DargarWhiteFang Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Vet ikke om folk har merket det, men leste akkuratt denne artikkelen: NewScientist artikkel Viste ikke om jeg skulle le eller gråte... og hva gikk de egentlig på for stoff, de folka på patent kontoret som slapp igjennom dette??? <rister på hodet> jaja. Kunne vel vært verre.. snart ser vi sikkert terrorister som tar patent på dirty bombs og selvmords jakker eller noe annet tull. Lenke til kommentar
TMH Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 HAha.. Les "Bill Gates har sagt det" topicet, som ble lagt ut i går, tror jeg. Må innfømme at jeg fikk noen latterutbrudd Lenke til kommentar
DargarWhiteFang Skrevet 3. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2004 Jeg følte at denne patent saken fortjente litt mer oppmerksomhet enn den ville fått i "Bill Gates har sagt det" topicen, men leste faktisk den rett før jeg postet her. (ikke hele, siden den sporet ut rett fort..) Så, finns det noen "modige selskap" her som vil ta opp kampen mot denne latterlige patenten? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Skal dei tyne ut absolutt alt som er av penger i databransjen? Lenke til kommentar
RickRoll Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Dette fikk meg til å tenke på et annet patent. Det var for et par år siden et par russiske studenter som tok patent på alle runde eller firkantede beholdere beregnet på drikke. Patentet ble godkjent ene og alene fordi disse studentene hadde brukt så avanserte uttrykk og måter å beskrive dette på at de som skulle godkjenne/avvise patentsøknaden i ettertid har innrømt at de ikke visste hva de godkjente... Etter at de fikk patentet godkjent gikk studentene til pressen og fortalte om det. Patentet ble trukket tilbake men jeg tror nok det var et par russiske bryggerier som fryktet at de måtte betale for å få lov til å selge flasker (eventuelt gå over til femkantede flasker)... Lenke til kommentar
Fury Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 "Microsoft has successfully patented using short, long or double clicks to launch different applications on "limited resource computing devices" - presumably PDAs and mobile phones. The US patent was granted on 27 April." Jeg ville gjerne lese den komplette ordlyden i det patentet, for jeg mistenker en liten smule tabloid-forenkling ala. IT-avisen. Hvis det faktisk er slik, så synest jeg det er klart missbruk av patent systemet.... Lenke til kommentar
DargarWhiteFang Skrevet 3. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2004 Såklart Zeph, det er vel bare menneskelig. mye vil ha mer og fanden vil ha fler.. Forresten, så i "Bill Gates har sagt det" at folk tror han er verdens rikeste mann, men det er han vel IKKE? Han er vel på topp 10 lista, men ikke mer... eller kanskje topp 5 lista, men jeg "hørte" sist uke om en fyr som jeg ikke visste fantes, som visstnokk er verdens rikeste, og har vært det en stund. Kan ikke kilde sitere siden jeg ikke husker hvem det var eller hvem som sa det. Jaja... sitter her og brainstormer noen teite patenter som jeg skal slå igjennom når jeg får litt kapital til det. Lenke til kommentar
DargarWhiteFang Skrevet 3. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2004 Tja, mitt inntrykk av blekka (den er faktisk primært en "avis" på linje med Scientific American) er faktisk ikke så helt verst annerkjent.. Den ligger skyhøyt over Illustrert vitenskap f.eks.. Nå har ikke jeg lest IT-avisen da, og jeg har ikke annet en mage-følelsen når jeg går godt for New Scientist, men det ER en stor puplikasjon som kommer med mye nytt stoff, ikke at det er noen garanti for at de ikke gjør litt forenklinger da, men allikevel. Selv må jeg legge meg nå, men om noen orker/vil så får de gjerne google litt og se.. tror at ordlyden i slike patenter må være offentlig materiale, litt vanskelig å vite om du bryter mot en patent om de er hemmelige, så man kan kanskje finne den på nettet?? Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Det amerikanske patentsystemet er en vits. Duet er helt utrolig hva de godkjenner.. Her kan du se ett par andre horrible patenter: http://www.eff.org/Patent/ Lenke til kommentar
Timberland Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Problemet med det amerikanske patentsystemet er at det i utgangspunketet ikke hindrer noen i å ta patenet på noe som allerede er oppfunnet og er i allment bruk. Patentkontoret tenker som så: "ja, ja, hvis noen har noe imot det, så får de vel saksøke da", mao. at patenet er gydlig fram til noen får en dom på det motsatte Lenke til kommentar
ikkeno Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Forresten, så i "Bill Gates har sagt det" at folk tror han er verdens rikeste mann, men det er han vel IKKE? Han er vel på topp 10 lista, men ikke mer... eller kanskje topp 5 lista, men jeg "hørte" sist uke om en fyr som jeg ikke visste fantes, som visstnokk er verdens rikeste, og har vært det en stund. Kan ikke kilde sitere siden jeg ikke husker hvem det var eller hvem som sa det. Det stod i VG for en stund tilbake i tid at det var IKEA sjefen som var den rikeste i verden, Bill tror jeg lå som nummer 2. Han skal vistnok donere alle pengene sine vekk når han dør til et veldedig formål. Han mente at barna ikke hadde godt av å starte voksen livet med altfor mye penger. De fikk klare seg med bare 90 mill eller no tror jeg Lenke til kommentar
RickRoll Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Problemet med det amerikanske patentsystemet er at det i utgangspunketet ikke hindrer noen i å ta patenet på noe som allerede er oppfunnet og er i allment bruk. Patentkontoret tenker som så: "ja, ja, hvis noen har noe imot det, så får de vel saksøke da", mao. at patenet er gydlig fram til noen får en dom på det motsatte Stemmer ikke helt. Det var en fyr som ville ta patent på en "ny" måte å heve båter. Nemlig å pumpe den full av små hule baller. Dette patentet ble avvist fordi Carl Barks(?) allerede hadde brukt konseptet i en donald historie. På meg virker det som at det kommer an på hvem som tar i mot søknaden din... Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 hva vil det bety for framtidig utvikling av programvare da? Vil man måtte søke for å få lov til å bruke en funksjon som bruker dobbelt-klikk? Er det rart folk misliker Microsoft :\ Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Dette er opprivende. Og det minner meg forsåvidt om noe jeg leste i fjor om et firma som skulle ha patent på hyperlinking (all form for linking i websider). (noen som husker hvilket firma det var forresten?) "These are symptoms of the fact that the patent system is not well-adapted to being applied to software," says Jonas Maebe, of the Foundation for a Free Information Infrastructure, and a computer scientist at the University of Ghent in Belgium. Han der har et poeng. Patentkontor-folka er så lite oppdatert på pc/programvarebruk at alt virker "fornuftig" på de. Lurer på når VW skal ta patent på hjulet... Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Forresten, så i "Bill Gates har sagt det" at folk tror han er verdens rikeste mann, men det er han vel IKKE? Han er vel på topp 10 lista, men ikke mer... eller kanskje topp 5 lista, men jeg "hørte" sist uke om en fyr som jeg ikke visste fantes, som visstnokk er verdens rikeste, og har vært det en stund. Kan ikke kilde sitere siden jeg ikke husker hvem det var eller hvem som sa det. Det stod i VG for en stund tilbake i tid at det var IKEA sjefen som var den rikeste i verden, Bill tror jeg lå som nummer 2. Han skal vistnok donere alle pengene sine vekk når han dør til et veldedig formål. Han mente at barna ikke hadde godt av å starte voksen livet med altfor mye penger. De fikk klare seg med bare 90 mill eller no tror jeg gates er jo den privatpersonen i verden som gir mest penger til veldedighet, så det er jo ikke bare ondt i alt han gjør, selv om enkelte skal ha det til at han er fanden sjøl. Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Dette er opprivende. Og det minner meg forsåvidt om noe jeg leste i fjor om et firma som skulle ha patent på hyperlinking (all form for linking i websider). (noen som husker hvilket firma det var forresten?) Hvis du ser på linken i posten min over ser du andre tåpelige patenter, der i blant den du nevner. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Der ja Carnifex, akkurat den jeg mente Tungt lestestoff forresten. Lenke til kommentar
RickRoll Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 gates er jo den privatpersonen i verden som gir mest penger til veldedighet, så det er jo ikke bare ondt i alt han gjør, selv om enkelte skal ha det til at han er fanden sjøl. bill gates gir mer til WHO enn USA gjør. Sier litt. Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 (endret) gates er jo den privatpersonen i verden som gir mest penger til veldedighet, så det er jo ikke bare ondt i alt han gjør, selv om enkelte skal ha det til at han er fanden sjøl. bill gates gir mer til WHO enn USA gjør. Sier litt. Og de pengene får han ved å selge dritt til folk som ikke vet annet. Han har kjørt monopol på OS, så de felste vet knap hva Mac eller Linux er. WHO bruker pengne på å kurer folk for musesyken og dårlig syn som skyles pcer Endret 3. juni 2004 av Mixel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå