Gå til innhold

win xp pro, sirup

Anbefalte innlegg

For noen dager siden måtte jeg reinstallere dataen fordi den begynte å bli treg.

Installerte da windows xp pro (norsk).

Men etter dette har dataen bare blitt verre:

- det begynte med at windows media player (9) ikke ville spille mpeg video filer (winamp klarer det heller ikke), og det var masse styr med kodekekene. Har installert alle nødvendige kodeker. hører harddisken jobber som besatt hver gang jeg prøver å spille enkelte filmer. Første gang jeg prøvde å spille av filmen funka den helt fint, men neste dag eller noe sånn ville ikke dataen spille den av.

- Dataen sliter med å åpne dc++. Den loade linja som kommer opp midt på skjermen står i omtrent 10 sek, og når jeg kommer inn på dc++ så er det ikke alltid det funker som det skal.

Den eneste forskjelljen jeg har gjort denne gangen i forhold til de andre gangene jeg har installert windows er at jeg har installert en litt eldre driver til hovedkortet (pga at jeg ikke får micen til å virke med de nyeste driverne til nforce 2).

Men den har funket fint før.

Har prøvd en del ting for å rette på problemene:

Defragmentering, spyware skanning (oppdatert adaware og spybot s&d) og virus skanning. Dette har ikke hjulpet noe.

Dataen har pleid å være LITT ustabil de første dagene etter at jeg har installert widows (av en eller annen grunn), men så har det blitt mer stabilt etter hvert. Har ikke helt fatta hvorfor det er sånn. Men denne gangen har dataen vært veldig ustabil.

Noen som har opplevd dette før? Skal prøve noen flere ting for å fikse dataen, men vil høre om det er noen som har noen ideer.

EDIT: opplevde noe nytt når jeg skrudde på dataen akkurat. Da jeg skulle skrive inn passordet på brukerkontoen (den eneste som er på dataen), så kom det opp noe med at bruker instillingene ikke kunne lastes, også kom windows opp nesten slik det er rett etter at man har reinstallert det. Var bare noen to ikoner på skrivebordet, men antivirus programmet starta som normalt (fakstisk en del fortere, pleier å henge litt i oppstarten).

Har merka i full fart at dataen enda ikke klarer å spille .mpg filer...

Endret av andesam
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Kan du via "oppgavebehandling" se om det er noen prosesser som tar opp mye CPU?

2. Er den treg som i mye disk-aktivitet? Eller "henger" den bare?

3. er problemene også der gvis du starter opp i sikkerhetsmodus? (Trykk F8 helt i begynnelsen av oppstarten)

Endret av ob1
Lenke til kommentar

har reinstallert dataen en gang til nå, virker som den funker litt bedre, men den er fremdeles ikke 100%.

Kan bla. fremdeles ikke spille av .mpg filmer.

ob1: (takk for svar)

1. Det er ikke noen prosesser som tar noe sessielt med prosessor kraft, ikke noen ukjente heller.

2. Det er dataen som bare henger, harddisken jobber ikke noe spessielt.

3. har ikke testa det en da. skal teste snart.

Lenke til kommentar

Glemte eventloggen ja... :blush: Takk for påminnelsen!

Jeg får en mistanke om hardware feil elelr konflikter. Ser alt OK ut under enhetsbehandling? Ingen konflikter eller enheter som mangler drivere?

Jeg har opplevd at Nvidia-drivere som installeres ifra windows update gir dårlig ytelse i windows med at maskinen blir generelt svært treg og ustabil.

Nvidia 44.03 gir meg best ytelse. Jeg har GForce 3 Ti200 og GForce4 Ti4200

Lenke til kommentar

fant ikke noen (betydelige) errors i hendelsesloggen...

Men det virker som om dataen funker ok nå, har installert en drøss med kodek (vet det ikke er lurt, men jeg har ikke funnet ut av hvilkne kodek jeg trenger), så nå kan jeg spille mpeg filer igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...