Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva er en router?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En router fordeler internett-linja di mellom flere maskiner. ADSL-(eller isdn-) linja di klarer egentlig bare å "snakke" med EN maskin om gangen. Hvis du har en router, så "snakker" DEN med adsl-linja di og alle pc'ene "snakker" med routeren...

Lenke til kommentar
Jeg er ganske n00b når det gjelder internett, og nettverk....

Hva er en router?

Hvordan åpner jeg routeren?

Hva skjer når jeg åpner routeren?

En router kan omtales som internetts post-ansatte Den sitter på informasjonen som gjør det mulig å få sendt informasjon til riktig mottager. Er adressen ukjent for en router, spør den en av sine kollegaer. Ved gal adressebruk sendes posten tilbake til avsender.Ved tilkobling av LAN mot internett vil routeren være en sentral enhet som gjør det mulig for flere datamaskiner i et LAN å være tilkoblet internett samtidig. Routeren sørger for at data havner der de skal gjennom protokoller, MAC- adresser og IP. adresser.

Lenke til kommentar
En router kan omtales som internetts post-ansatte Den sitter på informasjonen som gjør det mulig å få sendt informasjon til riktig mottager. Er adressen ukjent for en router, spør den en av sine kollegaer. Ved gal adressebruk sendes posten tilbake til avsender.Ved tilkobling av LAN mot internett vil routeren være en sentral enhet som gjør det mulig for flere datamaskiner i et LAN å være tilkoblet internett samtidig. Routeren sørger for at data havner der de skal gjennom protokoller, MAC- adresser og IP. adresser.

Vel, det beskriver jo en switch nesten like mye da... ;)

En router er ogsp en DHCP, altså den kan definere et netverk, gi ut IP'er osv til maskiner slik at du slipper å definere de selv på hver enkelt maskin. Du definerer bare subnet og fra hvilken Ip range den skal gi ut ifra. Den kan også inneholde en brannmur f.eks.

Lenke til kommentar

Vel, det beskriver jo en switch nesten like mye da... ;)

En router er ogsp en DHCP, altså den kan definere et netverk, gi ut IP'er osv til maskiner slik at du slipper å definere de selv på hver enkelt maskin. Du definerer bare subnet og fra hvilken Ip range den skal gi ut ifra. Den kan også inneholde en brannmur f.eks.

Er med jeg , prøvde bare å forklare det litt enkelt :thumbup:

Lenke til kommentar
Takk for infoen :thumbup:

Men hvordan åpner man den?

Hvordan router har du ?

Hvilken isp?

hvordan kan jeg få vite det?

Se på merket og model på routeren

ISP: feks. Telenor, tele2 , nextgentel osv!

PS: Hvis du har Telenor, så husk å skriv hele e-mailen på brukernavn i router innstillingene!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...