Decline Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Et samfunn der folk ikke bryr seg om andre fordi «staten rydder opp uansett» -- dét er et kaldt samfunn. Fy faen unnskyld meg, men jeg blir bare så jævlig provosert av slike naive lekefascister. Dette holder ikke! Et samfunn skal ikke gjøre livet vanskelig for at folk skal ta vare på hverandre! Da har noe blitt grusomt misforstått. At staten hjelper de som sliter her i verden er ikke kaldt gjort. Det som er kaldt gjort er å ikke bry seg, slik du vil ha det. Velferdsstaten er ikke bygd på tjenester, folket er ikke kunder! Det er vi som i teorien skal ha kontrollen. Kan man ikke gjøre dette uten at du trenger å stjele mine penger? Nei! For at samfunnet skal kunne ta vare på alle, må de som har bidra til at de som mangler får! Så enkelt er det. Om du ikke liker å bidra til at andre enn deg også får sjansen til et liv, vel da er det ærlig talt noe som er galt. Egoisme er den høyeste dyd. Du er ihvertfall ærlig og sier rett ut at du er tilhenger av egoismen. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Fy faen unnskyld meg, men jeg blir bare så jævlig provosert av slike naive lekefascister. Jeg forfekter et samfunn der staten ikke har rett til å bruke tvang mot innbyggerne; du forfekter det motsatte. Hvem er de som er fascisten? Et samfunn skal ikke gjøre livet vanskelig for at folk skal ta vare på hverandre! Det har jeg heller ikke sagt. Derimot sier jeg at det er en bieffekt av et fritt samfunn at folk bryr seg mer om hverandre. Rettferdiggjørelsen av kapitalisme er ikke at den er best for samfunnet, -- selv om den er det -- men at alle individer har rett til å leve for sin egen skyld. Velferdsstaten er ikke bygd på tjenester, folket er ikke kunder! Det er vi som i teorien skal ha kontrollen. Kontrollen over meg, ja. Jeg anerkjenner ikke noens rett til å kontrollere mitt liv, min kropp og min eiendom. For at samfunnet skal kunne ta vare på alle, må de som har bidra til at de som mangler får! Med hvilken rett? Om du ikke liker å bidra til at andre enn deg også får sjansen til et liv, vel da er det ærlig talt noe som er galt. Det er løgn. Jeg har ingenting imot å hjelpe andre; det jeg opponerer mot, er doktrinen om at behov er rett og at evne er plikt. Du er ihvertfall ærlig og sier rett ut at du er tilhenger av egoismen. Hvorfor skulle jeg ikke si det? Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Velferdsstaten er ikke bygd på tjenester, folket er ikke kunder! Det er vi som i teorien skal ha kontrollen. Kontrollen over meg, ja. Jeg anerkjenner ikke noens rett til å kontrollere mitt liv, min kropp og min eiendom. Har jeg forstått deg rett hvis idealsamfunnet du beskriver er anarkistisk (dvs. ingen form for statlig makt). Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Har jeg forstått deg rett hvis idealsamfunnet du beskriver er anarkistisk (dvs. ingen form for statlig makt). Nei. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 En til av disse forbaska naive DLF'erne, med slike halvveis darwinistiske anarkisttanker... Lenke til kommentar
bulldog Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Han tar ihvertfall opp nok plass her.. Skal for min egen del finne noe annet å gjøre enn å debattere med Pelsdyret. Gidder ikke høre på de evneveike blå-brune kommentarene lengre. Life's too short.. Bare synd at slike som han her får spydd ut sånt som dette her på et så stort forum med såpass mange unge brukere. Lenke til kommentar
alexf Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Men når kommunistene taler, lytter sauene? PelsJakob beskriver ren kapitalisme. Det er lite som tyder på at et slikt system vil noensinne bli satt til verks. Jeg klarer meg lenge med å stemme høyre. Det er noe som heter solidaritet, empati og sosial adferd. Det er visst bare dere knallrøde som er solidariske. Sosial adferd - noe du fant på i farten? En til av disse forbaska naive DLF'erne, med slike halvveis darwinistiske anarkisttanker... Kapitalisme er ikke anarki. Trodde du var klar over det. Idealtanken bak ren kapitalisme er at alle er fri til å tilby sine varer og tjenester på det frie marked. Det er regler for dette. Sosialhjelp under kapitalisme er basert på frivillige donasjoner. Jeg er for en mer statlig kontroll. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Ren kapitalisme? Kapitalisme er ett økonomisk system hvor det er mulig å akkumulere kapital. Det DLF skrullingen beskriver er ett (markeds)liberalistisk samfunn som aldri vil oppstå fordi hverken borgerskapet eller arbeiderklassen har noe å tjene på det. Kune ideologisk forvaklede DF tullinger vil ha glede av ett slikt samfunn. Forresten interesant å se at høyresiden påstår at norge ikke er ett kapitalistisk samfunn. Lenke til kommentar
alexf Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Ok, så AP, SV og RV? går under din definisjon på kapitalisme? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Både AP og SV er per i dag partier som forfekter kapitalismen. Det er da uansett høyresiden som har makt her i landet. Lenke til kommentar
alexf Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Ren kapitalisme? Ren kapitalisme kan du lese om på capitalism.org, dermed ikke sagt at jeg støtter et slikt system. Forresten interesant å se at høyresiden påstår at norge ikke er ett kapitalistisk samfunn. Du er flink til å ta ting ut av sammenheng, villede og skyte inn kommunistisk satire Lenke til kommentar
bulldog Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 Det er noe som heter solidaritet, empati og sosial adferd. Det er visst bare dere knallrøde som er solidariske. Sosial adferd - noe du fant på i farten? Bare understreker at PelsJakob sine holdninger definitivt ikke er spesielt solidariske. Han sier det selv - at "egoisme er den største dyd" (!) Har heller aldri forfektet at det kun er "oss knallrøde" som er det. De aller fleste partiene i Norge er enige i at staten har et ansvar for dem som trenger hjelp for å klare seg. Kanskje med unntak av frp da.. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 Ren kapitalisme? Ren kapitalisme kan du lese om på capitalism.org, dermed ikke sagt at jeg støtter et slikt system. Kapitalisme har mange betydninger, venstresiden (den reelle) definerer kapitalisme somett samfunnsystem der produksjonsmidlene er i privat eie, ett samfunn med privat eiendomsrett. DLF skrullinger definerer kapitalisme som ett samfunnssystem hvor statens eneste oppgave er å beskytte individers liv, frihet og eiendom. De drar den forsåvidt hakket lenger og påstår at dette er statens eneste "legitime" oppgave. Du er flink til å ta ting ut av sammenheng, villede og skyte inn kommunistisk satire Takk Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 Ren kapitalisme? Kapitalisme er ett økonomisk system hvor det er mulig å akkumulere kapital. Kapitalisme er et samfunnssystem som bygger på prinsippet om individets rettigheter. Dette innebærer at initiering av tvang er bannlyst i mellommenneskelige forhold. Det DLF skrullingen Hva ønsker du å oppnå ved å kalle meg skrulling? Jeg tar meg ikke særlig nær av å bli kalt skrulling av en som er tilhenger av en ideologi som har drept flere hundre millioner av mennesker, ei heller tror jeg det er noen som blir særlig overbevist av denslags "polemikk". beskriver er ett (markeds)liberalistisk samfunn som aldri vil oppstå fordi hverken borgerskapet eller arbeiderklassen har noe å tjene på det. Hvorvidt det noen gang kommer til å oppstå et rent kapitalistisk samfunn er ikke et interessant spørsmål. Alle vil imidlertid tjene på et slikt samfunn, fordi alle tjener på frihet. Spesielt fattige. Forresten interesant å se at høyresiden påstår at norge ikke er ett kapitalistisk samfunn. Norge har en blandingsøkonomi, det vil si en markedsøkonomi med offentlige inngrep. Grunnen til dette er jo at mer pragmatiske sosialister har akseptert at kommunisme ikke fungerer, og derfor velger de heller å regulere markedsøkonomien for å oppnå kommunismens mål. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 Det er da uansett høyresiden som har makt her i landet. I et større perspektiv finnes det ikke verken høyre- eller venstreside i Norge. Samtlige store norske partier befinner seg i det politiske sentrum. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 Bare understreker at PelsJakob sine holdninger definitivt ikke er spesielt solidariske. Han sier det selv - at "egoisme er den største dyd" (!) Er egoisme og solidaritet uforenlige? Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 10. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2004 Er egoisme og solidaritet uforenlige? det er vel egentlig ein sjølvmotseielse. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 Er egoisme og solidaritet uforenlige? det er vel egentlig ein sjølvmotseielse. Hvorfor det? Kan det ikke være i min egeninteresse å være solidarisk? Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 Er egoisme og solidaritet uforenlige? det er vel egentlig ein sjølvmotseielse. Hvorfor det? Kan det ikke være i min egeninteresse å være solidarisk? Alle valg et menneske tar blir påvirket av egoisme. Forskjellen ligger i hva man regner for som en gunstig situasjon for en selv. Det er klart noen mener at total frihet er til alles beste, men det er desverre ikke alle som er i stand til å ta ansvaret det innebærer. I et demokrati kan vi bestemme sammen hvilke friheter vi vil ha og hvilke vi vil fraskrive oss pga. konsekvensene ved misbruk. Det er det politikken går ut på bl.a. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 (endret) Alle valg et menneske tar blir påvirket av egoisme. Forskjellen ligger i hva man regner for som en gunstig situasjon for en selv. Det er klart noen mener at total frihet er til alles beste, men det er desverre ikke alle som er i stand til å ta ansvaret det innebærer. I et demokrati kan vi bestemme sammen hvilke friheter vi vil ha og hvilke vi vil fraskrive oss pga. konsekvensene ved misbruk. Det er det politikken går ut på bl.a. Sagt på en annen måte: ethvert politisk system, det være kommunisme eller objektivisme, som hevder å den fulle sannhet, vil være fordømt. Endret 10. juni 2004 av Luftbor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå