Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dårlig signal styrke

Anbefalte innlegg

Hei igjen.

Nå har jeg koblet opp min nye dLink 624+ og satt opp en maskin med følgende DWL-G520 108Mbps Super G trådløs PCI Adapter med Extended Range* nettverkskort.

Dette gir meg 100% signal styrke når maskin og router står i innenfor en meter og har fri luft mellom antennene. (100% rapporterer 54Mbps overføring)

Men når jeg flytter datamaskinen bak 2(1) tynne gipsvegger (ca 4 meter i luftlinje) så faller signalet fra 100% til maks 46% og overføringshastigheten rapporteres fra 11Mbps og nedover..

Reelt sett oppleves dette så tregt at det nesten ikke er mulig å bruke.. å kopiere en avi fil eller spill av en film over nettet er bare å glemme.

Tilsammen ligning har min far en 614+ med 22Mbps og fra første til andre etage(gulvet er jo mye mer solid en en gipsvegg) så har han alltid 100% signal.. og da er vel luftlinjen omtrent like lang, bare at hans går skrått oppover mens min i rett linje.

Er det noen som har tips om hva jeg kan gjøre for å få bedre signal?

Burde ikke signalet på dette utstyret takkle 4 meter og 2(1) lette gips vegger?

Sender den mest signal oppover og ikke bortover? mao slik at en høyt plassert maskin vil få bedre signal?

Er det noen som har samme utstyret og kan si noe om hvilke signaler de får?

/vonGrepa

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gips dreper signaler. Kanskje er ikke gulvet laget av gips?

Det er korrekt..

Gulvet er laget av planker, isolasjon og bjelker... noe jeg trodde var mer drepende en gips.. noe det tydligvis ikke er..

Er virkelig gips så drepende??

Kanskje jeg må forlenge antennen litt da.. mon tro om man bare kan skjøte litt selv eller om man må kjøpe dyre saker ...

en vanlig strøm leding funker jo fint som antenne det... hmm må test ut...

/vonGrepa

Lenke til kommentar

Fant ut av det..

Når jeg gikk igjennom vinkler og "signal ruter" så fant jeg ut at enhetene stå veldig dårlig i forhold til hverandre..

Flyttet routeren 1 meter og pc'n 20 cm pluss vrei litt på antennen så fikk jeg 95-100% signal stabilt.

Hadde noe meg vinklingen på veggen å gjøre, for skjev vinkel og veggen blir mange meter tykk har jeg latt meg fortelle.

Men fortsatt meget misfornøyd med reell hastighet, men sånn er vel bare trådløse nettverk.. på 100% signal, 54Mbps så tar det ca 7 min å overføre en 700Mb avi fil.. mao 100 meg pr min og det er for tregt..

/vonGrepa

Endret av vonGrepa
Lenke til kommentar
Fant ut av det..

Når jeg gikk igjennom vinkler og "signal ruter" så fant jeg ut at enhetene stå veldig dårlig i forhold til hverandre..

Flyttet routeren 1 meter og pc'n 20 cm pluss vrei litt på antennen så fikk jeg 95-100% signal stabilt.

Hadde noe meg vinklingen på veggen å gjøre, for skjev vinkel og veggen blir mange meter tykk har jeg latt meg fortelle.

Men fortsatt meget misfornøyd med reell hastighet, men sånn er vel bare trådløse nettverk.. på 100% signal, 54Mbps så tar det ca 7 min å overføre en 700Mb avi fil.. mao 100 meg pr min og det er for tregt..

/vonGrepa

54Mb/8=6,75MB (husk at 1byte er 8bit)

700MB/6,75= 103sek=1,7 min

I teorien skal en 700MB fil ta 1,7 minutter og overføre med den hastigheten

Men i praksis.

Så ja det er kansje no galt her ett sted?

Hvis overføringen går i 11Mb/s kan det jo stemme

11Mb/8=1,375MB

700MB/1,375MB=509sek=8min

Sikker på at overføringen går i 54Mb/s og ikke 11Mb/s?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

54Mb/8=6,75MB (husk at 1byte er 8bit)

700MB/6,75= 103sek=1,7 min

I teorien skal en 700MB fil ta 1,7 minutter og overføre med den hastigheten

Men i praksis.

Så ja det er kansje no galt her ett sted?

Hvis overføringen går i 11Mb/s kan det jo stemme

11Mb/8=1,375MB

700MB/1,375MB=509sek=8min

Sikker på at overføringen går i 54Mb/s og ikke 11Mb/s?

Poenget her er nok at 54Mbps er bare fake.

Det hele dreier seg om komprimering av filen.

Dvs at man kan oppnå gode resultater på en text fil som kan pakkes av routeren / kortet før sending, mens f.eks en avi i divx format ikke lar seg pakke.. dermed blir hastigheten nærmere 11 enn 54.

/vonGrepa

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...