Gå til innhold

Webserver på gammel PC

Anbefalte innlegg

Hei

Gjett om det er lett å gå seg vill i denne jungelen av distroer ol. Men har bestemt at jeg skal prøve meg på linux for første gang.....jada jeg har lest og søkt i forumet og har fanget opp en del.

Problemet er HW begrensningene jeg har. Sitter med en gammel sliter av en maskin:

*P2 233mhz

*114Mb RAM (noe rar compaq RAM jeg fant)

*ALL in Wonder ATI, RAGE

* 2 HD, 1WD på 3 GB og 1 Seagate på 1 GB

Det jeg ønsker denne skal gjøre er å kjøre Apache Webserver, MySQL og PHP.

Problemet jeg støter på med det samme er HD kapasiteten. Alle sier at Linux tar så liten plass, men flere av distroene er jo flere CDer. Noen form for GUI er vel heller ikke mulig og da forsvinner vel kanskje en del av lagringsplass problemene.

Har kikket på følgende distroer som kanskje har noe for seg:

*Slackware

*Debian (lest at denne skal være OK for eldre PCer)

*FreeBSD

Som dere forstår trenger jeg litt hjelp på veien.

Feyd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk FSK, det hjalp meg mye, da vet jeg dette er mulig. Regner med at jeg går for Debian.

Dette "apt-get'er" fremmedordet forstår jeg som installering over web. Men jeg kikker nå på denne linken. Hvilken har denne egenskapen?

Feyd

Lenke til kommentar

Anbefaler å også titte på OpenBSD som server-alternativ. Personlig har jeg i mange år foretrukket (og gjør det fortsatt) Linux som arbeidsstasjon. Men det siste året har jeg forelsket meg i OpenBSD til server-arbeid. Synes det har mange fordeler, og totalt sett er det den *nix-varianten jeg foretrekker til dedikerte servere

* Sikkerhet! OpenBSD eksellerer når det kommer til sikkerhet og definisjonen "Secure by default"

* Pakkefilteret er enkelt og _genialt_

* De releaser hvert halve år, og back-porter sikkerhetspatcher for to fulle releases

* Etter en "fresh install" har man ett funksjonellt, unbloated "ramme-verk" for server-bruk, som inkluderer ting som chroot'ed apache.

* Systemet er meget enkelt, både å bruke og vedlikeholde. Er man kjent med UNIX/Linux føler man seg straks hjemme etter litt kort lesing på hvordan pakkesystemet og ports-samlingen virker

Kjører OpenBSD på en rekke maskiner hjemme, samt en kommersiell boks i firmasammenheng, med webserver( apache + php), mailserver( postfix + sasl2 + courier-imap + spamassassin + clamAV + trashcan), DNS( bind), database-servere( postgresql + mysql) på en dedikert AMD XP1800+ server for kunder (web/mail/dns-hosting og slikt). apache, postfix og bind kjører alle i chroot. Og det er _per default_ når de installeres. Så om noen påstår å si OpenBSD er komplisert, så sparer man mye tid på at de fleste daemons kommer med meget vettuge konfigurasjons-valg som default. Dette sparer mye tid under oppsetting, og tid = penger ;)

I overnevnte oppsett kan jeg bare huske å ha møtt to problemer som krever litt jobb for å fikse. OpenBSD har ingen PAM-implementasjon, så det blir problemer med å få sasl2 til å bruke virtuelle brukere fra f.eks en database, da sasl2 helst krever PAM for å muliggjøre dette. Det andre er at siden apache kjører chrooted, så vil ikke php's mail() fungere slik de fleste brukere den, da det ikke finnes noe "sendmail" binær inne i chroot'en. Dette kan løses på mange måter. Enten ved å deaktivere root'inga (stor sikkerhets-risiko), ved å installere sendmail_mini, og kopiere inn "/bin/sh" til root'en. Litt mindre risiko, men fortsatt ikke helt optimalt og ha "sh" der inne :/ Siste alternativ er å kode om PHP, slik at hver gang noen kaller mail() på den "vanlige" måten de fleste brukere gjør fra sine scripter, så vil PHP forandre kallet slik at mail()-funksjonen heller kontakter en smtp-server via tcp/ip, enn å prøve å sende gjennom "sendmail" binæren. Dette er det tryggeste alternativet, men det krever jo at administratoren behersker C forholdsvis godt, og derfor ikke egnet i alle tilfeller. Kan godt hende det finnes sikre løsninger for dette problemet som er noe enklere om man søker litt etter hvordan andre har løst det.

Ihvertfall, OpenBSD er en sikker vinner på de serverene jeg fikler med :thumbup:

Lenke til kommentar

Ja HW messig ser det der ut som en helt diggbar webserver-boks.

hørte rykter om at counter.li.org kjøte på en 90 mhz med 32 mb ram. Tror den til tider hadde mer trafikk en det du noengang kan håpe på (med mindre du driver med ting som blir slashdotta...)

Lenke til kommentar

Jeg kjører Debian på mine 2 servere. Woody utgaven installert med net install. Supert! :) Det er _SÅ_ herlig å gå over ifra RedHat!

Ellers så er boksen jeg bruker til IRC for det meste av Debian Woody, og den har en oppetid på nå 755 dager :) Debian er en sikkerhetsorientert distro - de har sikkerhetsfikser til "stable" serien hele tia.

Lenke til kommentar

Jeg ville anbefalt FreeBSD, synes personlig det er en genial server-distro. Den har også et pakkesystem for å meget enkelt å installere programmer, som f.eks apache.

installering av apache:

cd /usr/ports/www/apache13 && make install clean

Så enkelt er det. så gjør den alt for deg

sjekk også handbook på freebsd.org

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...