King-Nothing Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Jeg prøvde å dele internett igjennom routeren min her om dagen, men den ville ikke fungere. Valgte riktig oppkoplingsmetode, skreiv inn brukernavn/passord, og ordnet DHCP. Men INGENGTING fungerte. Fikk ikke internett noen av oss. (var 2stk som var koplet til), nettverket fungerte heller ikke. Noen som vet hva som er galt? Router er denne og ISP er Telenor. (ja jeg skreiv inn HELE brukernavnet) Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 sjekket at dhcp er på og at brannmuren ikke blokerer? prøv å ping hverandre da ser du om signalet stopper i router. Prøv fast ip Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 vel, hvis du skal kople opp med brukernavn og passord må du velge PPPoE, sjekk det! Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 4. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2004 (endret) Har huket av for PPPoE, og dhcp er på. Men funker det med fast ip a? Må vel skru av dhcp da. Har ikke prøvd å pinge. Får ikke testet nå, sitter på jobb, men det må jo være routeren som er problemet for når jeg koplet gjennom en switch funket det helt fint! Edit: Hadde ikke brannmur da jeg koplet opp. Brannmuren i XP er slått av. Endret 4. juni 2004 av knothing Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 routeren har brannmur og har du f.eks. nis er det en brannmur der Fast ip burde funke, men bruk ikke ipn til routeren. Har du fast ip er det ikke noe vits med dhcp nei, men du kan godt la det være på. Skal dere se hverandre så må dere ha nøyaktig samme subnetmaske og workgroup navn, hvis ikke kan det bli mye knoting et eks på hva dere kan bruke er 192.168.0.X (router bruker vel X=1?) 255.255.255.0 Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 4. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2004 Routeren har ip 192.168.1.1 Den har brannmur ja, men skal vel funke selv om den er på? Den kan jo ikke være så streng at den ikke engang gir tilgang til internett, da er jo hele vitsen vekk Har ikke NIS, og hadde ikke noen brannmur på da jeg testet dette. (Har ZoneAlarm nå, men som sagt hadde jeg ikke dette da jeg testet med routeren) Trodde at jeg måtte ha automatisk IP jeg. Trodde at Telenor delte ut forskjellig IP hver gang jeg startet opp internett. Eller tar jeg feil nå? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Routeren har ip 192.168.1.1 Den har brannmur ja, men skal vel funke selv om den er på? Den kan jo ikke være så streng at den ikke engang gir tilgang til internett, da er jo hele vitsen vekk Har ikke NIS, og hadde ikke noen brannmur på da jeg testet dette. (Har ZoneAlarm nå, men som sagt hadde jeg ikke dette da jeg testet med routeren) Trodde at jeg måtte ha automatisk IP jeg. Når dere satte opp maskinen til og motta IP automatsk, fikk dere IP fra routeren? Når du bruker bare modemet, må du da "ringe opp" ADSL-en til TN? Routeren har kontakt med modemet i følge lampene? Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 4. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2004 Vi fikk IP fra routeren ja. "Asiggned by DCHP" sto det på nettverkstilkoblingen. Trenger ikke ringe opp internett. Den er på med en gang jeg går inn på pc`n. Husker ikke om routeren hadde kontakt med modemet, får ikke sjekket heller. Hadde pc`n min hos broren min, men den er hjemme igjen nå, så da får jeg evt vente til jeg får internett selv (10.06.2004 ifølge Telenor) å prøve igjen... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Trenger ikke ringe opp internett. Den er på med en gang jeg går inn på pc`n. Også når du ikke bruker routern? Hvis ja så har du router innebyggd i ADSL-modemet ditt fra TN, da setter du routeren din til og få IP fra DHCP eller kjøper deg en switch. Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 4. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2004 (endret) Også når du ikke bruker routern? Stemmer det ja. Syntes det var litt merkelig jeg også, var 99% sikker på at Telenor ikke sendte ut modem med innebygget router. Det sa de på kundeservice i hvertfall...hmm... Edit: Pratet akkurat med kundeservice hos Telenor, og de sa at modemene de sender ut ikke har innebygget router. Endret 4. juni 2004 av knothing Lenke til kommentar
agvg Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Edit: Pratet akkurat med kundeservice hos Telenor, og de sa at modemene de sender ut ikke har innebygget router. Tull, det har de med mindre de har endret seg siste uke. Jeg har selv satt opp endel av de. Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 4. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2004 (endret) Såpass ja...spurte for ca 3uker siden, og ringte igjen nå, og da fikk jeg beskjed om at de ikke var med innebygget router. Er det noen forhandlere av SpeedTouch modem i norge? (mener det var det det het) Jobber du i Telenor agvg? Endret 4. juni 2004 av knothing Lenke til kommentar
agvg Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Såpass ja...spurte for ca 3uker siden, og ringte igjen nå, og da fikk jeg beskjed om at de ikke var med innebygget router. Vel, jeg ringte dem nå på rein trass og fikk dette svaret: Alle som bestillte etter 19.03.04 og bestillte GDS-pakke har fått et modem med innebyggd router. Det kan identifiseres med at siste del av serienummert er MQ og to siffer, det uten router ender på MP og to siffer. Du må snakke med tekniskksupport ikke de vanlige nissene på kundeservice Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 4. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2004 (endret) Ok. Da skal jeg sjekke modemet når jeg kommer hjem! Men bare en liten ting til...jeg bestilte ikke GDS pakke. Har ikke tlf abo så jeg måtte ha montør, kan det alikavel hende at jeg har fått det modemet med router? For jeg skulle vel egentlig ikke hatt det? Edit: Skriveleif... Endret 4. juni 2004 av knothing Lenke til kommentar
agvg Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Har ikke tlf abo så jeg måtte ha montør, kan det alikavel hende at jeg har fått det modemet med router? For jeg skulle vel egentlig ikke hatt det? Så lenge du bestillte modemet av TN så er det nok ett fett om det er GDS eller montør som gjør selve innstallasjonen, utstyret er jo likt. Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 4. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2004 Jeg får vente til jeg får nett selv, og sjekke da. Ringte kundeservice igjen (teknisk) og de sier at det det er KUN modem, og ikke med innebygget router. Tror ikke jeg gidder å spekulere mer i dette nå, enter bruker jeg routeren jeg har, eller så kjøper jeg meg en switch! Lenke til kommentar
agvg Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Jeg får vente til jeg får nett selv, og sjekke da. Ringte kundeservice igjen (teknisk) og de sier at det det er KUN modem, og ikke med innebygget router. Merkelig at de ikke har bedre kontroll over sin egen kundeservice, du kan umulig ha fått snakket med dem som virkelig kan dette. De jeg snakket med innrømte at det var mye feilinformasjon om dette fra de som satt lengre ned i systemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå