Gå til innhold

Microsoft har nå patent på dobbelklikk!!!!!

Anbefalte innlegg

Dette bør være opplagt, selv for de som er uenig med det jeg sier over. NASA er statsfinansiert - med andre ord skattefinansiert. Hvorfor skal ikke hvem som helst kunne dra til månen, bare de har produksjonsmidlene? Er det ikke bra for verden om NASA frigir all teknologi de sitter på, slik at flere land kan utforse verdensrommet? Det disse landene kommer frem til, vil jo også selvsagt være tilgjengelig for alle - og voilà, så lever vi i en deilig verden som beveger seg fremover mye raskere enn dagens. Gang på gang finner vi opp hjulet, bare fordi vi ikke klarer å dele. Hvor lite effektivt er ikke dette? Det må da vel selv den mest innbitte kapitalist forstå?

Jeg er ikke enig i dette. Det er en grunn til at firmaer kan bruke såpasse store summer til forskning og det er at de kan tjene penger på en rekke av oppfinnelsene sine senere.

:Edit Men når det er sagt er jeg ikke prinsipielt i mot ideene dine. De er veldig fine men også en smule naive syns jeg da :p

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Helt riktig. Det er greit at en eller annen kvisete tenåring kan sitte på gutterommet å finne på programsnutter som han eller hun vil dele med verden, men det finnes firma som bruker milliarder av kroner for å finne opp ting, og de vil nok sikkert ha tilbake litt for jobben. Det hadde blitt stusslig hvis all informasjon hadde vært gratis tror jeg.

Hvorfor i alle dager skal vi finne opp ting om igjen og om igjen? Hvis selskap A gjør et stort fremskritt innen et felt, hvorfor skal de ikke da dele det med verden, slik at selskap B og person Z kan bygge på selskap A sitt arbeid uten å måtte gjøre alt på nytt igjen? Det er som om hele verden av egoistiske grunner arbeider i hver sin retning, som en gigantisk drakonkurranse.

Endret av gspr
Lenke til kommentar
Helt riktig. Det er greit at en eller annen kvisete tenåring kan sitte på gutterommet å finne på programsnutter som han eller hun vil dele med verden, men det finnes firma som bruker milliarder av kroner for å finne opp ting, og de vil nok sikkert ha tilbake litt for jobben. Det hadde blitt stusslig hvis all informasjon hadde vært gratis tror jeg.

Hvorfor i alle dager skal vi finne opp ting om igjen og om igjen? Hvis selskap A gjør et stort fremskritt innen et felt, hvorfor skal de ikke da dele det med verden, slik at selskap B og person Z kan bygge på selskap A sitt arbeid uten å måtte gjøre alt på nytt igjen? Det er som om hele verden av egoistiske grunner arbeider i hver sin retning, som en gigantisk drakonkurranse.

Er det ikke akkurat det som skjer da? De tar patent på en ting, og andre firma eller privatpersoner kan benytte seg av teknologien men de må betale for den.

Lenke til kommentar
:Edit Men når det er sagt er jeg ikke prinsipielt i mot ideene dine. De er veldig fine men også en smule naive syns jeg da :p

Hvis det ikke er noe prinsipielt gale med idéene, hvorfor skal de da bekjempes? Kanskje er de litt far-fetched og utopiske, men få trodde man skulle nå månen på under 10 år heller.

Lenke til kommentar
Er det ikke akkurat det som skjer da? De tar patent på en ting, og andre firma eller privatpersoner kan benytte seg av teknologien men de må betale for den.

Dette hindrer at privatpersoner, småselskaper og utdanningsinstitusjoner kan delta i det hele.

Et eksempel på et "snilt" patent, som jeg har full forståelse for: 3-punkt-sikkerhetsselen. Volvo tok patent på denne oppfinnelsen, for å få litt "cred", men lot alle bruke den gratis.

Lenke til kommentar
Hvis det ikke er noe prinsipielt gale med idéene, hvorfor skal de da bekjempes? Kanskje er de litt far-fetched og utopiske, men få trodde man skulle nå månen på under 10 år heller.

Vel.. jeg skal ikke bekjempe idéene ;) men jeg tror du skal få problemer med å få dem gjennomført i ett samfunn som er så gjennomsyret av kapitalisme.

Lenke til kommentar
Såklart Zeph, det er vel bare menneskelig. mye vil ha mer og fanden vil ha fler.. ;)

Forresten, så i "Bill Gates har sagt det" at folk tror han er verdens rikeste mann, men det er han vel IKKE? Han er vel på topp 10 lista, men ikke mer... eller kanskje topp 5 lista, men jeg "hørte" sist uke om en fyr som jeg ikke visste fantes, som visstnokk er verdens rikeste, og har vært det en stund. Kan ikke kilde sitere siden jeg ikke husker hvem det var eller hvem som sa det.

Jaja... sitter her og brainstormer noen teite patenter som jeg skal slå igjennom når jeg får litt kapital til det. :D

Link til Forbs.com som vedlikeholder topp 100 listen med rikinger

http://www.forbes.com/lists/2003/02/26/billionaireland.html

kan tydelig de at William H Gates III AkA Bill Gates er verdens rikeste mann

Så det så

Lenke til kommentar
Hvis folk bare kunne slutte å tenke så egoistisk... sukk.

Hehe, ja... hadde kanskje vært en bedre verden da... Men alt det med å "yte etter evne og få etter behov" funker ikke i realiteten. Kommunisme er jo egentlig bare et ønske om at alle skal ha det like bra. Fungerer fint på papiret, men ikke i virkeligheten.

Men, WOW, dette begynner å bli langt off-topic.

Lenke til kommentar

Bare for å ha sagt det. Bill Gates er nok rik ja, men det er ikke slik at han har milliarder av dollar på konto. Hans formue ligger i MS aksjer og aksjer i andre selskap. Slik er det nok med de fleste av rikingene. Hvis MS går på dunken er han nok ikke så utopisk rik lenger.

Lenke til kommentar
Hvis folk bare kunne slutte å tenke så egoistisk... sukk.

Hehe, ja... hadde kanskje vært en bedre verden da... Men alt det med å "yte etter evne og få etter behov" funker ikke i realiteten. Kommunisme er jo egentlig bare et ønske om at alle skal ha det like bra. Fungerer fint på papiret, men ikke i virkeligheten.

Men, WOW, dette begynner å bli langt off-topic.

Jeg agiterer ikke for kommunisme. Jeg tror at mennesker er for forskjellige til å kunne fungere i et samfunn der alle har det helt likt. Jeg tror imidlertid sterkt på tanken om at alle skal ha de samme mulighetene til å skaffe seg kunnskap og informasjon.

Lenke til kommentar
Hvorfor i alle dager skal vi finne opp ting om igjen og om igjen?

Visste du forresten at USA pøser ut milliarder på milliarder av dollar for å "oppfinne" ting som svarte prosjekter har oppfunnet for 20 år siden? Men nå skal det "legitimeres", så de pøser ut penger til f.eks. diverse universiteter og ber dem forske på det og det. Vel vitende om at teknologien allerede finnes, men ikke er alment tilgjengelig. Snakk om sløsing!!!!

Lenke til kommentar
Hvorfor i alle dager skal vi finne opp ting om igjen og om igjen?

Visste du forresten at USA pøser ut milliarder på milliarder av dollar for å "oppfinne" ting som svarte prosjekter har oppfunnet for 20 år siden? Men nå skal det "legitimeres", så de pøser ut penger til f.eks. diverse universiteter og ber dem forske på det og det. Vel vitende om at teknologien allerede finnes, men ikke er alment tilgjengelig. Snakk om sløsing!!!!

:yes: Et godt eksempel på det jeg sier.

Hvis verden bare kunne vokse fra denne innbitte gammel-kapitalistisk-egoistiske tankegangen...

Lenke til kommentar
Jeg agiterer ikke for kommunisme. Jeg tror at mennesker er for forskjellige til å kunne fungere i et samfunn der alle har det helt likt. Jeg tror imidlertid sterkt på tanken om at alle skal ha de samme mulighetene til å skaffe seg kunnskap og informasjon.

Nei, det stemmer du agiterer ikke for kommunisme. Men open source og kommunisme har mange fellestrekk. Og jeg forstår det slik at du er for open source...

EDIT: skriveleif

Endret av l_samu
Lenke til kommentar
Nei, det stemmer du agiterer ikke fo kommunisme. Men open source og kommunisme har mange fellestrekk. Og jeg forstår det slik at du er for open source...

Tja, det kan så være.

Disclaimer: Jeg er for fri programvare. Open source uten frihet kan gjøre mer skade enn noe annet, tror jeg.

Edit: Prinsipielt ser jeg ingenting galt med å være for noe som har enkelte likheter med kommunisme. Man kan jo trekke det så langt som å si at de sosiale velferdsmekanismene vi har i Norge i dag, har likhetstrekk med kommunisme. De ferreste har noe fundamentalt imot disse ordningene.

Endret av gspr
Lenke til kommentar

VERY VERY OFF TOPIC:

Jøss nå var det mange som satt å fulgte med på oss diskutere oss i mellom:

22 bruker(e) leser dette emnet (5 gjester og 0 anonyme brukere)

17 medlemmer: l_samu, gspr, Khayman, simfan, Smirnoff, norwegian_viking, jajajalla, nerdVANNA, Twinflower, JuBi, FtZ-, Brusfantomet, krislarsen, nVIDIAsucks, Atpn, Wayshot, Chizza

Lenke til kommentar

QUOTE (Timberland @ 03/06/2004 : 22:36)

Problemet med det amerikanske patentsystemet er at det i utgangspunketet ikke hindrer noen i å ta patenet på noe som allerede er oppfunnet og er i allment bruk. Patentkontoret tenker som så: "ja, ja, hvis noen har noe imot det, så får de vel saksøke da", mao. at patenet er gydlig fram til noen får en dom på det motsatte 

Stemmer ikke helt. Det var en fyr som ville ta patent på en "ny" måte å heve båter. Nemlig å pumpe den full av små hule baller. Dette patentet ble avvist fordi Carl Barks(?) allerede hadde brukt konseptet i en donald historie. På meg virker det som at det kommer an på hvem som tar i mot søknaden din...

Det hadde vært en fet måte og tjene peng på, tegn en tegneserie om og dra til mars, og wola, nasa må betale meg masse penger hi hi hi

on topic

den patenten det er sank om burde ikke være der, eneste måten jeg kunne akseptere den var vis den var gratis

Lenke til kommentar
Det hadde vært en fet måte og tjene peng på, tegn en tegneserie om og dra til mars, og wola, nasa må betale meg masse penger hi hi hi

on topic

den patenten det er sank om burde ikke være der, eneste måten jeg kunne akseptere den var vis den var gratis

Poenget med patenter er jo nettopp at du skal tjene pemger på det. MAO ikke gratis

Lenke til kommentar
Bare for å ha sagt det. Bill Gates er nok rik ja, men det er ikke slik at han har milliarder av dollar på konto. Hans formue ligger i MS aksjer og aksjer i andre selskap. Slik er det nok med de fleste av rikingene. Hvis MS går på dunken er han nok ikke så utopisk rik lenger.

Han har solgt veldig mange aksjer de siste årene. En stor del av formuen ligger nå i Bill and Melinda Gates Foundation som gir bort penger til helse og utdanning, blant annet gjennom WHO og UNICEF.

Bill Gates er den største filantrop siden Rockefeller. Latterlig at enkelte her mistenkeligjør han fordi han gir bort mange milliarder til bl.a. vaksine for folk fattige land. Det ville være mer på sin plass å se hva andre milliardærer bruker pengene sine på. Man kan selvsagt mene mye rart om MS, men Bill Gates fortjener kun ros for sitt veldedige engasjement.

Lenke til kommentar
Dette er opprivende. Og det minner meg forsåvidt om noe jeg leste i fjor om et firma som skulle ha patent på hyperlinking (all form for linking i websider).

(noen som husker hvilket firma det var forresten?)

Tror det var IBM, om jeg ikke tar helt feil.

Det var de som "lanserte" snarveier på web da man måtte manuelt skrive inn HVER en side man skulle oppsøke.

Nei, det var British Telecom som prøvde å tjene penger på hyperlinking, men de tapte heldigvis den saken.

http://news.com.com/2100-1033-955001.html

Lenke til kommentar
Dette er opprivende. Og det minner meg forsåvidt om noe jeg leste i fjor om et firma som skulle ha patent på hyperlinking (all form for linking i websider).

(noen som husker hvilket firma det var forresten?)

Tror det var IBM, om jeg ikke tar helt feil.

Det var de som "lanserte" snarveier på web da man måtte manuelt skrive inn HVER en side man skulle oppsøke.

Nei, det var British Telecom som prøvde å tjene penger på hyperlinking, men de tapte heldigvis den saken.

http://news.com.com/2100-1033-955001.html

skulle bare mangle spør du meg... Men hva med han svensken som oppfant bruk av farger i datagrafikk? "Alle" annerkjenner patentet hans men ingen betaler ham for bruken av det. Hadde følt meg litt snytt hvis jeg var han...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...