Thlom Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Rettelse: Ikke fordi de er for lite produktive, men fordi arbeidere i andre land kan jobbe lenger, derav produsere mer, for 1/20 del av lønna til en norsk arbeider, i tillegg uten noen rettigheter og ingen fagforening! Hurramegrundt og kall meg en støvsuger dette er gode nyheter! Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Bedrifter har som eneste oppgave å skape størst mulig overskudd til aksjonærene. Dette tjener både de og resten av samfunnet på. Dette er feil. Bedrifter er en del av et lands produksjonsapparat, og dens hovedoppgave er da og i det heletatt eksistere. Overskudd er dermed nødvendig, men at det skal være størst mulig trenger ikke å være hovedmålet. Lenke til kommentar
bulldog Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Bedrifter har som eneste oppgave å skape størst mulig overskudd til aksjonærene. Dette tjener både de og resten av samfunnet på. Dette er feil. Bedrifter er en del av et lands produksjonsapparat, og dens hovedoppgave er da og i det heletatt eksistere. Overskudd er dermed nødvendig, men at det skal være størst mulig trenger ikke å være hovedmålet. Trenger ikke det, nei, men det virker jo som det er målet for de fleste. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Bedrifter har som eneste oppgave å skape størst mulig overskudd til aksjonærene. Dette tjener både de og resten av samfunnet på. Dette er feil. Bedrifter er en del av et lands produksjonsapparat, og dens hovedoppgave er da og i det heletatt eksistere. Overskudd er dermed nødvendig, men at det skal være størst mulig trenger ikke å være hovedmålet. Trenger ikke det, nei, men det virker jo som det er målet for de fleste. Det er fordi bedriftsledelsen er overbefolket av "økonomer" som ikke klarer å se på bedriftens rolle utover å skaffe profitt. Bedriften som enkeltmennesket må bidra med sitt for at samfunnet skal gå sin gang. Folk er altfor opptatt av kortsiktig profitt fremfor langsiktig strategitenkning. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Rettelse: Ikke fordi de er for lite produktive, men fordi arbeidere i andre land kan jobbe lenger, derav produsere mer, for 1/20 del av lønna til en norsk arbeider, i tillegg uten noen rettigheter og ingen fagforening! Det er jo det som er å være for lite produktiv, at andre kan gjøre jobben mer effektivt. Hvorfor skal norske bedrifter produsere varer og tjenester som kan produseres mye mer effektivt i andre land? Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Bedrifter er en del av et lands produksjonsapparat, og dens hovedoppgave er da og i det heletatt eksistere. Bedrifter, som mennesker, eksisterer for sin egen skyld, ikke for samfunnets skyld. En bedrift har ingen plikter utover de den frivillig har påtatt seg, det vil si å skaffe aksjonærene størst mulig overskudd. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Det er fordi bedriftsledelsen er overbefolket av "økonomer" som ikke klarer å se på bedriftens rolle utover å skaffe profitt. Hva er "bedriftens rolle utover å skaffe profitt"? Bedriften som enkeltmennesket må bidra med sitt for at samfunnet skal gå sin gang. Det har du ingen rett til å kreve. Lenke til kommentar
Radhoo Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Hva skjer hvis alle bedrifter stikker av til utlandet? Alle er uten arbeid, staten mister så og si all skatt. Hvem skal drive skolene? hva skal bygge ut veiene? hvem skal passe på de syke og eldre? Dette er satt på spissen, men jeg tror mange av bedriftene har såpass til samfunnsmoral at de holder seg til moderlandet og hjelper til å skaffe veldferd til seg, sine og resten av befolkningen. Er glad for at du og slike som deg styrer rundt omkring i verden. Ser for meg en verden med få som har det veldig godt og mange som ikke kan lese eller skrive. Mener du at enkeltmenneske ikke skal gi tilbake til samfunnet etter det samfunnet har gitt til enkeltmenneske? Skole, helsevesen, frihet, menneskerettigheter osv osv. Er veldig egoistiske holdninger som kommer fra deg. Alle med ressurser skal klare seg selv, drit i de andre? Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Hva skjer hvis alle bedrifter stikker av til utlandet? Det avhenger jo av årsaken til at flytter virksomheten. Dersom det er på grunn av at de driver med kapitalintensiv virksomhet, vil dette kun føre til at arbeidskraften gjøres tilgjengelig til produktive næringer, men dersom det er forårsaket av dårlige rammevilkår, vil konsekvensene selvsagt være negative. Er glad for at du og slike som deg styrer rundt omkring i verden. Ser for meg en verden med få som har det veldig godt og mange som ikke kan lese eller skrive. I en mer og mer globalisert verden, har det blitt færre underernærte mennesker — både i prosent av befolkningen og i faste tall; dette til tross for en befolkningsvekst på over 1,5 milliarder siden 1975. Siden 1970 har andelen av sultende mennesker i verden blitt mer enn halvert — fra 37% til 18%. Bare på nittitallet ble andelen ekstremt fattige i verden redusert fra 29% til 24%. Forventet levealder har i U-land økt fra 46 til 64 år de siste førti årene; spedbarnsdødeligheten har blitt redusert fra 18% til 8% siden 1950; andelen analfabeter har gått ned fra 70% til 25%; antallet barn som går på skole har økt med massive 80%. Mener du at enkeltmenneske ikke skal gi tilbake til samfunnet etter det samfunnet har gitt til enkeltmenneske? Skole, helsevesen, frihet, menneskerettigheter osv osv. At bakeren kaster brød etter folk, gir ham ikke rett til å kreve betaling. Er veldig egoistiske holdninger som kommer fra deg. Ja. Alle med ressurser skal klare seg selv, drit i de andre? Det har jeg ikke sagt. Lenke til kommentar
Radhoo Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Det avhenger jo av årsaken til at flytter virksomheten. Dersom det er på grunn av at de driver med kapitalintensiv virksomhet, vil dette kun føre til at arbeidskraften gjøres tilgjengelig til produktive næringer, men dersom det er forårsaket av dårlige rammevilkår, vil konsekvensene selvsagt være negative. Hvordan har du tenkt å omstille de som er uten arbeid til de nye arbeidsplassene? De må omskoleres. Hvem skal finansiere dette? At bakeren kaster brød etter folk, gir ham ikke rett til å kreve betaling. Men har han ikke hjulpet folket med å holde de i live? Hvis noen redder livet ditt, føler du ikke at du skylder den personen noe? Eller sier du bare takk og går din vei?Mennesketssamfunn har ikke kommet her vi er idag ved hjelp av egosime, vi har kommet her ved hjelp av samarbeid. Vi har arbeidet med andre slik at vi har overlevd og fått veldferd. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Hvordan har du tenkt å omstille de som er uten arbeid til de nye arbeidsplassene? De må omskoleres. Hvem skal finansiere dette? Bedriftene, selvsagt. At bakeren kaster brød etter folk, gir ham ikke rett til å kreve betaling. Men har han ikke hjulpet folket med å holde de i live? Hvis noen redder livet ditt, føler du ikke at du skylder den personen noe? Eller sier du bare takk og går din vei? Jeg tror vi snakker om forskjellige ting her. Om noen redder mitt liv, er det riktig å forsøke å betale dette tilbake. Men det jeg snakker om, er at om noen redder mitt liv, gir det dem ingen rett til å stjele pengene mine og bestemme over mitt liv. For å si det på en annen måte: En som redder mitt liv, bør få belønning, men han har ikke krav på det. Om jeg ikke gir noe tilbake for at han reddet livet mitt, gir ikke det ham rett til å ta noe fra meg. Mennesketssamfunn har ikke kommet her vi er idag ved hjelp av egosime, vi har kommet her ved hjelp av samarbeid. Det er uegoistisk å ikke samarbeide. Egoist er ikke det samme som enstøing. Lenke til kommentar
Radhoo Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Du er vel sikkert 100% imot skatt også du da... Lurer på hvem som skal finansiere skolene etterhvert? Bedriftene? Etter det jeg har forstått det så liker bedrifter å etablere seg der folk er utdannet. Skal bedriftene utdanne barna fra de er 6 år gammel? Blir det slik at barna må underskrive en kontrakt først da? Slik at bedriftene har rett til å bruke dem til å arbeide for seg... Ellers så kan jo ungene bare drite i å jobbe for den bedriften som sponset dem igjennom barneskolen, ungdomsskolen og videregående... Har store problemer å ser for meg at et slikt samfunn skal fungere... Hvem er det som egentlig bestemer i slikt samfunn. Hvem kontrollerer politiet, militæret og helsevesenet? Bedriftene? Skal tanksene ha et stort Netcom logo på siden? Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Du er vel sikkert 100% imot skatt også du da... Det medfører riktighet. Lurer på hvem som skal finansiere skolene etterhvert? Primært vil det selvsagt være foreldrene som finaniserer barnas utdanning. Hvem kontrollerer politiet, militæret og helsevesenet? Statens legitime oppgave er å beskytte individets rettigheter, det vil si at den skal være ansvarlig for politi, rettsvesen og forsvar. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Primært vil det selvsagt være foreldrene som finaniserer barnas utdanning. Ja, for alle har jo råd til svindyr privatskole Hvordan har du tenkt at det skal være med læreplaner, lærebøker osv. på slike skoler? Skal de tvinges til å bruke de samme? Eller må elevene omstille seg totalt hver gang de skifter skole? Statens legitime oppgave er å beskytte individets rettigheter, det vil si at den skal være ansvarlig for politi, rettsvesen og forsvar. Men angrep er det beste forsvar? Hvem bestemmer hvem som skal være i staten, politiet, rettsvesenet og forsvaret? Bedriftseierne? Kan nok se for meg en god del skjevheter og korrupsjon allerede etter å ha sett på et par punkter. Kom med resten du, så skal det slaktes en gang for alle. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Ja, for alle har jo råd til svindyr privatskole Hvorfor skulle den være svindyr? Utdanning vil, som alle andre varer, finnes i forskjellige prisklasser. I verste fall kan man kjøpe bøkene og gå opp til eksamen. Det vil dessuten være større muligheter for å stige i gradene ved hjelp av ansiennitet og dyktighet i et fritt samfunn. Hvordan har du tenkt at det skal være med læreplaner, lærebøker osv. på slike skoler? Skal de tvinges til å bruke de samme? Nei. Statens legitime oppgave er å beskytte individets rettigheter, det vil si at den skal være ansvarlig for politi, rettsvesen og forsvar. Men angrep er det beste forsvar? ? Hvem bestemmer hvem som skal være i staten, politiet, rettsvesenet og forsvaret? Dette skal selvsagt avgjøres på samme måte som nå, av stortingspolitikerne som er valgt av folket. Kan nok se for meg en god del skjevheter og korrupsjon allerede etter å ha sett på et par punkter. Korrupsjon forutsetter makt. I et fritt samfunn har politikere svært liten makt. Lenke til kommentar
Radhoo Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Statens legitime oppgave er å beskytte individets rettigheter, det vil si at den skal være ansvarlig for politi, rettsvesen og forsvar. Men da må da staten få inn skatter, men du er jo imot skatter. Hvordan skal da staten finanisiere alt dette?? Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Men da må da staten få inn skatter, men du er jo imot skatter. Hvordan skal da staten finanisiere alt dette?? Ved hjelp av blant annet frivillige bidrag og en frivillig avgift på kontrakter på en viss prosent Lenke til kommentar
Decline Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Hvorfor skulle den være svindyr? Utdanning vil, som alle andre varer, finnes i forskjellige prisklasser. I verste fall kan man kjøpe bøkene og gå opp til eksamen. Det vil dessuten være større muligheter for å stige i gradene ved hjelp av ansiennitet og dyktighet i et fritt samfunn. Så ungdom med foreldre med lav utdanning og dermed lite inntekter må ta de "dårlige" skolene, eventuelt ikke skole i det hele tatt, studere selv? Høres veldig rettferdig ut ja... Hvor ble det av klassemobiliteten? Den er ille nok som det er i dag. Nei. Så når jeg i fjor gikk på en skole, og i år på en annen skole, så måtte jeg i "ditt samfunn" eventuelt gå over til en helt annen læreplan, med helt andre mål, helt andre bøker osv.? Er ikke det VELDIG upraktisk? ? Du støttere jo tydeligvis USA's imperialisme, eller forsvar ved angrep om du vil. Vil dette også gjelde dette forsvaret, skal det få angripe for å sikre seg mot fremtidig aggresjon? Skal ikke folket få være med på bestemmelsene? Korrupsjon forutsetter makt. I et fritt samfunn har politikere svært liten makt. MEN. Bedriftseiere kan få stor makt! De eier sykehus, skoler osv. og kan dermed bestemme over folks videre liv, utviklingen i landet, ungdommen osv. videre er det gjerne få restriksjoner, og større sjanse for at lederne finner på en god del tull for profittens skyld. For det gjør mange allerede, men blir delvis stoppet av lover. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Men da må da staten få inn skatter, men du er jo imot skatter. Hvordan skal da staten finanisiere alt dette?? Ved hjelp av blant annet frivillige bidrag og en frivillig avgift på kontrakter på en viss prosent OOOK! Hvem snakket om utopi?? Lenke til kommentar
Radhoo Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Men da må da staten få inn skatter, men du er jo imot skatter. Hvordan skal da staten finanisiere alt dette?? Ved hjelp av blant annet frivillige bidrag og en frivillig avgift på kontrakter på en viss prosent OOOK! Hvem snakket om utopi?? Jau. Her ser vi utopis fra den ekstreme høyresiden. Vi har tidligere sett utopi fra den andre ekstreme siden. Jeg lar dere drømme, vel viten at det kommer ikke til å skje... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå