Gå til innhold

System temp. 18 grader, CPU temp. 22 grader - med deksel på!


Flakkmeister

Anbefalte innlegg

Har akkurat kvitta meg med jetflyet WBK38 og kjøpt TaiSol cgk760, 2 80*80 vifter og en PC Air Conditioner! Dette kan jeg anbefale på det STERKESTE til dere som sliter med varmen! Sys ligger på 18 grader og cpu på 22 idle og 27 max load!! (Før 31 & 57 grader(!)

 

Dette kom totalt på ca 500 spenn, og ingenting bråker mer enn 30 db (som er veldig lite) :wink:!

 

_________________

Mvh Magne. >>[email protected]:eek: !

CPU Temp på 22 grader (med luft) :eek: :eek: !

Athlon 1000

Abit KT7A

AOpen HQ08

Har bestilt Radeon 8500 :smile:

osv. osv

 

[ Denne Melding var redigert av: Flakkman på 2001-11-04 13:10 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker du fremdeles zt biosen på hovedkortet ditt??

Når jeg hadde zt bios var alle temperaturene mine alt for lave. Atter at jeg lastet ned nyeste bios steg cpu temp med 10C.

 

Synes temperaturene dine var mistenkelig lave....

Eller har du romtemperatur på 10C?

Med luftkjøking kan du ikke få lavere temperaturer enn romtemperaturen!!!! (Termofysikkens 3. lov)

 

[ Denne Melding var redigert av: Predator på 2001-11-03 15:47 ]

Lenke til kommentar

IKKE tro på temperatursensorene på hovedkortet, jeg har selv gjort en undersøkelse på dette. CPU-temp sensoren blir tilført varme fra bla transistorene og andre ting på hovedkortet. Transitorene kan komme opp i over 100 grader C så disse tilfører mye varme! Unøyaktigheten jeg målte var opp til 30 grader C. Dette er dessverre en unøyaktighet som ikke kan kalibreres fordi som sagt sensoren er loddet på hovedkortet derfor vil denne sensoren bli sterkt påvirket av varmen som hovdkortet avgir og hvor mye luft som blir blåst på hovedkortet av viftene. Hvis man går over til vannavkjøling så kan man lett tro at avkjølingen ikke er så effektiv. Dette er fordi hovedkortet ikke blir avkjølt av CPU-viften og da ser det ut som temp. forskjellen ikke er så stor som den egentlig er i forhold til viftekjøling. Med viftekjøling ser ofte temp. i BIOS eller MBM lavere ut en den egentlig er fordi hovedkortet blir også avkjølt av vifta på prosessoren. I realiteten er temperaturen mye høyere. Vi får håpe at den integrerte temp måleren i Athlon XP er mer nøyaktig. Det beste er å sette en temp sensor fra et digitalt termometer som man kjøper i butikken og montere dette under CPU, dette fungerer utmerket; jeg har dette selv på min PC og tempen er mye mer nøyaktig enn det hovedkortet selv klarer å lese av.

 

[ Denne Melding var redigert av: qwerty på 2001-11-03 16:58 ]

Lenke til kommentar

Temp. sensoren monteres under CPU. Dette gjøres ved at den teipes fast enkelt og greit på baksiden av CPU slik at den ligger inne i socketen. Så strekkes to tynne ledniger mellom pinnene på CPU. Dette kan ofte kreve at man må lodde på to tynne ledniger på NTC motstanden (sensoren) men på det siste termometeret jeg kjøpte var det dobbel isolering på ledningene og når jeg tok av den ytterste isoleringen var det to tynne ledinger innerst som går lett gjennom pinnene på CPU. OBS Det er viktig at man kutter av noen ledninger og legger disse mellom pinnene slik at CPU kommer rett oppå socketen når man monterer den. CPU kommer litt høyere på socketen men dette gjør som regel ingen ting. VIKTIG: pass på å ikke kortslutte pinnene med kobberet i ledningene. Det er selfølgelig bare isolasjonen som må berøre pinnene!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-03 17:11, qwerty skrev:

Temp. sensoren monteres under CPU. Dette gjøres ved at den teipes fast enkelt og greit på baksiden av CPU slik at den ligger inne i socketen. Så strekkes to tynne ledniger mellom pinnene på CPU. Dette kan ofte kreve at man må lodde på to tynne ledniger på NTC motstanden (sensoren) men på det siste termometeret jeg kjøpte var det dobbel isolering på ledningene og når jeg tok av den ytterste isoleringen var det to tynne ledinger innerst som går lett gjennom pinnene på CPU. OBS Det er viktig at man kutter av noen ledninger og legger disse mellom pinnene slik at CPU kommer rett oppå socketen når man monterer den. CPU kommer litt høyere på socketen men dette gjør som regel ingen ting. VIKTIG: pass på å ikke kortslutte pinnene med kobberet i ledningene. Det er selfølgelig bare isolasjonen som må berøre pinnene!


 

Jeg trodde at en fikk mest nøyaktig temp.avmåling ved at en plasserer sensoren mellom kjøleribba og cpu'en mot kjerna. Det er jo god plass siden kjerna er noe høyere enn resten av cpu'en.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-02 17:56, DFN skrev:

Jeeeeezhh!


Søte temperaturer gett, hva er dette "PC air conditioning"? Går ut fra at det må værra noe som kjøler ned luft. Er jo ikke mulig å få en CPU eller hk kaldere enn lufta i rommet lissom om en bruker vifter..


 

PC Air Conditioner er en artig sak som du setter i en av PCI portene (eller ISA om du vil). du kan velge om den skal blåse luft inn, suge luft ut eller begge deler! Den har to vifter.

 

Sjekk ut:

http://www.databutikken.com/no/d/JNCAC2A.htm

og

http://www.databutikken.com/no/d/JNCAC3A.htm

 

(jeg har den nederste :wink: )

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-03 15:46, Predator skrev:

Bruker du fremdeles zt biosen på hovedkortet ditt??

Når jeg hadde zt bios var alle temperaturene mine alt for lave. Atter at jeg lastet ned nyeste bios steg cpu temp med 10C.


Synes temperaturene dine var mistenkelig lave....

Eller har du romtemperatur på 10C?

Med luftkjøking kan du ikke få lavere temperaturer enn romtemperaturen!!!! (Termofysikkens 3. lov)


[ Denne Melding var redigert av: Predator på 2001-11-03 15:47 ]


 

Hey hey, ja jeg har den siste bios versjonen, og er ganske sikker på at temp. målerne mine er riktige, for jeg har plassert et digitalt termometer inne i kabinettet, som også en av følerne er festet under prosessoren, slik som qwerty har fikset! (Genialt!) :wink:

 

Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med resultatet siden jeg hadde sys. temp på 31 og cpu på ca. 60 maks load før, og nå slepper jeg og sitte å høre på støvsugeren WBK38 også :smile:

 

Og en ting til: Romtemperaturen ligger mellom 19 og 21 grader...

 

_________________

Mvh Magne. >>[email protected]:eek: !

CPU Temp på 22 grader (med luft) :eek: :eek: !

Athlon 1000

Abit KT7A

AOpen HQ08

Har bestilt Radeon 8500 :grin:

osv. osv

 

[ Denne Melding var redigert av: Flakkman på 2001-11-04 13:33 ]

 

[ Denne Melding var redigert av: Flakkman på 2001-11-04 13:36 ]

Lenke til kommentar

Reint generelt så har slike temperatur-sensorer vist seg å være ganske upålitelige greier. De kan måle feil med kanskje 10-15 grader +/-. Har vært mange og lange diskusjoner om dette på diverse newsgroups og folks erfaringer varierer mye. Det er og blir vanskelig å få slike sensorer skikkelig kalibert med mindre en ikke har en annen sensor som en kan få nær cpu og som en veit hvor nøyaktig er til å sammenlikne med.

 

Kan nevne et forsøk som ble gjort på en eller annen hardwaresite, husker faktisk ikke hvilken lengre. (skal se om jeg finner url'n og poste den) De testet tre forskjellige hovedkort fra forskjellige produsenter med samme chipset osv. i samme kabinett med samme kjøler, cpu osv. Det var ganske interessante resultater som kom frem, forskjellen mellom det "kaldeste" hovedkortet og det varmeste var en 12-13 grader tror jeg..den maximale forskjellen som kan komme av å swappe kjøler og sånn, lag av Arctic Silver osv er vel 1-3 grader - langt fra over 10 grader. En slik test skulle vel egentlig bevise at sensorene er/kan være skummelt unøyaktige..

 

Det enkleste er vel rett og slett å ta hovedkortets temperaturmålinger med en klype salt, regne med at de faktisk viser en del grader feil. Jeg legger alltid til 10 grader for å være på den sikre siden når jeg vurderer temperaturer i en pc. F.eks. om CPU'n når ca. 55 grader i følge hovedkortet under max load, vær forberedt på at dette kanskje er over 60 grader i realiteten og dermed en ganske uakseptabel temperatur, spesielt om en skal overklokke!

 

Mvh DFN

Lenke til kommentar

Faen da for ørtne gang rom temp ligger på 19-21 grader!!! les gjennom de andre meldingene på tråden før dere begynner å klage!!

 

_________________

Mvh Magne. >>[email protected]:eek: !

CPU Temp på 22 grader (med luft) :eek: :eek: !

Athlon 1000

Abit KT7A

AOpen HQ08

Har bestilt Radeon 8500 :grin:

osv. osv

 

[ Denne Melding var redigert av: Flakkman på 2001-11-04 21:01 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-04 21:00, Flakkman skrev:

Faen da for ørtne gang rom temp ligger på 19-21 grader!!! les gjennom de andre meldingene på tråden før dere begynner å klage!!


[ Denne Melding var redigert av: Flakkman på 2001-11-04 21:01 ]


 

oisann, sorry skumma bare gjennom denne ganga. *pleier å være flink gutt*

 

Men siden romtempen ligger på 19-21 grader har du jo selv sagt at du ikke har så lave temper som du påstår i sig'en din. Er fysisk umulig det ;)

Lenke til kommentar

Jeg trodde den derre PC aircoditioning-greia måtte være noe som kjøler NED luft og ikke bare sirkulerer. Det er det jo ikke, bare en helt vanlig "port" viftesak. Som dere skriver gutta og som jeg anførte i min første post, er umulig å få cpu ned på eller under luft-temp med vifter alene..simple as that!

 

Flakkman: Jeg ville ha sjekka den saken der littegranne, er litt skummelt når readingsa fra hk'et så tydelig må være gærne...

Lenke til kommentar

Siden ingen tror på temperaturene mine, tok jeg ut følerne og la dem inn på nytt. Jeg lot PC`en stå på i 15 minutter før jeg sjekket temp. en, og da lå cpu på 26 og sys. på 22 :razz:

Vel da er saken om temp. målerne ferdig diskutert (håper jeg :smile: ), men jeg er fortsatt veldig fornøyd med resultatet :grin:

 

_________________

Mvh Magne. >>[email protected]:eek: !

CPU Temp på 26 grader (med luft) :eek: :eek: !

Athlon 1000

Abit KT7A

AOpen HQ08

Har bestilt Radeon 8500 :grin:

osv. osv

 

[ Denne Melding var redigert av: Flakkman på 2001-11-05 18:30 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...