Gå til innhold

Interesse for filmskapingskonkurranse?

Anbefalte innlegg

Merknad 16/6: Filmskapingskonkurransen er igang, og flyttet til en ny tråd på Videokritikk-delen. Her fortsetter all videre diskusjon, samt påmelding. Jeg håper så mange som mulig melder seg på og bidrar! Denne tråden kan nå likegodt stenges (og slutte å være en "annonsering").

Hei,

En liten, kanskje megaidiotisk tanke slo meg: Hadde det vært kult om vi kjørte en filmkonkurranse her på forumet, der påmeldte brukere får et bestemt tidsrom til å lage en film, og lar forumdeltakerne her stemme ved hjelp av en poll?

Det er bare en idé. Hadde vært gøy å høre om noen andre kunne vært interessert i å legge en nokså personlig film ut på nett og se hvordan forumgjengerne liker den. Vitsen er ikke å kåre forumets filmskaper, men at alle får vise en egen film under like kår. At alle får den samme oppmerksomheten, og at konkurransedeltakerens ferdigheter alene avgjør om filmen blir vellykket eller ei. At det ikke skal legges vekt på hvor proff filmen ser og høres ut, må også være viktig. OG at dem som gjør en meget vellykket film, må få et eller annet symbol på det, f.eks. en avatar.

Forslag til litt begrensninger, selv om en meget åpen konkurranse er ønskelig:

- Ikke for lang, f.eks. ikke mer enn ti minutter.

- Ikke noe massivt prosjekt. Jeg ser helst for meg at dette blir en personlig konkurranse, slik at dem med gummifjes tjener på humoren, mens dem med mye filmteknisk kunnskap tjener på noe annet. At alle får lov til å vise hva de kan. Altså, helst at kun deltakeren er involvert i videoen sin. Men for all del, alle har ikke stativ, så da må det kanskje bli to om noen skal på skjermen samtidig.

- Det skal ikke legges vekt på teknisk kvalitet, så lenge det går an å se på. Men selvfølgelig kan en ikke unngå å la seg påvirke av det. Poenget står i hvert fall fast: god økonomi og dyrt utstyr gir ikke god film. Webkamera kan for all del også brukes. :-)

Men nå sier jeg nesten for mye, så:

Tror noen av dere at en filmkonkurranse kunne funket? Tror dere bidragene hadde blitt mange nok til at det blir noe skikkelig ut av det? Meninger takk.

Selv synes jeg vi bare må prøve. Det er ikke sikkert det slår så veldig gjennom, men det går jo an å gi beskjed til andre deler av forumet i ens signatur, for eksempel. Vi må bare opplyse om at det skal være enkelt, og at selv de mest uerfarne får delta. Ingen blockbustere.

Endret av sanoj_20
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott. Håper på flere tilbakemeldinger. Så får vi, om interesser vokser enda litt, ordne med det vi trenger av serverplass. Regler må også skrives.

Men jeg legger til en lenke til tråden i signaturen, så får vi se åssen det går. Hvis flere melder sin interesse, håper jeg vi får det gjennom. Bør ikke kreve for mye.

Men kom gjerne med forslag, da. Skal man kunne bruke filmer man allerede har laget? Hvor mye tid skal man få til å lage bidraget? Hvor langt må bidraget være, og hva er maks lengde? Skal brukerne kåre vinneren, eller skal det settes opp jury? Materiell premie? Skal alle bidragene få delta i den avstemningen vi eventuelt måtte ha, eller kun de beste som f.eks. en jury har plukket ut?

Forresten... Jeg kan bortimot ingenting om opphavsrett, osv., men jeg har forstått det slik at det ikke er helt riktig å bruke sånt i filmene, kanskje. Hvor lov er det på forumet, mon tro, å dele filmer med musikk som egentlig ikke er din?

Nå gjør jeg meg litt tanker... For det første bør i så fall makslengde bestemmes utfra interessen og antall bidrag. Hvis alle filmene totalt varer tre timer, tviler jeg på folk gidder å se alt. Ser ikke alle og enhver alt, og stemmer allikevel, blir resultatet uriktig, kanskje. Selvfølgelig kan det ikke garanteres at alle ser alt, for det er vel ikke så mange realistiske måter å sjekke dette på. Men en bergrenset totallengde (alle filmenes spilletid sammenlagt) er en idé, for eksempel en time.

Lenke til kommentar

Veldig interessant. - Selv om jeg så etter en "sjanger" eller liknende i reglene dine, siden jobben med historier o.l. er noe jeg liker å overlate til andre personer ettersom jeg føler jeg er mer stabil på det rent teknsike ved filmskapning.

Men uansett, jeg skal alltids lage noe med min begrensede kreativitet om dette kommer igang! :D

Lenke til kommentar

Jeg er veldig interessert... Har endelig fått ferdig filmen vi laga i fjor sommer........ Altså ett år i postproduksjon :) hihi.... Den ble veldig bra.... Hold oss oppdatert... Men det er litt av et prosjekt... Vi kan jo kanskje høre med Norges Videoamatører (NVA) og Oslo Kameraklubb (OKK) om vi kan samkjøre noe, da disse har konkurranser rett som det er (mens jeg tror de har dårlig dekning fra nett, har vi har dårlig dekning fra mange av klubbene... .Sammen blir vi veldig mange! jeee)

Lenke til kommentar

Veldig god idé. Jeg er litt opptatt akkurat nå, men jeg skal se om jeg rekker å få sendt ut en e-post før i morgen.

Vi er allerede seks, er vi ikke? Det blir jo kjempe om noe sånt går gjennom. :)

Tar fortsatt i mot forslag til regler, osv.

Endret av sanoj_20
Lenke til kommentar

God ide!

Angåande reglar kan du jo sjå på sida til Curt Wrigley. Han organiserte nyleg ein konkurranse for medlemmar av forumet der, som vart ganske populær.

Ein bør setje ei maks grense både på lengde og filstorleik (Wrigley hadde 60sek, 6Mb). Om ein ikkje gjer, vil nokon mest sannsynleg leggje ut veldig store filmar, som dermed vil ta opp mykje båndbredde, og som en del ikkje vil laste ned, fordi dei har ISDN.

Link til CW sine reglar:

http://www.wrigleyvideo.com/videotutorial/contestrules.htm

Lenke til kommentar

Kjempe! Jeg skal titte på det, men skulle vel gjerne likt litt lengre enn 60 sekunder? Jeg vet ikke. Foreslå gjerne noe. Fire minutter?

Ellers må vi vel bestemme dette utfra den serveren vi får tak i. Jeg skal snakke med noen nettverkskyndige kamerater om de kan ordne noe. Ellers hadde det vært topp om noen hadde lånt ut serveren sin til noe sånt (det er vel ikke snakk om så veldig mange megabyte, regn selv).

Kom med forslag. :-)

Lenke til kommentar

Nei fader si nå heller en max filstørrelse.... Jeg har stort sett kun sånne "halvlange" filmer på 10-20 minutter... Kan godt komprimere dem ned under 50 MB.

edit: øhhh 6MB?? shit.... Hvorfor må det være så kort og smått da?

Endret av Ursa
Lenke til kommentar

Nei, dette ble riktig så vanskelig. Enten må vi:

- Drite i ISDN-brukerne og la deltakerne ha filmer på opptil ti minutter, for eksempel, og noen titalls megabyte.

- Kjøre en ekstrem-kortfilm-konkurranse, som den i eksempelet. Da har ISDN-brukere sjanse til å få lastet ned 10 filmer på 5 MB, for eksempel, og dermed kunne stemme i konkurransen.

Hvor mange ISDN-brukere er det her på forumet, liksom?

Men: avstemning eller jury? Som allerede påpekt, bør ikke totallengden være for stor om vi skal ha avstemning. Ikke mer enn en time. Har vi en ivrig og god jury, kan vi naturligvis ha mer.

Ikke noe opphavsbeskyttet materiale, forresten. Blir vel mer problemer enn glede, tror dere ikke? Spesielt hvis det blir såpass seriøst at vi samordner med flere store sider.

Har ikke fått sendt noe mail ennå. Skal få det gjort når vi har bestemt oss for reglene. :)

Jeg har også noen filmer på ti minutter og sånn, men jeg lager i så fall ny om begrensningen blir på ett minutt. Det går alltids an, selv for deg. :)

Kom med forslag.

Endret av sanoj_20
Lenke til kommentar
Bra ide!

Men kan det ikkje være to konkuranser.
-Kortfilm
-Middelslang film.

Det hadde vært litt kjekkare å sitt litt lengre filmar.
Fordi det er bare kortfilm konkuranser rundt om i landet.
Med maks. tid på 10min.

Men eg håpar at det i alle fall vert ein filmkonkuranse.
Lenke til kommentar

kb1908: Hvis det er filmer på ca. en time det er snakk om, er jo det et års arbeid. Hvis du har lyst til å lage noe sånt, eller har noe, er det jo bare å si ifra, så kan vi se om flere melder seg, men det mest realistiske ville vel vært å kjøre en kortfilmkonkurranse, som vanlig. Både med tanke på server, og at en hel del forumgjengere vil stemme. Det blir kanskje litt mye å forvente å la dem se fem timer film, ca. åtte filmer, før de kan stemme, eller hva? Jury er jo som sagt en annen sak, men jeg tror det blir tungt uansett. Kortfilm er det mest utbredte, tenker jeg, pluss at det gir uerfarne som ikke har noen ferdige filmer klare, en sjanse til å lage en film før innsendingsfristen.

mlwirak: Det hadde jo vært strålende. Men når det gjelder krav, er jeg vel litt mindre sikker. Jeg er ikke så nettverkskyndig at jeg tør si noe. Men de kan da ikke være så høye?

Hvis vi tar utgangspunkt i at dette da blir en akamera.no-ting, kan vi vel heller eventuelt si ifra til Norges Videoamatører, osv., for å øke interessen litt. Vi kan i hvert fall vente oss fem-ti bidrag fra dette forumet, ser det ut til. Hvor stor serverplass som trengs, er vel nokså usikkert for øyeblikket.

Så vi trenger flere synspunkter på lengde. Eller så er det vel bare for akamera.no å sette en, ettersom de tilsynelatende kommer til å styre serveren. For meg er det i hvert fall det samme. Presser fint kunsten min inn på ett minutt jeg. Eller fem. Eller tjue.

Lenke til kommentar

Maks lengde på 1min er fint. Ein kan få sagt mykje på 60sekund film...

Angåande server, so kan eg ikkje seie eg veit mykje eg heller. Men det set store krav til bandbredde. Curt Wrigley sin bruk av bandbredde auka mykje etter at konkurransen hans kom i gang.

Får å ta eit døme frå den wrigleyvideo.com:

Før konkurransen var gjennomsnitts bruk av bandbredde på den sida 11GB/dag. Etter at dømminga av videoane byrja (57 videoar, 57 dommarar) auka den til 16Gb/dag. Etter at videoane vart opna for publikum auka bruken igjen til 20Gb/dag...

Det vert kanskje ikkje like stor pågang her, men likevel..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...