Nelle Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 (endret) Hei! Skal kjøpe meg et Nikon D70, men lurer på følgende: Har nettopp investert i 2 stk. fotolamper med Soft boxer. Tar mye bilder inne, av lakkerte gjenstander, og trenger ekstra lys men som ikke lager gjenskinn i lakken. Har til nå brukt et kompaktkamera som har funka veldig greit, men jeg har hatt problemer med for dårlig lys. Derfor kjøpte jeg disse lampene... .... som jeg ikke får brukt til det kameraet jeg har nå Det går nemlig en liten ledning mellom den ene lampa og kameraet, slik at lampa skal blitze + samtidig trigge blitzen på den andre lampa. Men det kameraet jeg har nå har ikke no plug-in for denne ledningen, og kameraet/blitzen i seg selv vil ikke trigge blitzen på den eksterne lampa -ikke en gang om jeg setter blitzen i rødøye-posisjon Satte på en ekstern blitz -en sånn som trigges av blitzen på kameraet, og som igjen trigger lampene. Men denne blitzen er så sterk, dessuten må jeg plassere den på et lite stativ rett ved siden av selve kameraet -slik at den blitzer rett på det jeg skal ta bilde av, og dermed er hele vitsen borte da denne blitzen er så sterk at det blir mer gjenskinn enn noensinne Får jeg brukt disse lampene til Nikon D70? Takk for svar! Hilsen Nelle Endret 3. juni 2004 av Nelle Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Hei! Skal kjøpe meg et Nikon D70, men lurer på følgende: Har nettopp investert i 2 stk. fotolamper med Soft boxer. Tar mye bilder inne, av lakkerte gjenstander, og trenger ekstra lys men som ikke lager gjenskinn i lakken. Har til nå brukt et kompaktkamera som har funka veldig greit, men jeg har hatt problemer med for dårlig lys. Derfor kjøpte jeg disse lampene... .... som jeg ikke får brukt til det kameraet jeg har nå Det går nemlig en liten ledning mellom den ene lampa og kameraet, slik at lampa skal blitze + samtidig trigge blitzen på den andre lampa. Men det kameraet jeg har nå har ikke no plug-in for denne ledningen, og kameraet/blitzen i seg selv vil ikke trigge blitzen på den eksterne lampa -ikke en gang om jeg setter blitzen i rødøye-posisjon Satte på en ekstern blitz -en sånn som trigges av blitzen på kameraet, og som igjen trigger lampene. Men denne blitzen er så sterk, dessuten må jeg plassere den på et lite stativ rett ved siden av selve kameraet -slik at den blitzer rett på det jeg skal ta bilde av, og dermed er hele vitsen borte da denne blitzen er så sterk at det blir mer gjenskinn enn noensinne Får jeg brukt disse lampene til Nikon D70? Takk for svar! Hilsen Nelle Den eneste direktetilkoplingen du kan gjøre er vel AFAIK til blitzskoen. Uten å vite hva slags grensesnitt du forsøker å bruke til direktekopling er det vanskelig å vite om dette er godt nok. Av posten din antar jeg du også har optisk utløser på disse. Det er litt snodig at disse ikke blir utløst av kameraets innebygde blitz. Da er det også godt mulig at D70's innebygde ikke vil trigge de. En SB600 eller SB800 vil jeg anta av beskrivelsen din skulle være egnet til å trigge. For å unngå reflekser kan du enten rette de inn i softboksene, lage din egen sofgtboks med aluminiumsfolie eller papir eventuelt sette på et filter. (Det finnes filter spesifikt beregnet på å trigge slaveblitzer uten at du får merkbart lys fra masterblitzen. Husk at DTTL blitzer bruker en preflash (et måleblink før lukkergardinen åpner). Dette kan trigge slaven din, så du må bruke blitzen i manuell for å unngå dette. Forøvrig kan du se om AS-15 adapteren er det du trenger. Du bør forøvrig ikke prøve å bruke rødøyne blitzen for å trigge slaver. Da vil du få samme problemet som DTTL blitzer: Slaven blir trigget før lukkeren åpner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå