Ghosterix Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Hei Jeg skal fase ut domenekontrolleren på firmanettverket. Den gamle serveren er en NT4 maskin, mens den nye vil bli 2003 server. Maskinvaren vil også bli byttet ut derfor kan den nye settes ferdig opp og testes før den gamle tas ut av drift. Jeg har forsåvidt klart for meg hvordan jeg skal gjøre dette, men er litt usikker på dette med DNS og AD. Siden jeg har jobbet med kun NT4 til nå er dette litt nytt for meg, men jeg har iallfall forstått det slik: * Man setter opp ny-serveren med fast IP og seg selv som DNS * Man aktiverer AD og DNS * Man setter primær DNS for klienter til server sin IP meen: Per idag er jo alle klientene satt opp med linjeleverandøren sin DNS, hvordan blir dette når jeg endrer til serveren vår...de vil jo finne AD, men hvordan blir det med internett? Vil jeg få noen valg under oppsett av DNS hvor jeg henviser til DNS fra vår linjeleverandør? Jeg hadde litt lyst til å ha dette klart FØR jeg setter igang Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 (endret) Jeg er ingen ekspert på området, men har eksperimentert litt med dette hjemme hvor jeg har en maskin stående som W2k3 server. På klientmaskinene under "Bruk følgende DNS serveradresse": Alternativ 1: Sette DNS hos klientene til Serveren IP og la Alternativ DNS være blank, Resultat: De andre maskinene kommer på internett kun når serveren står på. Alternativ 2: Sette Foretrukket DNS server (på klientmaskinene) til W2K3 serveren og Alternativ DNS server til ISP-DNS Resultat: Kommer på internett også når serveren ikke står på. Endret 4. juni 2004 av el-asso Lenke til kommentar
Ghosterix Skrevet 4. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2004 ok, det høres fornuftig ut Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 nja...... et lite supplement: Gå inn på serveren (dns-konsollet) og sett opp forwarding av DNS til internett-dns. Sett så preferred DNS på klientene til din server og la alternate være blankt som el-asso beskriver. Dette er den beste måten siden det er et sikkerhets-messig fy-fy å la alle klientene på et internt nett få direkte kontakt med en dns-server på internett. Det erogså en god praksis å IKKE installere DNS på serveren før man kjører dcpromo (installerer AD). La så wizard'en installere og konfigurere DNS. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå