krister4 Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Hey Er det noen andre på dette forumet som har kommet opp i systemdrift på VKII??Har dokkar noen aning ka som kan komme som oppgave på eksamensdagen? Skjønner at det vil komme noe om strømbrudd og sikkerhet mot datavirus, men ka kan brukes for å forebygge dette? Fra en "ikke-så-begeistret-over-oppgaven"-elev Lenke til kommentar
CaveDog Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 (endret) Heisann, jeg gjorde det Send meg en privat melding eller kontakt meg på irc davel, samme nick som her. Efnet. Syntes oppgaven ser grei ut jeg, det er mye som kommer frem av teksten. Blant annet : Sikring mot strømbrudd Sikring av data (backup) Sikring mot virus Med andre ord mye teori, ettersom alt av alternativer må vurderes og taes med. Må nok regne med at det kommer mer enn hva som blir hintet til, pluss noen teoretiske spørsmål. Tenker jeg legger ut forberedelsesdelen her i natt så fler forstår hva det er snakk om og at noen kanskje kommer med innspill, det hadde vært fint Endret 4. juni 2004 av CaveDog Lenke til kommentar
CaveDog Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Oppgaven er : Tema : Sikker drift av datasystemene i storbyen skole Utover høsten 2003 hadde Storbyen skole flere problemer med angrep av datavirus av ulike typer. Dette førte til dårlig drift av datasystemene i skolen. Servere (tjenestemaskiner) og arbeidsstasjoner ble flere ganger rammet av datavirusangrep og var ute av drift i perioder. Brukerne opplevde ofte at de ikke fikk gjort arbeidet sitt slikt de hadde planlagt. Etter hvert ble det mange oppgitte og frustrerte brukere, som stilte spørsmål omkring både tekniske installsjoner, programvarer og operativsystemer. I nyhetssendingene hørte en ved flere høve at datamaskiner over hele verden ble infisert av datavirus. Svært mange av virusene hadde som mål å ramme Microsoft og maskiner som benyttet deres programvarer. Samtidig har vi opplevd at hele regioner og storbyer har vært uten strøm i kortere perioder. Slik har det nordøstlige USA, det sørlige Canada, London og deler av Sverige og Danmark vært uten strøm. Ledelsen ved Storbyen skole har sett alvoret i driftsproblemene og har hatt dette skoleåret. De har satt ned en arbeidsgruppe som skal komme med framlegg til tiltak for å få sikrere og mer stabil drift av datasystemene. Siden du har faget systemdrift skal du være den i gruppen som har gode fagkunnskaper og kan hjelpe til i dette arbeidet. Nærmere beskrivelse av datasystemene i skolen : Skolen har et undervisningsnettverk med tilkopling til Internett gjennom bredbånd. Administrasjonsnettverket er knyttet til fylkeskommunene og ha rtilkopling til Internett gjennom fylkeskommunenes aksess. Brukerne på undervisningsnettet er elever og lærere. Brukerne på administrasjonsnettet er ledelsen, kontorpersonalet og lærerne. Etter hvert er det flere og flere av lærerene som har bærebare maskiner som de benytter både hjemme og i nettet p åskolen. I alt er det 200 maskiner i drift i begge nettene, 150 i elevnettet og 50 i administrasjonsnettet. Det er til vanlig om lag 400 elever og 75 ansatte ved skolen. De aller fleste maskinene i begge nettene har flere ulike brukere hver dag. De to serverene har ikke installert sikring mot datavirus. Antivirus-programmet på arbeidsstasjonene i nettverket blir oppdatert fra de lokale serverne. En del maskiner som blir benyttet mo tulike styresystemer i verkstedene på automasjonslinjen, er koplet til Internett uten at de logger seg på undervisningsnettverket. I dag er det ikke andre sikringstiltak mot datavirus på nettene enn antivirusprogrammer. På det administrative nettet har fylkeskommunen sagt fra om at institusjonene selv må sikre tilgangen mot Internett bedre. Dette har skolene ennå ikke gjort. Ikke noe utstyr er i dag sikret mot strømbrudd. Skolen tar sikkerhetskopier en gang i uken på begge serverne. Skolen benytter disse versjonene av operativsystemet Microsoft Windows på arbeidsstasjonene i nettene : MS-Windows 98 SE, MS-Windows 2000 og MS-Windows XP Professional. På maskinene benytter en standard kontorstøttesystemer som MS-Office 2000 Pro, med MS-Outlook og Internett Explorer 6.0. Bruk forberedelsestiden til å sette deg inn i hvordan en kan sikre datasystemer, og hva du trenger for å bli et nyttig medlem av den arbeidsgruppen Storbyen skole har satt ned. Lenke til kommentar
CaveDog Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 (endret) Legger til et lite forslag fra en i klassen som kan være til hjelp : Hei I nyhetssendingene hørte en ved flere høve at datamaskiner over hele verden ble infisert av datavirus. Svært mange av virusene hadde som mål å ramme Microsoft og maskiner som benyttet deres programvarer. Virker som om temaet er datavirus, ta med rutine for å sikre seg mot dem: Bruke windows update for å tette sikkerhetshull, oppdatere antivirus program, firewall for å sikre mot trojanske hester. Samtidig har vi opplevd at hele regioner og storbyer har vært uten strøm i kortere perioder. Slik har det nordøstlige USA, det sørlige Canada, London og deler av Sverige og Danmark vært uten strøm. Ser ut til at dere får om strøm, kan vanskelig tenke meg noen annen grunn til at dette stod i forberedelsen. Ta med litt om strømløsninger, dvs. UPS og kanskje diselmotorer (litt ekstremt for en skole, men skader ikke). Brukerne på undervisningsnettet er elever og lærere. Brukerne på administrasjonsnettet er ledelsen, kontorpersonalet og lærerne. Etter hvert er det flere og flere av lærerene som har bærebare maskiner som de benytter både hjemme og i nettet p åskolen. I alt er det 200 maskiner i drift i begge nettene, 150 i elevnettet og 50 i administrasjonsnettet. Det er til vanlig om lag 400 elever og 75 ansatte ved skolen. De aller fleste maskinene i begge nettene har flere ulike brukere hver dag. Det er mao. størst sannsynlighet for at lærerne skal innfisere systemet siden de bruker pc'en hjemme i tillegg til å bruke den på skolen. Ta med litt om at hovedproblemet antagelig ligger her, kan løses ved at skolen lager et verifikasjonsystem som kun gir tilgang til "godkjente" pc'er. Altså et system som sjekker klienten idet han/hun logger seg på nettverket og nekter tilgang hvis a) pc'en har åpne kjente sikkerhetshull, eller b) er infisert av virus. Ta også med at elevene kan infisere maskinene ved eksterne medier (som diskett, CD, ZIP-disk osv.). Serveren burde derfor settes opp slik at de lager en tabell over siste tilgjengelige sikkerhetspatcher og virusoppdateringer (dette er en del av verifikasjonssystemet jeg nevnte). Når en klient kobler seg opp mot nettverket skal datamaskinen sjekke om den har alt som finnes av oppdateringer på denne tabellen. De to serverene har ikke installert sikring mot datavirus. Antivirus-programmet på arbeidsstasjonene i nettverket blir oppdatert fra de lokale serverne. Antivirus programmer tar noe av cpu'en, vet ikke hvor mye de tar eller om det er vanlig å ha antivirus på servere, spør noen som har peil (kanskje folka på hwb.no vet) En del maskiner som blir benyttet mo tulike styresystemer i verkstedene på automasjonslinjen, er koplet til Internett uten at de logger seg på undervisningsnettverket. Dette er dumt siden de dermed ikke får verifisert pc'en vha. tabellen jeg beskrev, tror det er best å tvinge dem til å koble seg opp mot undervisningsnettet. Hvis dette er helt utelukket så må de hvertfall lage rutiner selv for manuell oppdatering av systemet. I dag er det ikke andre sikringstiltak mot datavirus på nettene enn antivirusprogrammer. På det administrative nettet har fylkeskommunen sagt fra om at institusjonene selv må sikre tilgangen mot Internett bedre. Dette har skolene ennå ikke gjort. Ikke noe utstyr er i dag sikret mot strømbrudd. Nevnte dette tidligere, verifikasjonssystem, tabell som klienten skal sjekkes opp mot, ups osv. Skolen tar sikkerhetskopier en gang i uken på begge serverne. Kanskje dere får noe om bacupløsninger? Pass på at du kan forskjellen på differensiell, inkrementell og full backup Tror ikke det er nødvendig å kunne forskjellige backup medier siden vi ikke har hatt om det, men det skader ikke lese opp på det. Skolen benytter disse versjonene av operativsystemet Microsoft Windows på arbeidsstasjonene i nettene : MS-Windows 98 SE, MS-Windows 2000 og MS-Windows XP Professional. På maskinene benytter en standard kontorstøttesystemer som MS-Office 2000 Pro, med MS-Outlook og Internett Explorer 6.0. Jeg mener å huske at MS ikke lager oppdateringer til Windows 98 lenger, sjekk dette. Hvis de ikke gjør det så burde maskinene kobles fra nettet, bruk dem heller til oppgaver som stilskriving o.l. Hilsen Jostein Endret 5. juni 2004 av CaveDog Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Kan da ikke komme opp i noe slikt, har systemdrift vk1 nå og det er jo bare digg. Men eksamen , vi har ingen lærere. Det eneste vi gjør er å holde systemet på skolen i gang og vi har aldri vært infisert av virus som jeg kan huske (oppdaterer aldri win og har ikke antivirus, vi kjører illution så vi slipper å tenke ) Feilene som oppstår er hw ting som bråkete hd og defekt vifte f.eks. De kan da ikke ta oss opp i noe som vi ikke har hørt om? vi er jo bare 4-5 neste år så da er vi vel under grensen for antallet som kan komme opp Lenke til kommentar
Jooakim Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Den store eksamsamenstråden 2004! kanskje poste der Lenke til kommentar
consilium Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Noen som kom opp i Brukersystemer VK1? Legg ut forslag her Lenke til kommentar
CaveDog Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 (endret) Kan dere ikke prøve å holde tråden seriøs da. Pensum for faget gis det eksamen i. Alt kommer ann på hvilke fag du har som tilvalgsfag. Vi var 9 stk, 2 kom opp. Dette er 3INB, systemdrift. Avgangsfag på VGS VKII. Er det noen andre som har blitt trukket opp eller har noen tanker rundt emnet så svar gjerne Endret 5. juni 2004 av CaveDog Lenke til kommentar
Sneglen Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 ...eller har noen tanker rundt emnet så svar gjerne Vel, jeg synes slikt som det der virker artig Drive å forklare hvordan man skal sikre et nettverk/system best mulig vil jeg se på som en artig oppgave! Jeg ser frem til IKT Driftsfag om 2 år Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 Ja dere som går på skole har det lett Snart fagprøve på meg, jeg har sakt at jeg vil ha en vansklig prøve så håper bare at jeg får noe å jobbe litt med. Men lykke til for alle dere som skal opp til eksamen, på en måte misunner jeg dere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå