Gå til innhold

Bygge en maskin fra grunnen av.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Leyah? Går du på ikt? Bare lurer siden du får slike oppgaver... Maskinvarelærern vår på ikt hadde ikke hørt om DDR RAM en gang, vet sikkert ikke hva AMD og Intel er. Så jeg syns det var rart/morsomt å skulle få en sånn oppgave på skolen. Tror ikke 6ern hadde vært vanskelig der nei!

Ja jeg går IKT. Har han ikke hørt om DRR RAM?? Er ikke det i pensum? :hmm:

Men jeg har aldri møtt en fyr som kan så mye om data som læreren min. Og det mener jeg.

(Han er 58 år)

Oppgaven hadde deadline klokka 11 i dag. Tusen takk for myye hjelp alle!! :thumbup:

Lenke til kommentar
Men en ting! Hvilke komponent skal jeg velge ut i fra? Forstår jeg rett om jeg sier hovedkort eller er jeg på bærtur?

åh.. ok.

Det du trenger er:

-hovedkort (det største kortet i maskinen. Annen hardware blir festet til/satt på dette. Jeg kjøpte et Asus A7N8X-E Deluxe for et par dager siden. Kan anbefale dette) kr 894.99

-prosessor (f.eks en AMD Athlon XP3000+) kr 1025.01

-ram (f.eks disse minnebrikkene på tilsammen 1024Mb) kr 1694.99

-harddisker (to stk Western Digital Caviar 120GB S-ATA 8MB cache 7200RPM i raid gir deg vel det du trenger i utgangspunktet)2x kr 850

-cd-rom/dvd-spiller og -brenner (f.eks denne dual layer Nec DVD-brenneren) kr 894.96

-skjermkort (f.eks Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO ) kr 1795

-gjerne et lydkort selv om det finnes på hovedkortet også (Creative SB Audigy 2 ZS er jeg fornøyd med selv) kr 1149

-kabinett (et Lian Li PC75BUSB tar seg jo godt ut ) kr 2 545

-vannkjøling (f.eks dette komplette Mist-settet) kr

-høytalersett (f.eks dette Logitech Z-640 ) kr 825

Totalprisen på dette ville ha blitt 14518,- kr + litt i porto.

Med dette har du i alle fall hardware som gir deg en godt over middels maskin.

Jeg ville ikke anbefalt vannkjøling til en nybegynner. Jeg ville heller ikke gått for et så dyrt kabinett.

Ville heller kjøpt f.eks. dette: Aopen H600B, inkludert strømforsyning

Da kan han istedet med de pengene han sparer på kabinett + og droppe vannkjøling kjøpe et heftigere grafikkort eller enda raskere prosessor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...