Twinflower Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Ja, der hoppet jeg elegent off topic igjen. Men tilbake til GIF'patentet (som iallefall er onf-topic), så hadde Itavisen en artikkel om akkurat den, og det virker som om datoen er 20. juni. Snaue 3 uker til altså. Lenke til kommentar
talisar Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 (endret) Har de som diskuterer her LEST hva patentet sier? Det står LIMITED RESOURCES DEVICES, altså pda'er, mobiler, klokker mm. IKKE pcer eller servere. Argh:) Det er ikke noe galt i et slikt patent, det er genialt... å launche forskjellige applikasjoner utfra om man trykker lenge, kort, eller kort kort lang kombinasjon på en device med begrenset antall taster. Så må ikke dere komme her å snakke om hva som skjer med OS på pcer og servere Note: oops litt sent ute her:) så den kom på [2] nå mens jeg holdt på å skrive:) Endret 3. juni 2004 av talisar Lenke til kommentar
Carbonite Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Dette er opprivende. Og det minner meg forsåvidt om noe jeg leste i fjor om et firma som skulle ha patent på hyperlinking (all form for linking i websider). (noen som husker hvilket firma det var forresten?) Tror det var IBM, om jeg ikke tar helt feil. Det var de som "lanserte" snarveier på web da man måtte manuelt skrive inn HVER en side man skulle oppsøke. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 (endret) Hvorfor all denne MS hetsen? Alt for mange usaklige innlegg angående Bill Gates og Microsoft.Årsaken til at MS antagelig forsøker å ta patent på alt de baserer industrien sin på er ene og alene å slippe alskens søksmål. Om de ikke hadde tatt patent på dette kunne andre igjen gjøre det, og siden MS ikke akkurat er et fattig selvskap ville kanskje riskikoen for eventuelle søksmål være stor. Når det skal være sagt synes jeg selvfølgelig at saken i seg selv er helt latterlig. At man kan ta patent på ting man selv ikke finner opp og som har vært i bruk i lengre tid finner jeg komisk. Microsoft har gjort MER enn nok opp igjennom sin korte historie for å gjøre patentsystemet i USA til det monsteret det er i dag. Visste dere forresten at et selskap har søkt patent på fremdriftslinjer (progress bars)? Hvor ofte benytter man seg IKKE av progress bars? Verden holder på å bli gal! Jeg fatter ikke hvorfor folk ikke kan innse at fri informasjons- og kunnskapsflyt gagner oss alle! Hvorfor skal ikke kunnskapen bak ting være tilgjengelig for alle? Er ikke streben etter kunnskap noe av det aller viktigste vi gjør her i verden? Edit: En av sikkert flere skrivefeil. Endret 3. juni 2004 av gspr Lenke til kommentar
genesis Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 http://www.eff.org/Patent/ omfg da er det vel på randen av å skaffe seg det værste av våpen. snart må man vel betale penger for å gå ut av døren. liv og død snart. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Nå har jeg faktisk enda ikke kommentert selve dobbelklikk-patenten, men det virker mer som det er en slagg klikk-gesture-patent. Noe ala Opera har i sin browser, hvor bestemte musebevegelser kan sette i gang saker og ting, eller som i spillet Black and White der man fikk kraftigere spells desto fortere og mer presist man tegnet symboler med musen. Så dette er altså det samme, basert på klikk? langt-klikk . kort klikk . kort klikk = Åpne browser f.eks? I så fall støtter jeg denne patenten fullt ut, for dette er intelligent eiendom og oppfinnelse. *tommel opp* Lenke til kommentar
gspr Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 langt-klikk . kort klikk . kort klikk = Åpne browser f.eks? I så fall støtter jeg denne patenten fullt ut, for dette er intelligent eiendom og oppfinnelse. *tommel opp* Det er SPRØTT! Blir helt gal av dette. Tenk om jeg oppdager en bedre måte å bruke tastaturet på? Skal jeg da kunne ta patent på det, og kreve dere alle for penger hvis dere vil skrive på den måten? Gale, gale verden! Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Dette er jo teknologi. Mener på at Opera har patent på sine mouse-gestures. Dessuten synes jeg slike ting er veldig intuitivt på små enheter som pda/mobiler etc, som dette patentet gjelder. Tror ikke noen kommer til å ta patent på å bruke tastaturet opp ned om det var noe slikt du siktet mot. Som sagt, det er teknologi/koder andre må søke om tillatelse for å bruke i sin produksjon Lenke til kommentar
RickRoll Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 jaja. Kunne vel vært verre.. snart ser vi sikkert terrorister som tar patent på dirty bombs og selvmords jakker eller noe annet tull. Hmmm... DETTE kunne man tjent penger på i midtøsten!!!! Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Spørsmålet er om MS tok patent for å hindre at et annet selskap kunne komme til å ta patent på det senere, for deretter å saksøke alle. Tror mange firma har patentert saker og ting, kun fordi de ikke skal på utnyttet av andre useriøse firma til å suge penger ut av en patent (som har ligget i skuffen noen år). Lenke til kommentar
RickRoll Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Tror mange firma har patentert saker og ting, kun fordi de ikke skal på utnyttet av andre useriøse firma til å suge penger ut av en patent (som har ligget i skuffen noen år). Husker ikke hvor mange det var, men det var EN DEL som søkte om nettaddressen elkjøp.no nå når det ble mulig å bruke æ,ø og å i nettadresser... Lenke til kommentar
gspr Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Som sagt, det er teknologi/koder andre må søke om tillatelse for å bruke i sin produksjon Teknologi og koder er kunnskap. Kunnskap bør være allemannseie. Ingen selskaper bør få eie kunnskap. Streben etter kunnskap er menneskets viktigste arbeid - ALLE menneskers viktigste arbeid! Lenke til kommentar
gspr Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Tror mange firma har patentert saker og ting, kun fordi de ikke skal på utnyttet av andre useriøse firma til å suge penger ut av en patent (som har ligget i skuffen noen år). Derfor må hele patentsystemet radikalt endres. Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Som sagt, det er teknologi/koder andre må søke om tillatelse for å bruke i sin produksjon Teknologi og koder er kunnskap. Kunnskap bør være allemannseie. Ingen selskaper bør få eie kunnskap. Streben etter kunnskap er menneskets viktigste arbeid - ALLE menneskers viktigste arbeid! Så motorteknologi som f.eks også kan sees på som kunnskap skal altså være fritt og? Lada kan bare bygge bmw motorer og selge bilene sine med dem uten at de som har funnet opp denne teknologien skal ha noe? Skal NASA gi ut alt det de har brukt milliarder på å finne opp til hvem som helst? Flotte tanker, men neppe i tråd med kapitalismens ideer. Du får starte din egen kommunistiske stat der du kan implementere tankene dine i styresettet.. Lenke til kommentar
Tbau5 Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Ja, han som fikk elkjøp.no lagde masse organisasjoner som han selv var eneste medlem i, og søkte på masse domener. Han fikk også det domenet som familien min ville ha Lenke til kommentar
RickRoll Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 gspr: ER du en liten raddis eller? neida bare tuller med deg... Er faktisk ganske enig, men ser at patenter må til for å opprettholde utviklinga i teknologien... Hvilke selskaper hadde giddi å brukt milliarder av kroner på å utvikle noe som helst hvis "alle" bare kunne kopiere det helt lovlig etterpå? Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 gspr: ER du en liten raddis eller?neida bare tuller med deg... Er faktisk ganske enig, men ser at patenter må til for å opprettholde utviklinga i teknologien... Hvilke selskaper hadde giddi å brukt milliarder av kroner på å utvikle noe som helst hvis "alle" bare kunne kopiere det helt lovlig etterpå? Helt riktig. Det er greit at en eller annen kvisete tenåring kan sitte på gutterommet å finne på programsnutter som han eller hun vil dele med verden, men det finnes firma som bruker milliarder av kroner for å finne opp ting, og de vil nok sikkert ha tilbake litt for jobben. Det hadde blitt stusslig hvis all informasjon hadde vært gratis tror jeg. Lenke til kommentar
RickRoll Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Så motorteknologi som f.eks også kan sees på som kunnskap skal altså være fritt og? Lada kan bare bygge bmw motorer og selge bilene sine med dem uten at de som har funnet opp denne teknologien skal ha noe? En Lada er egentlig en videreutvikling av en førkrigs Fiat... Sovjet demonterte Fiat sine fabrikker når de kontrollerte et område der noen av dem lå, og flyttet dem til "seg selv". Litt off topic, ja jeg vet det Lenke til kommentar
gspr Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Så motorteknologi som f.eks også kan sees på som kunnskap skal altså være fritt og? Jepp. Lada kan bare bygge bmw motorer og selge bilene sine med dem uten at de som har funnet opp denne teknologien skal ha noe? Tja. Kunnskapen bak BMWs motorer bør være tilgjengelig for alle. Ikke for å hjelpe Lada, men fordi kunnskap bør være verdenseie. Det at Lada og andre konkurrenter av BMW dermed får tilgang til denne kunnskapen, er en "bieffekt". Lada kan bruke denne kunnskapen dersom de vil, men med deres bilpriser har de neppe råd til å implementere den og beholde prisene.Med slik kunnskap tilgjengelig slipper selskap etter selskap å finne opp hjulet på nytt, og teknologien beveger seg fremover mye raskere. Dette gagner menneskeheten som en helhet. Skal BMW eller verden nyte godt? Skal NASA gi ut alt det de har brukt milliarder på å finne opp til hvem som helst? Dette bør være opplagt, selv for de som er uenig med det jeg sier over. NASA er statsfinansiert - med andre ord skattefinansiert. Hvorfor skal ikke hvem som helst kunne dra til månen, bare de har produksjonsmidlene? Er det ikke bra for verden om NASA frigir all teknologi de sitter på, slik at flere land kan utforse verdensrommet? Det disse landene kommer frem til, vil jo også selvsagt være tilgjengelig for alle - og voilà, så lever vi i en deilig verden som beveger seg fremover mye raskere enn dagens. Gang på gang finner vi opp hjulet, bare fordi vi ikke klarer å dele. Hvor lite effektivt er ikke dette? Det må da vel selv den mest innbitte kapitalist forstå? Lenke til kommentar
gspr Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 gspr: ER du en liten raddis eller?neida bare tuller med deg... Er faktisk ganske enig, men ser at patenter må til for å opprettholde utviklinga i teknologien... Hvilke selskaper hadde giddi å brukt milliarder av kroner på å utvikle noe som helst hvis "alle" bare kunne kopiere det helt lovlig etterpå? Vel, for å ta et eksempel fra programvareverdenen: IBM pøser milliarder på milliarder inn i GNU/Linux-miljøet, uten å få noe direkte tilbake. Mange store selskaper lanserer programmer under frie, åpne lisenser, og lar alle ta del i kunnskapen. Hvis folk bare kunne slutte å tenke så egoistisk... sukk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå