colakork Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 (endret) har lest at s939 og de opteron cpuene, kan like så greit brukes til servere... men bare lurer, her leser jeg at opteron har 128KB L1, 1MB l2, 2way, 800MHz FSB... så når den er så sinnsykt rask, hvorfor bare ikke da kjøpe en slik en til spill pc? Er generelt delene til s939 dyrere? eller er det det samma som i 754...? har planlagt å kjøpe meg en socket 754 nå til sommern, men lurer til stadighet om jeg gjør det riktige valget i forhold til cpu, og hvor store oppgraderings muligheter jeg har for framtida.. skal også seff ha en 64bit, og hvis jeg ikke tar helt feil er vel opteron det?? håper noen gidder å svare... takker og bukker... fortjente den.. ## Topic redigert av moderator ## Endret 4. juni 2004 av B|Real Lenke til kommentar
MrLeftfield Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 bare så du vet det, så fører overdreven bruk av utrops/spørsmåltegn til advarsel. (10%) For det andre: Socket 939 er det nyeste og er mer fremtidsrettet. Dessuten er det bedre pga det er mer lvl2 cache i CPUene. Det er riktig at Opteron er server CPUer. Jeg ville anbefalt Socket 939 siden den er mer High-end. Jeg ser på socket 754 som en overgangs socket til 64bit fra 32bit Socket A. Jeg tipper også at Socket 754 blir etterhvert ett low-end system. Lenke til kommentar
stian999 Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Det må jo sies da at s939 cpuer er mye dyrere enn socket 754. Komplett selger den minste s939 cpuen til ca 4500.. Jeg er i samme "knipa" som colakork, men jeg tror jeg går for en socket 754 prosessor fordi jeg vil få mer "ohmmph" for pengene. Lenke til kommentar
colakork Skrevet 4. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2004 (endret) så for min del så kjøper jeg s939 nå og et amd athlon 64 3500+ 2.2 GHz, 512KB L2... og forresten er det s939 eller 940??? leser forferdelig mye rart her... 939 her og 940 på komplett.no .... skjønner ikkeno... eller hvertfall lite.. regner vel hvertfall med at det er samma opplegget... Edit: Men går det ikke i så fall an at du kjøper en opteron cpu bare for å ha hovedkort og resten av alt det der oppgraderbart til seinere.. så til de grader og... dessuten leste jeg at du får med 2 1xPCIe på de... noe som er nytt og fancy... Endret 4. juni 2004 av colakork Lenke til kommentar
Vice Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 (endret) Hvis du vil ha det nyeste og beste kjøper du 939. Men som med nesten alt nytt vil det være å kaste penger rett ut av vinduet. Men er du en skikkelig "hardwareentusiast" så er det jo sikkert et bra kjøp. Edit: Har nesten blitt i litt tvil selv nå. Ser nemlig at MSI har kommet med samme utgave av det kortet jeg har en bestilling liggende inne på, bare i 939 versjon. Ulempen er at dersom jeg skal ha 939 vil det koste 5960,- for HK+CPU, mens 754 vil bare koste 3345,- for den løsningen jeg skal ha! Dvs. grovt regnet nesten dobbelt så dyrt for meg med 939. Tror jeg holder meg til 754. Endret 4. juni 2004 av Vice Lenke til kommentar
colakork Skrevet 4. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2004 er ikke så in i å få meg det beste, men kanskje det nyeste fordi da har jeg hvertfall mulighet til å oppgradere seinere... er jo litt av hensikten, å få pcen til å holde lenge... penger er ikke noe problem, så jeg spytter det som må til... Lenke til kommentar
Vice Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 (endret) er ikke så in i å få meg det beste, men kanskje det nyeste fordi da har jeg hvertfall mulighet til å oppgradere seinere... er jo litt av hensikten, å få pcen til å holde lenge... penger er ikke noe problem, så jeg spytter det som må til... Men du må jo også tenke på hva du har tenkt å oppgradere. Som jeg skrev i en annen post:Hvis du ønsker og oppgradere med ny CPU om noen år så blir du i verste fall nødt til å kjøpe nytt hovedkort i tillegg(dersom det ikke finnes 754 CPU'er lenger). Et hovedkort er absolutt ikke spesielt dyrt, og med et nytt hovedkort vil du som regel også få ytelsesøkning i forhold til det gamle. Hvis derimot 939 kortene hadde benyttet seg av en annen type hovedminne, da hadde det antageligvis vært mye smartere å satse på 939 nå, da minne ofte er en stor utgift. Men sånn som det er nå er det lite eller ingenting å spare på å kjøpe et "fremtidsrettet" 939 kort, da det i praksis egentlig ikke er særlig mer "fremtidsrettet" enn 754. Uansett så har det sikkert også kommet en ny sokkel om få år uansett slik at 939 ikke lenger er det nyeste. PS! Hvis du ikke har noe øvre budsjettgrense så kjøp 939. Da er det ingen som helst grunn til å satse på noe annet. Endret 4. juni 2004 av Vice Lenke til kommentar
bureaucrator Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Jeg også stiller spørsmålstegn ved hvor fremtidsrettet det egentlig er med socket 939 framfor 754. Rent objektivt sett og sett bort ifra alt annet, så er 939 mer framtidsrettet, siden det vil bli produsert flere prosessorer for den i fremtiden. Men det er både økonomiske og praktiske problem med dette perspektivet: 1. Økonomisk: hvis du nå skal betale 3000,- mer for å få en prosessor på 939 som ikke har vesentlig større ytelse enn en på 754 - f.eks. 3500 (939) framfor 3200 (754) - hva kunne du ikke ha fått for 3000,- (mellomlegget her) om et år eller to...? 2. Hvis man skal oppgradere om ett år eller to, vil det uansett lønne seg å oppgradere hovedkort uansett (PCI-e, DDR2, etc.). Kombinasjonen av disse burde tale for seg... Men hvis man har ubegrenset med penger... ok, kjøp det dyreste uansett Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 AMD Opteron er kun på socket 940. Grunnen til at ikke mange velger den er at den er dyr i tillegg må socket 940 har ECC/REG-minne for å funke (noe som fører til ytelsestap). Socket 939 kommer til å ta over AMD Athlon64 og AMD Athlon64-FX, mens socket 754 vil ta over AMD Athlon XP. Til en som spurte: Socket 940 og socket 939 er to forskjelige sokler, 940 har allerede vært en stund, mens 939-cpu'er ikke har kommet ut enda. Socket 939 vil ikke trenge ECC/REG-minne. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 hvis ikke penger er et problem så ville jeg definitivt valgt Socket 939 med A64 3500+ men vent noen uker.. tror prisen vil synke med en 1000-lapp iløpet av den tiden... Lenke til kommentar
z00l Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Å kjøpe socket 939 uten PCI-e støtte er galskap etter min mening. Selvsagt er det dumt å kjøpe en 754 til sommeren med tanke på at det meste går over til 939 etterhvert. Jeg ville ha ventet å sett til nærmere mot slutten av sommeren/høsten. Da burde også 939 hk blitt bedre. -z00l- Lenke til kommentar
Jazzcat Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 hvis ikke penger er et problem så ville jeg definitivt valgt Socket 939 med A64 3500+ men vent noen uker.. tror prisen vil synke med en 1000-lapp iløpet av den tiden... Prisene vil sikkert synke etterhvert , men AMD vil vel neppe selge 3500+ billigere enn 3400+. Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Sitter selv og tenker på ett 939 system med mest sannsynligvis 3500+ versjonen. Men syntes at CPU'en var litt vel dyr. Få prisen ned 500-1000kr så blir det OK. Men alt i alt så skal jeg vente 2-8 uker ett sted og så bestiller jeg, da har det nok kommet flere hovedkort og muligens flere CPU'er. Prisen har nok forandret seg også. Ikke minst så har det da også kommet fram noen reveiws på hovedkort, noe som jeg har funnet lite av inntill videre. I allefall ASUS K8V versjonen. Om noen finner reviews så send gjerne linker til meg på PM. Tror nok det er lurt å vente noen uker før man bestemmer seg. Ha en god helg folkens. Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Jeg slenger meg med på de som sier "fuck 939". Argumentet om at en sokkel er lite framtidsrettet, er rimelig dårlig. Greit nok at det kanskje blir mindre utvalg av CPUer til socket 754 med tiden, men spiller det egentlig noen rolle? Man oppgraderer jo ikke CPUer i endinga heller. Å bytte fra en 3400+ til en 4000+ og betale x tusen kroner for det, er jo ikke lønnsomt what-so-ever. Fra en 3400+ til en 6000+ eller noe sånt, det er litt mer lønnsomt. Men hva er sjangsen for at et gammelt hovedkort klarer en så rask CPU ? HK-produsentene tjener jo ikke noe på å gi ut nye BIOS'er som støtter nye CPUer. Dessuten skal jo AMD over på DDR2/3/4 en gang også. Da må man jo uansett bytte HK, siden det er forskjellige sokler til DDR2. Per idag er Socket 939 dyrt i forhold til det man får. At man får dual channel DDR gjør lite, siden L2-cache synker til 512kB. Og alt det vi vet fra tidligere, er at effekten av dual DDR, ikke har så mye å si på ytelsen i AMD-CPUer. De bryr seg mer om lav latency. Dual DDR gjør ikke noe med latency .. snarere ØKER den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå