Gå til innhold

Bråk fra disker

Anbefalte innlegg

Har 4 forholdsvis nye disker (2 s.baracuda, 1 WD og 1 husker ikke merket)

De bråka noe fryktelig før jeg nå hang dem opp i gummibelter, men de fle langt fra stille enda.

Er det nødvendig at alle kjører fult turtall hele tiden? Kan noe gjøres med dette?

Hører verken kabinett, cpu eller gpu kjølerene for bare disksus... :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disker MÅ desverre kjøre på fullt turtall hele tiden de skal være opverative. Det går an å kjøre de ned i dvalemodus om de ikke blir brukt på en god stund, men det tror jeg er kun går etter at skjermspareren er slått på. f.eks halv hastighet er ikke mulig.

Disker skal helst stå i vater, eller loddrett. (Produsentene oppgir bruksområtet på 3,5" disker til vannrett eller loddrett +- 5° avvik). Jeg er ikke helt sikker på hvorfor men antar sterkt at de frykter skjev slitasje av kulelagret eller oljelagret og dermed høyere idle-støy og til slutt total diskkræsj.

Forresten smart trekk det å henge opp diskene i gummibelter. Det hjelper veldig mye på skranglete kabinetter som forplanter vibrasjoner og lyd ut til hele kabinettet direkte gjennom det skrangete metallet. Nå kommer all diskstøyen kun bort fra diskene i form av lyd gjennom lufta i kabinettet. Et triks du kan gjøre for å redusere denne støyen er å lydisolere kabinettet i området rundt diskene med tradisjonelle lyddempende materialer. Selv har jeg brukt noen gamle ullsokker siden det var det jeg hadde tilgjengelig . Jeg hadde planer om å skifte de ut med lyddempematter fra biltema men sokkene var såpass effektive at jeg har glemt av det hele. Jeg anbefaler likevel å være forsiktig med ull i PC'n siden det ikke bør komme i nærheten av elektronikken på grunn av fare for statisk elektrisistet. Jeg har ordnet dette med litt tape her hos meg. Dette holder ullsokkene unna hovedkort osv.

Lenke til kommentar
Det beste støytiltaket du kan iverksette er å fjerne WD-disken. Så lenge du har den i maskina blir det ikke stille!

Tror ikke akkurat den ene disken bråker mer enn de 3 andre tilsammen. Vet at WD-disken lager endel lyd men alikevel ;)

Lenke til kommentar

Det er i hvertfall verd et forsøk å koble ut en og en av diskene mens de går og høre forskjellen. Windows kræsjer selvfølgelig om det er oppe, men det er ikke skadelig for maskinvaren å gjøre denne testen. For å unngå å windows-kræsj så kan du også bare gå inn i bios. Diskene spinner da også så er det bare å plugge ut en etter en og høre forskjellen. Etter en restart er alt i orden igjen.

Lenke til kommentar

Har fått det ned på et noenlunde akseptabelt nivå. og de er så godt som i water nå.

MEN problemet er at windows ikke ble som det har vært... Windows står i ca 15 min med logo-vindu "Windows starter opp", og når det endelig kommer så er oppgavelinja sinsjuk treig.

Kan åpne programmer på andre måter nokså greit men trykker jeg på noe nede på oppgavelinja går det 2 min før noe skjer.

Hvordan kan dette ha oppstått? Har prøvd Systemgjenoppretting uten at det hjalp

Lenke til kommentar
Har fått det ned på et noenlunde akseptabelt nivå. og de er så godt som i water nå.

MEN problemet er at windows ikke ble som det har vært... Windows står i ca 15 min med logo-vindu "Windows starter opp", og når det endelig kommer så er oppgavelinja sinsjuk treig.

Kan åpne programmer på andre måter nokså greit men trykker jeg på noe nede på oppgavelinja går det 2 min før noe skjer.

Hvordan kan dette ha oppstått? Har prøvd Systemgjenoppretting uten at det hjalp

Står vel ikke i PIO-mode? ;)

my computer -> mange -> device manager -> ide/atapi controllers -> høyreklikk primary ide controller -> sjekk om ikke PIO-mode står her ett sted.

Hvis det gjør det skal det stå DMA.

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar
Kan være at du har fått knekt en pinne på en av IDE-kontaktene..

Nei, de ser helt fine ut.

Skulle ikke tro at de 2 diskene skulle hindre windows i å boote, men det gjør de alså. Begriper ikke hva som kan ha skjedd...

Kan jeg skade noe om jeg plugger de inn nå som windows kjører??

Lenke til kommentar
Er den andre kontrolleren onboard eller er det et PCI-kort??

Prøv i så tilfelle å flytt kortet.

Det er et PCI kort ja. Har jo ikke gjort noe annet enn å henge disken opp på nytt og koblet de til igjen, og de funka helt fint før jeg begynte.

Noen som vet om det kan bli katastrofalt å plugge i strømmen til de to diskene nå som windows kjører??

Lenke til kommentar
Noen som vet om det kan bli katastrofalt å plugge i strømmen til de to diskene nå som windows kjører??

Jeg har gjort det ved flere anledninger. Altså plugge inn eller ut disker mens windows går. Som regel går det bra, men andre ganger må man restarte før PC'n finner disken.

ATA-kablen ble faktisk designet for "hot swap" en gang i tiden, men driverene i windows takler ikke dette bestandig. Det har noen med minnebuffer og gjøre. Husker ikke helt, men det er i hvertfall lwindows som fucker det til.

Du risikerer i hvertfall ikke å ødelegger noe hardware ved å koble inn eller ut mens windows går.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...