Gå til innhold

Fil/domene-server til lite LAN

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg skal sette opp en server for et lite LAN, med en 7-8 brukere. Serveren skal fungere som filserver og domain-controller. Lurer på hva slags prioriteringer jeg skal ha når komponenter skal kjøpes inn? Hva slags plattform skal jeg gå for? Trengs det mye minne? SATA eller vanlig ATA? Burde jeg legge mye i nettverkskort? Tenker meg å kjøre MS Advanced Server 2003. Økonomisk ramme er rundt 5-6000.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger ikke noe spesiell rask maskin, men stabil maskin er greitt...masse lagringsplass, siden du skal bruke den som filserver.

Og hvis du skal kjøre MS Advanced Server 2003 så holder vel ikke 6000 kr langt, men du har vel kjøpt det før..

Har laget et lite forslag her:

http://produkt.hardware.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=4524

Går ut ifra at du ikke trenger skjerm på en server..

Ellers så er dette noe jeg gjorde på 2min, og er kanskje ikke så veldig godt gjennomtenkt..

Endret av don_Vito
Lenke til kommentar

AMD Athlon XP 2500+ 750,-

Abit NF7-S 700,-

Corsair TWINX1024-3200LL 3000,-

Sapphire Radeon 7000 250,- (av en eller annen grunn har 38 butikker det kortet :dontgetit: )

Samsung P80 160GB 8MB S-ATA 900,-

D-Link DGE-510T 300,- (kun hvis du skal ha Gbit LAN,har god erfaring med D-Link)

Så låner du CD-Rom-stasjon fra din egen maskin. 0,-

CPU vifte er jeg ikke noe flink på 300,-

AOpen QF50A 350,-

Sum: 6550,-

Ble visst litt for mye :blush:

Mye penger i rammen for jeg tror nok det er viktig med god og stabil RAM her. Dessuten er det jo dri...kjempekul RAM!

Skal du spare penger kan du ta TwinMos PC3200 512MB x 2

Samsung hardisken er stillegående og rask.

Lenke til kommentar

ASUS A7N8X-E Deluxe (GbE Onboard)

2500+ Barton (Boxed)

Corsair Value S 512MB/1024 MB (enten single 512 eller pakken med 1024)

Chieftec Kabinett

2x160GB Seagate S-ATA disker (RAID?) + liten disk til OS

Radeon 9200 kort

Floppydisk (installasjon av OS på S-ATA disk)

DVD-spiller

Helt sikkert overkill. En 2000+ CPU vil vel holde, sammen med en 512MB brikke. Men en 2500+ barton tjener du mest på

Lenke til kommentar
ASUS A7N8X-E Deluxe (GbE Onboard)

2500+ Barton (Boxed)

Corsair Value S 512MB/1024 MB (enten single 512 eller pakken med 1024)

Chieftec Kabinett

2x160GB Seagate S-ATA disker (RAID?) + liten disk til OS

Radeon 9200 kort

Floppydisk (installasjon av OS på S-ATA disk)

DVD-spiller

Helt sikkert overkill. En 2000+ CPU vil vel holde, sammen med en 512MB brikke. Men en 2500+ barton tjener du mest på

Ville heller valgt TwinMos fremfor Value S

Lenke til kommentar

Sjekk Specs i signaturen min for hva jeg kjører en MS Small Business Server 2003 Premium (krever mer ressurser enn "bare" Enterprise Edition) på. Så ser du at man ikke trenger mye guff så lenge man har mye RAM :)

Edit: MS Windows Server 2003 Enterprise Edition vil være et seriøst overkill på et så lite LAN, du greier deg lenge med Server 2003 Standard.

Endret av Spirograf
Lenke til kommentar
AMD Athlon XP 2500+ 750,-

Abit NF7-S 700,-

Corsair TWINX1024-3200LL 3000,-

Sapphire Radeon 7000 250,- (av en eller annen grunn har 38 butikker det kortet :dontgetit: )

Samsung P80 160GB 8MB S-ATA 900,-

D-Link DGE-510T 300,- (kun hvis du skal ha Gbit LAN,har god erfaring med D-Link)

Så låner du CD-Rom-stasjon fra din egen maskin. 0,-

CPU vifte er jeg ikke noe flink på 300,-

AOpen QF50A 350,-

Sum: 6550,-

Ble visst litt for mye :blush:

Mye penger i rammen for jeg tror nok det er viktig med god og stabil RAM her. Dessuten er det jo dri...kjempekul RAM!

Skal du spare penger kan du ta TwinMos PC3200 512MB x 2

Samsung hardisken er stillegående og rask.

Ville gått for det oppsettet der jeg... :thumbup:

Lenke til kommentar
Gå for det billigste du får tak i. 500mhz og 384MB ram holder i massevis.

Enig ;)

Mange folk "overreagerer" med en gang de hører ordet server og tenker at "A-ha, her må det minst 1GB ram til" o.s.v :p

Trenger ikke mer enn en 500MHz cirka og 512MB ram, siden 2003 krever litt minne og er greit å ha siden det blir en filserver. Kan sikkert greie deg med 256 også.

Lenke til kommentar

En filserver har langt fra behov for å være rask. Det du enkelt og greit trenger, er en god del RAM, og en MASSE lagringsplass. Legg minst penger i resten av maskinen.

Hjelper ingenting om du har en 3.2 GHz framfor en 1 GHz prosessor. Maskinen vill likevell ikke pumpe ut mer data enn det diskene/LAN'et klarer.

-z00l-

Lenke til kommentar
En filserver har langt fra behov for å være rask. Det du enkelt og greit trenger, er en god del RAM, og en MASSE lagringsplass. Legg minst penger i resten av maskinen.

Hjelper ingenting om du har en 3.2 GHz framfor en 1 GHz prosessor. Maskinen vill likevell ikke pumpe ut mer data enn det diskene/LAN'et klarer.

-z00l-

Heelt riktig :yes:

Lenke til kommentar
Tenker meg å kjøre MS Advanced Server 2003. Økonomisk ramme er rundt 5-6000.

Hahah .. Dette må vere den beste posten jeg har sett her på furmet..

Kan jeg sporre hvorfor du skal kjoere Advanced Server ??

Endret av bergetun
Lenke til kommentar
Kan kanskje være smart da å gå for en stillegående løsning? kanskje VIA c3 kunne vært noe?

Ikke dumt! Legge et Gb kort i PCI Sporet om han kjører Gb LAN. Blir i såfall P-ATA filserver. Får jo plass til 4x harddisker der, så kan man eventuelt kjøpe kontroller i tillegg om man trenger mer (men da går Gb ut).

Edit: Trenger du Server 2003 da? Vil ikke Windows XP/2000 (eventuelt Sever 2000) holde i MASSEVIS?

Endret av -NeoRag-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...