Gå til innhold

Enda et spørsmål om D70

Anbefalte innlegg

Har bare brukt digitale kompaktkamera før, og der er det mulighet for videopptak inntil 5 min. (på laveste kvalitet).

Går dette an på D70 / speilrefleks også?? Evt. hvor mye kapasitet (min.) har man og hvor godt blir resultatet?

Nelle :wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har bare brukt digitale kompaktkamera før, og der er det mulighet for videopptak inntil 5 min. (på laveste kvalitet).

Går dette an på D70 / speilrefleks også?? Evt. hvor mye kapasitet (min.) har man og hvor godt blir resultatet?

Nelle :wee:

Nei. DSLR kamera kan ikke brukes til videoopptak med den typen sensorer disse bruker.

Grunnen er at når man skal lage en billedsansor med videokapabilitet må man bruke areal på en ekstra ladningskapasitor pr. pixel slik at man kan sample neste bilde mens man leser ut det forrige. I tilegg stilles det krav om avlesningshastighet, noe som også krever ekstra plass på sensoren.

I kompaktkamera bruker man elektronisk søker dermed må disse sensorene ha denne muligheten uansett. I en DSLR har man optisk søker og behøver ikke video for normal bruk. Siden videokapabilitet kompromitterer billedkvaliteten (reduserer tilgjengelig areal for fotosensor) har alle DSLR produsenter valgt å bruke sensortyper uten videokapabilitet.

Lenke til kommentar
Desverre så går det ikke ann filme med ett speilrefleks..  ;)

Takk! Jeg er litt flau over at jeg spurte om dette, men jeg kunne jo ikke vite.... :blush:

Nelle ;)

Endret av Nelle
Lenke til kommentar

Hvis du er flau over å spørre om dette så er vi i så fall to stykker som må være flaue. :thumbup: Nå er ikke jeg spesielt interessert i å ta video med et digitalt speilrefleks, men jeg synes spørsmålet var glupt og spesielt sverreb ga et utfyllende svar som i alle fall jeg satte pris på.

Glupt spurt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...