Gunnaren Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Jeg vet at det er mange som har stilt dette spørsmålet her inne..men må bare spørre igjen. Er det såå stor forskjell mellom disse to maskinene ? Jeg har alltid brukt pc, men har nå lyst til å bruke skattepengene mine på en bærbar maskin. Hva bør jeg velge ? Hva er fordelene med den ene og den andre ? Er det noe den ene maskinen ikke kan benyttes til som den andre kan? Jeg har ikke tenkt å bruke mer enn maks 17000 kroner på en maskin. Jeg skal bruke den til surfing, Skriving, lett redigering av bilder, samt å lage litt musikk ved hjelp av Garageband. Har også spurt mange som har mac blandt arbeidskollegaer, men de råder meg til å kjøpe meg en bærbar pc...noe jeg ikke vil. Sier tusen takk til alle råd jeg kan få nå. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-cfOgpBusmt Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 er i samme dilemma som deg.. nesten. driver og sikler på en 12" pb for skattepengene mine jeg og, men er veldig i tvil om jeg skal gå for denne, eller en dell x300, eller ingen av delene (trenger jo egentlig ikke en ny, har bare lyst på ) mine kriterier er at den skal være liten (hence 12"), og ha støtte for wifi og bluetooth, sånn at jeg bare kan ha en second skin folder og ta den med meg over alt. det jeg er redd for er kompabilitetsproblemer (windowsbruker som jeg er) Lenke til kommentar
Gunnaren Skrevet 4. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2004 Det finnes jo ingenting som slår mac når det gjelder designet på de bærbare da...men er skikkelig i tvil jeg og! Kommer det lett riper og slikt på ibooken?...noen som vet? Er det evt lett å koble en ibook eller evt powerbook 12" til en pc'skjerm? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-cfOgpBusmt Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 (endret) enig ang design. apple er rå der. hvis jeg kjøper med pb, så tar jeg med meg en av denne (Tucano Second Skin Folder); http://store.apple.com/Apple/WebObjects/no...RZuT/4.3.0.5.10 for å unngå riper (finnes til ibook og: http://store.apple.com/Apple/WebObjects/no...RZuT/4.3.0.5.10 eneste forskjell som jeg ser er at pb er går mens til ibook er den perlemor-farget (hvis man kan kalle det en farge )) (har også hørt at ibooken blir litt blass med tiden, men det er jo naturlig..) når det gjelder oppkobling til pc-skjerm så står det (på specs til pb), at det er mini-dvi, altså en liten dvi-port, hvor man kan koble opp dvi/vga/s-video/composite/adc, via en passende ledning (vet ikke hva som følger med).. tror det er det samme på ibook, men det står ikke spesifisert.. edit: linkene fører bare til produktoversikten :/ Endret 4. juni 2004 av Slettet-cfOgpBusmt Lenke til kommentar
Entathraion Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Oppkobling til pc-skjerm eller annet med 12" PB går som en drøm. Du kobler enten opp vga-adapteret eller dvi-adapteret inn i mini-vga utgangen og så er det bare å koble opp videre på en skjerm, projektor, ol. For å koble opp på en tv, trenger du en overgang som du får kjøpt som ekstrautstyr. Mitt råd, gå for PB, den er geniall. Kjøpte min nå rett etter at nyeste revisjonen kom. Lenke til kommentar
Gunnaren Skrevet 4. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2004 Hvor svarer det seg å kjøpe maskinen? Jeg vet at f.eks Japan Foto ved Egertorget har en såkalt "superforsikring", som dekker alle typer skader ( selv selvforskylt) til kr 1500 i tillegg i prisen. Den er da gyldig i fire år. Og da kostet vel 12"powerbook superdrive ca 17300,- eller noe uten superforsikringen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-cfOgpBusmt Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 (endret) jeg melder meg inn i adc, hvis de fortsatt aksepterer at jeg studerer (skal studere på samme sted til neste år som jeg studerte i forrige semester). mot at jeg betaler en avgift på $99 får jeg 20% på et apple-system (min nye pb ), og etter ryktene masse software oppdateringer og stæsj i posten. yay edit: Gunnaren: Hvis du lurer på hva adc er, så er det (etter som jeg har forstått) Apple Developer Connection, et program som man betaler for, for å få ressurser fra apple som kan være til hjelp, i form av programvare-oppdateringer, programmeringsverktøy etc. for studentmedlemskap koster det $99 (ca 640 NOK), og er en god del dyrere om du ikke er student. du får altså 20% rabatt på en maskin fra apple kun én gang når du er medlem her. hvis du ikke ønsker å melde deg inn, gir apple vanlig studentrabatt på web-shoppen på 5%. ellers tror jeg de fleste andre forhandlere også gir denne rabatten. merk at de er en del dyrere enn webshoppen til apple, men at de (etter det jeg har hørt og erfart) gir super kundeservice. håper dette var til hjelp Endret 5. juni 2004 av Slettet-cfOgpBusmt Lenke til kommentar
Gunnaren Skrevet 5. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2004 Takk skal du ha! Tar imot alle råd jeg kan få!! Lenke til kommentar
iDude Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 Hvor svarer det seg å kjøpe maskinen? Jeg vet at f.eks Japan Foto ved Egertorget har en såkalt "superforsikring", som dekker alle typer skader ( selv selvforskylt) til kr 1500 i tillegg i prisen. Den er da gyldig i fire år. Og da kostet vel 12"powerbook superdrive ca 17300,- eller noe uten superforsikringen. Les godt vilkårene i den superforsikringen... Norge har kanskje verdens beste forbrukerlover (for forbrukeren), så svært ofte er andre tilleggsforsikringer bortkastede penger.... Forbrukerkjøpsloven gir deg for eksempel 5 års reklamasjonsrett... Lenke til kommentar
segrov Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 Jeg tror jeg personlig ville gått for en powerbook fremfor ibook. Designet på disse er geniale. Det kommer litt riper osv, men i motsetning til f.eks. plastikk og karbon, gjør det ikke så mye med en ripe i aliminium. Den synes ikke, samler ikke dritt i ripene, og materialet er rent hele veien gjennom slik at det ikke er fargeforskjeller i ripene. Materialvalget er mao veldig gjennomtenkt på powerbooken, og er alene verd et par tusenlapper i prisforskjell. Jeg tror at du kan få en veldig rask pc for samme prisen som en powerbook, men en slik pc vil nok mangle en del finesser, være litt tyngre, og litt mer klumpete. Og den kan ikke kjøre Os X - og Os X er bare kjempemorro å bruke:) PS: HVis du skal bruke maskinen i jobb-sammenheng slik at du er avhengig av maskinen, bøær du kjøpe applecare. Det er litt dyrt, men det er veldig god investering for en bærbar. Da har du en problemfri maskin i 3 år. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-cfOgpBusmt Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 (endret) Jeg tror at du kan få en veldig rask pc for samme prisen som en powerbook, men en slik pc vil nok mangle en del finesser, være litt tyngre, og litt mer klumpete. Og den kan ikke kjøre Os X - og Os X er bare kjempemorro å bruke:) nja. jeg vurderte å kjøpe en pc, og så bla. på dell latitude x300, som veier 1,3 kg og har stort sett de samme spesifikasjonene som den minste powerbooken. grunnen til at jeg gikk for pb i stedet for pc var at overnevte hadde ekstern cd-rom (de fleste ultraportable pc'ene har det) og batteritid som varte ca 2 timer. dessuten ser powerbooken/os x lekrere ut. Endret 6. juni 2004 av Slettet-cfOgpBusmt Lenke til kommentar
maggen Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Etter at iBook fikk G4, er det nå 2 hovedforskjeller mellom iBook og PB: Finish og muligheter for ekstern skjerm. Jeg har selv en powerbook 12", som jeg kjøpte i fjor høst. Er veldig fornøyd med den, og bruker den ofte med ekstern skjerm. Adapter for dvi, vga og s-video (tv-ut) følger med i bundelen når man kjøper maskinen. Her kan man utvide skrivebordet over to skjermer, og jeg kjører 1024x768 på 12" skjermen, og 1280x1024 på min 17" lcd ved siden av. På iBook er det også utgang for ekstern skjerm, men denne støtter bare samme oppløsning som skjermen, altså 1024x768 og lavere. Helt ok om man skal kjøre det ut på tv eller projektor, men ikke godt nok om man skal ha en ordentlig ekstern skjermløsning. Her følger heller ikke alle tilkoblinger med, så man må nok ut med noen hundrelapper ekstra for å koble den til TV. Sjekk på applestore hva som faktisk følger med maskinen. Du kommer til å bli fornøyd med maskinen, om du velger iBook eller PB. Det er stor forskjell i pris, og om du ikke kommer til å bruke ekstern skjerm så mye vil jeg anbefale en iBook... Prisen på 10.500 er latterlig billig Lenke til kommentar
iDude Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 På iBook er det også utgang for ekstern skjerm, men denne støtter bare samme oppløsning som skjermen, altså 1024x768 og lavere. Helt ok om man skal kjøre det ut på tv eller projektor, men ikke godt nok om man skal ha en ordentlig ekstern skjermløsning. I tillegg støtter ibooks bare mirroring og ikke dual-head...Men: På eldre iBooks kunne man omgå denne begrensingen i oppløsning ved å mekke litt i openfirmware. Vet ikke om det hjelper for de nyere modellene. http://www.rutemoeller.com/mp/ibook/ibook_e.html Lenke til kommentar
Gunnaren Skrevet 7. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2004 Hvordan er det å kjøpe en powerbook i usa ? Jeg har sett at de er ca 8000 kr billigere for en 15"powerbook med superdrive. Er det mye styr og endre evt språket på maskinen..eller evt tastaturet?? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-cfOgpBusmt Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Skal du overseas du eller? Hvor er de 8000 kr billigere? Apple.com, eller hos apple-forhandlere der nede? Må jo skatte på det også.. :/ Ikke noe problem å endre språk tror jeg, men tastaturet blir værre. Kanskje en lokal forhandler kan bestille og bytte for deg.. Lenke til kommentar
Gunnaren Skrevet 8. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2004 Koster ca 17500 for en 1.5gb 15" powerbook med superdrive hos forhandler i Usa...og jeg vet at man "bør" gi beskjed i tollen... Lenke til kommentar
hamlet Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 hvis du ikke ønsker å melde deg inn, gir apple vanlig studentrabatt på web-shoppen på 5%. Hæ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-cfOgpBusmt Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 hvis du ikke ønsker å melde deg inn, gir apple vanlig studentrabatt på web-shoppen på 5%. Hæ? Apple har et developer program som koster $99 hvis du er høgskole-/universitets-student (koster mye mer hvis ikke du er student), for et år. I det programmet følger det med et tilbud som gjelder én gang ila livet, og det er 20% på et Apple-system. Hvis ikke du har muligheten, eller vil melde deg inn i dette, gir Apple også vanlig studentrabatt på ca 5% (hvis ikke jeg husker feil). Denne studentrabatten er delt inn i to grupper K-12 (grunnskolen) og HEdu (høgskole/universitet). Hos applestore må du ringe inn bestillingen. Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 hvis du ikke ønsker å melde deg inn, gir apple vanlig studentrabatt på web-shoppen på 5%. Hæ? Apple har et developer program som koster $99 hvis du er høgskole-/universitets-student (koster mye mer hvis ikke du er student), for et år. I det programmet følger det med et tilbud som gjelder én gang ila livet, og det er 20% på et Apple-system. Hvis ikke du har muligheten, eller vil melde deg inn i dette, gir Apple også vanlig studentrabatt på ca 5% (hvis ikke jeg husker feil). Denne studentrabatten er delt inn i to grupper K-12 (grunnskolen) og HEdu (høgskole/universitet). Hos applestore må du ringe inn bestillingen. Det er http://developer.apple.com/students/ du snakker om? Jeg finner ingenting om de 20% der ... Kan du peke til en link for meg? Lenke til kommentar
hamlet Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 hvis du ikke ønsker å melde deg inn, gir apple vanlig studentrabatt på web-shoppen på 5%. Hæ? Apple har et developer program som koster $99 hvis du er høgskole-/universitets-student (koster mye mer hvis ikke du er student), for et år. I det programmet følger det med et tilbud som gjelder én gang ila livet, og det er 20% på et Apple-system. Hvis ikke du har muligheten, eller vil melde deg inn i dette, gir Apple også vanlig studentrabatt på ca 5% (hvis ikke jeg husker feil). Denne studentrabatten er delt inn i to grupper K-12 (grunnskolen) og HEdu (høgskole/universitet). Hos applestore må du ringe inn bestillingen. Jeg er klar over ADC-programmet, og har brukt det selv, men at Apple gir rabatt til _alle_ studenter på websjappa visste jeg ikke. (Jeg vet at OfficeLine gir en symbolsk rabatt, men etter rabatten er prisene fortsatt over standardprisene hos Apple Store.) Har du prøvd dette? Apple Store er nede (sikkert for å legge til AirExp) så jeg får ikke sjekka. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå