ikke en Technics SA-AX540 - 5x85w være stor nok? Lenke til kommentar
Ingebrigt Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Ikke hvis du skrur for høyt. På ett eller annet nivå vil forsterkeren klippe signalet, og du risikerer å svi diskanten. Lenke til kommentar
Jan-E. Skrevet 4. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2004 Hvor får man tak i data på de 6,5" som står i. Hadde jeg hatt det så er det jo en enkel sak å få bygd et delefilter som passer. Hvil helst ikke ha de originale diskantene, er jo bare jalla, tror ikke de veide mer enn halvparten av Seasene. Lenke til kommentar
Ingebrigt Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Da foreslår jeg at du skaffer deg fire seas 6,5 tommere og gjenbruker kabinettene fra radinette høyttalerene, noe dyrere, men tviler på at bassene til radinettene er så mye bedre enn diskantene deres. -Ingebrigt Lenke til kommentar
Jan-E. Skrevet 4. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2004 Da foreslår jeg at du skaffer deg fire seas 6,5 tommere og gjenbruker kabinettene fra radinette høyttalerene, noe dyrere, men tviler på at bassene til radinettene er så mye bedre enn diskantene deres. -Ingebrigt Får se om jeg bare investerer i nye fronthøytalere, og bruker de jeg har til bakhøytalere. Er ikke Mission bra saker? Lenke til kommentar
Ingebrigt Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 De har godt rykte ja, har ikke mye personlig erfaring med dem. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 http://gspeakers.sourceforge.net/doc/gspea...-gtk2/tutorial/ Det kan se ut som om du har et førsteordens lavpass på bassen, og andreordens høypass på diskantelementet. Mulig du kan koble en effektmotstand i serie med basselementet men den må være litt størrelse på. Aner ikke hvordan det vil funke Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Delefilter er IKKE en volum kontroll. Hovedfunksjonen til ett delefilter (som det ligger i navnet) er å dele frekvensene. Eksempel, hvis man har en toveis høyttaler med feks 1 diskant og 1 bass element, så vil delefilteret feks dele signalet ved 2000 hz. Dette innebærer at diskanten vil spille alt fra 2000 hz og opp til feks 20 000 hz, mens bass elementet vil spille alt opp til 2000. En subwoofer har ofte ett passivt delefilter som feks kutter frekvensene ved 100 hz så den ikke spiller over det og "forstyrrer" fronthøyttalerne. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 Delefilter har som hovedoppgave å dele frekvensbåndet opp ja. Men det er ganske vanlig å kompensere for forskjeller i følsomhet og impedanstilpasning også. Knut Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå